Pomorskie/ Ponad 30 mld zł w ramach Kontraktu Terytorialnego
Ponad 30 mld zł otrzyma Pomorskie w ramach Kontraktu Terytorialnego w latach 2014-2020. Do priorytetowych przedsięwzięć należą inwestycje transportowe, które mają poprawić dostępność komunikacyjną regionu oraz projekty dotyczące modernizacji portów morskich.
19.12.2014 15:10
Kontrakt Terytorialny (KT) to umowa pomiędzy rządem a samorządem, określająca inwestycje istotne dla rozwoju kraju i województwa.
W piątek w Gdańsku Kontrakt Terytorialny dla woj. pomorskiego podpisali: minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak oraz marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. Pomorskie jako ostatnie województwo podpisało dokument. Pod względem wartości KT, Pomorskie jest na czwartym miejscu w kraju, po Mazowszu, Śląsku i Małopolsce. Pod względem kwoty przypadającej na jednego mieszkańca jest na drugim miejscu, po woj. podlaskim.
Minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak jest przekonana, że "Kontrakt Terytorialny dla Pomorza będzie dobrą bazą do ciekawych przedsięwzięć w regionie". Oceniła, że "chwyta wszystkie specyfiki, właściwe dla Pomorskiego". Szefowa resortu uważa, że sposób wydania pieniędzy przeznaczonych dla województwa "jest dobrze pomyślany pod względem efektywności ich wykorzystania".
Kontrakt zawiera 67 inwestycji, z których 40 jest na liście podstawowej, a 27 na warunkowej. Prawie połowa zaplanowanych przedsięwzięć dotyczy transportu. Kontrakt przewiduje budowę m.in. drogi ekspresowej S7 z Warszawy do Gdańska, na odcinku od południowej obwodnicy Gdańska do początku obwodnicy Elbląga, budowę obwodnicy Kościerzyny, trasy S6 Słupsk-Koszalin i Słupsk-Gdańsk wraz z obwodnicą metropolitalną, przebudowę Estakady Kwiatkowskiego w Gdyni, budowę mostu przez Nogat w Malborku.
Wśród projektów kolejowych znalazły się m.in. rozbudowa SKM (Szybkiej Kolei Miejskiej) i PKM (Pomorskiej Kolei Metropolitalnej). Kontrakt zawiera też rewitalizację linii kolejowych m.in. na trasach: Lębork-Łeba, Kwidzyn-Malbork, Słupsk-Ustka, Gdynia Chylonia-Słupsk. Dokument zawiera też inwestycje, które mają poprawić kolejowy i drogowy dostęp do portów w Gdańsku i w Gdyni; planowane są też: modernizacja portu wewnętrznego i wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku, budowa terminalu promowego, pogłębienie toru podejściowego i akwenów oraz przebudowa nabrzeży w porcie Gdynia.
W zakresie ochrony dziedzictwa narodowego planowana jest budowa Muzeum II Wojny Światowej, modernizacja i przebudowa parteru z częścią piwnicy Wielkiej Zbrojowni, termomodernizacja placówek szkolnictwa artystycznego w woj. pomorskim. Kontrakt przewiduje też inwestycje realizowane w obszarze metropolitalnym w zakresie transportu zbiorowego, termomodernizacji obiektów czy rozbudowy sieci ciepłowniczych.
Marszałek Struk w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę, że "w KT jest zbyt dużo klauzul podważających ostateczność () i zbyt wiele warunków, od których zależy ich dotrzymanie". Struk zapowiedział, że "samorząd już przygotowuje się do renegocjacji Kontraktu". Marszałek uważa, że "dalszej dyskusji wymaga duża liczba projektów zaliczonych do kategorii przedsięwzięć warunkowych". Uważa, że "po macoszemu potraktowane zostały zagadnienia związane np. z rozwojem zasobów ludzkich, aktywizacją społeczną i edukacją. "W naszym stanowisku negocjacyjnym zgłosiliśmy wiele, często nowatorskich inicjatyw w tym zakresie, starając się nie ograniczać się do projektów +z betonu, asfaltu i stali+ () niestety te propozycje nie zostały w większości uwzględnione" - tłumaczył. Pomorskie zgłosiło m.in. inicjatywy "Czas na młodzież" i "Study in Pomorskie" poprawiający atrakcyjność regionu dla studentów zagranicznych.
Jak tłumaczyła minister, "nie sposób ustalić szczegółowych warunków kontraktu, który będzie obowiązywał przez 7 lat". "My też nie wiemy, jakie będziemy mieli oszczędności z poszczególnych projektów, czy i jakie pojawią się możliwości finansowania; na dziś chcąc być odpowiedzialnym nie powinniśmy deklarować, że wykonamy coś, na co dziś nie mamy źródła finansowania" - wyjaśniła.
Jak podało ministerstwo infrastruktury i rozwoju, szacuje się, że w skali całego kraju w latach 2014-2023 zaangażowanie środków publicznych, europejskich i krajowych, na działania z zakresu polityki rozwoju, może wynieść ok. 400 mld zł.