Trwa ładowanie...
internet
15-07-2010 13:04

Pora na przyjaźń z klientami

Facebook i inne popularne serwisy społecznościowe to świetne narzędzia marketingowe. Handlowcy są na nie po prostu skazani.

Pora na przyjaźń z klientamiŹródło: facebook.com
d5bcca7
d5bcca7

Właściciel sklepu z winem w centrum Warszawy daje swoim znajomym na Facebooku 10 proc. rabatu. Za pomocą serwisu informuje ich o nowych promocjach i zaprasza na degustacje i wdaje się w codzienne pogawędki. Fanaberia? Nie, to przyszłość handlu.

W Niemczech Lidl zgromadził już w ten sposób liczną rzeszę fanów, w Polsce te działania nie są jeszcze zbyt intensywnie prowadzone.

A zachęca do tego najnowszy rozdział raportu Retail 2020 (Handel 2020), przygotowywanego przez firmę Jones Lang LaSalle. Publikacja, dostępna na dedykowanym portalu internetowym, śledzi gwałtownie zmieniający się obraz handlu na świecie oraz stara się przewidzieć kierunki rozwoju na następnych dziesięć lat.

Dialog z konsumentami

Zdaniem ekspertów z Jones Lang LaSalle marketing handlowy będzie coraz bardziej skoncentrowany na dialogu z konsumentami, lecz również wzmocni dialog pomiędzy nimi samymi. Branża handlowa jest niezbyt aktywna w zakresie komunikacji z konsumentami, lecz rosnące znaczenie Internetu po prostu wymusi na handlowcach zmianę podejścia.

d5bcca7

Sieci społecznościowe takie jak Facebook lub Twitter pozwolą handlowcom stać się częścią codziennego życia konsumentów. Klienci coraz chętniej korzystający z serwisów społecznościowych chętnie podzielą się z handlowcami swoimi prywatnymi kontaktami - na tym bazuje marketing internetowy w sieciach społecznościowych.

Ale obecność na Facebooku nie może polegać na mdłym informowaniu o cotygodniowych promocjach. Z klientami-fanami trzeba wejść w dialog. Trzeba się interesować również tym, co mają do powiedzenia.

Marka w rękach klientów

- Handlowcy już rozpoczęli dialog z konsumentami poprzez Facebook’a, Twitter’a i aplikacje iPhone’a, lecz jest jeszcze duża część handlowców, którzy muszą włączyć się w ten dialog używając wspomnianych nowych technologii - podkreśla Beatrice Mouton, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej w Jones Lang LaSalle. - Na przestrzeni następnej dekady odpowiedź ze strony handlowców na ten rosnący fenomen stanie się niezbędną częścią skutecznego handlu.

Co to oznacza? Klienci zrzeszeni w fanklubach poszczególnych produktów lub sklepów będą do pewnego stopnia decydować o dalszych losach "swojej" marki.

d5bcca7

- Dzięki bardziej interaktywnemu podejściu do konsumentów, uda się nawiązać z nimi bliższe relacje. Handlowcy będą musieli oddać część kontroli nad ich markami w ręce konsumentów, którzy będą mogli je odpowiednio dostosować do swoich potrzeb - zapowiada Robert Bonwell, dyrektor Europejskiego Działu ds. Handlu w Jones Lang. - Nagrodą będzie lepsze zrozumienie motywów jakimi konsumenci kierują się dokonując zakupów.

Nie zawiedź zaufania

Jak podkreśla Bonwell, otworzy to handlowcom dostęp do poufnych danych, które pozwolą dostosowywać ofertę do indywidualnych odbiorców. Oznacza to zatem niezwykłą skuteczność akcji marketingowych.

- W następnej dekadzie będzie można dostrzec rywalizację o dostęp do danych konsumenckich, a handlowcy którzy najlepiej skorzystają z tych danych i poprawnie je zinterpretują, staną się liderami na rynku - mówi.

d5bcca7

Handlowcy muszą się zastanowić, w jaki najlepiej mogą wykorzystać te informacje - bezcenne, a jednak poufne. Marketing nie powinien nadużywać zaufania klientów, którzy chcą się zaprzyjaźnić z daną marką. Handlowcy również powinni zachowywać się przyjacielsko, albo narażą się np. na masowy i skutecznie nagłośniony bojkot.

W wojnie z klientami przedsiębiorstwa będą na przegranej pozycji. Sieci społecznościowe to zdecydowanie nie jest teren do jakichkolwiek konfrontacji.

d5bcca7
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d5bcca7

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj