Ponad 1,5 tys. pracowników odchodzi z Poczty
Pracownicy, którzy odejdą z pracy w ramach tego programu, otrzymają odprawy określone na podstawie ustawy oraz dobrowolne odszkodowania wypłacane przez firmę.
Ponad 1,5 tys. pracowników Poczty Polskiej zdecydowało się przystąpić do Programu Dobrowolnych Odejść, który ruszył 23 stycznia - poinformowała we wtorek Poczta. Maksymalnie z programu może skorzystać 2,3 tys. osób.
Wnioski o objęcie programem można składać do końca marca. Pracownicy, którzy odejdą z pracy w ramach tego programu, otrzymają odprawy określone na podstawie ustawy oraz dobrowolne odszkodowania wypłacane przez firmę - przypomniał rzecznik Poczty Zbigniew Baranowski.
Spółka podkreśla, że program skierowany jest przede wszystkim do osób, które w przypadku ewentualnego odejścia z firmy mogą pozyskać środki z funduszu ubezpieczeń społecznych, korzystając z uprawnień przedemerytalnych.
Mogą z niego skorzystać pracownicy likwidowanych i przekształcanych jednostek lub komórek organizacyjnych, w których w wyniku zmian spada zatrudnienie.
Wysokość odpraw na zasadach ustawowych zależy od stażu pracy w Poczcie Polskiej. Osoby, które pracowały w firmie krócej niż 2 lata mogą liczyć na jednomiesięczne wynagrodzenie; pracownicy ze stażem od 2 do 8 lat - na dwumiesięczne wynagrodzenie, a ze stażem powyżej 8 lat - na trzymiesięczne.
Wysokość dobrowolnego odszkodowania, które będzie wypłacane razem z odprawą, jest również uzależniona od stażu zawodowego. W przypadku stażu krótszego niż 6 lat będzie to dwumiesięczne wynagrodzenie; przy stażu od 6 do 16 lat - trzymiesięczne, a przy stażu ponad 16 lat - czteromiesięczne wynagrodzenie.
Poczta przypomina, że Program zakłada również wypłatę jeszcze dodatkowego miesięcznego wynagrodzenia osobom, które złożyły wniosek o przystąpienie do PDO w ciągu 14 dni od jego wejścia w życie lub w ciągu 14 dni od uzyskania informacji o zmianach organizacyjnych, skutkujących zmniejszeniem zatrudnienia.
Poczta Polska zatrudnia obecnie ok. 90 tys. osób. Zgodnie z prezentowanymi pod koniec 2011 r. planami kierownictwa spółki, prowadzona obecnie restrukturyzacja ma doprowadzić w 2013-2014 r. do takiego poziomu rentowności, że możliwe będzie wprowadzenie firmy na giełdę. Program restrukturyzacji obejmuje m.in. redukcję zatrudnienia - realizowaną obecnie za pomocą Programu Dobrowolnych Odejść.
Strategia Poczty Polskiej do 2015 roku zakłada zwiększenie przychodów z rynków, uznanych za najbardziej perspektywiczne: usług bankowo-ubezpieczeniowych, paczkowych i logistyki. Dodatkowo ponad 750 mln zł spółka zamierza przeznaczyć na nowy system wynagrodzeń oraz szkolenia pracowników - głównie sprzedażowe, obsługi klienta i menedżerskie. Zgodnie z kierunkami strategicznymi, do 2015 roku, spółka zamierza zbudować konkurencyjną i rentowną Grupę Kapitałową pocztowo-finansowo-logistyczną oraz chce osiągnąć trwałą rentowność.
Od 1 stycznia 2012 r. w spółce m.in. wprowadzono centralizację niektórych decyzji, zredukowano z 62 do 17 liczbę regionalnych centrów, wydzielono pion sprzedaży.