Posłowie za udzieleniem PKP PLK gwarancji na spłatę kredytu w EBI

Przedstawiciele wszystkich klubów parlamentarnych zapowiedzieli w środę, że poprą rządowy projekt nowelizacji ustaw o Funduszu Kolejowym i transporcie kolejowym, według którego Skarb Państwa udzieli gwarancji na kredyt, jaki PKP PLK zaciągnie w EBI.

Jak mówił w Sejmie podczas środowej debaty nad projektem poseł PiS Krzysztof Tchórzewski, spółki PKP PLK - zarządzającej większością polskiej infrastruktury kolejowej - nie stać na wkład własny do inwestycji współfinansowanych z funduszy unijnych. Właśnie na ten wkład ma być zaciągnięty kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym (EBI) o wartości 800 mln euro (ok. 3,2 mld zł).

Aby umożliwić PKP PLK wzięcie kredytu, potrzebne są zmiany w prawie. Projekt nowelizacji ustaw o Funduszu Kolejowym i transporcie kolejowym daje zarządzającej spółce możliwość zaciągania kredytów i pożyczek oraz emitowania obligacji na finansowanie inwestycji. Resort infrastruktury nie bierze na razie pod uwagę wyemitowania przez spółkę obligacji, zgodnie z planami resortu PKP PLK ma zaciągnąć kredyt w EBI i spłacić go do 2044 r.

"Do końca 2010 r. PKP PLK w ramach realizacji projektów związanych z programem Infrastruktura i Środowisko wydatkowała ok. 0,5 mld zł (...). Zakłada się, że w latach 2011-2014 należałoby wykorzystać w przybliżeniu około 21 mld zł, a w 2015 r. ok. 300 mln zł. Stan linii kolejowych determinuje (...), by zrobić wszystko, by te możliwości finansowe wykorzystać" - mówił poseł PO Zbigniew Rynasiewicz.

Poseł PiS Bogusław Kowalski ironizował, że środki europejskie nie są dostępne od dziś, a kolej nie radzi sobie z ich wykorzystaniem od kilku lat. Zwrócił uwagę, że nowelizacja zapewnia środki wyłącznie na inwestycje współfinansowane w ramach obecnej perspektywy unijnej, czyli na lata 2007-2013. Pytał, skąd kolej weźmie pieniądze na inwestycje w następnych latach. Mimo tych wątpliwości zapowiedział poparcie klubu PiS dla tej propozycji.

Poseł PSL Janusz Piechociński zwrócił uwagę, że kiedy ustawa zostanie uchwalona, to zniknie jedna z istotnych barier utrudniających wykorzystanie funduszy unijnych przez sektor kolejowy. W związku z tym - zdaniem posła - wzrośnie polityczna i społeczna presja na przyspieszenie inwestycji na polskiej kolei.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Zamienią ulicę w deptak? Mieszkańcy mają dość nocnych rajdów
Zamienią ulicę w deptak? Mieszkańcy mają dość nocnych rajdów
Gminy zmieniają zasady segregacji odpadów. Koniec z "za darmo"
Gminy zmieniają zasady segregacji odpadów. Koniec z "za darmo"
Lotnisko w Radomiu pustoszeje. W zimę tylko jeden kierunek
Lotnisko w Radomiu pustoszeje. W zimę tylko jeden kierunek
Zamykają sklep za sklepem. Słynna szwedzka sieć znika w oczach
Zamykają sklep za sklepem. Słynna szwedzka sieć znika w oczach
Jazda autobusami za darmo. Chcą, by mieszkańcy porzucili samochody
Jazda autobusami za darmo. Chcą, by mieszkańcy porzucili samochody
Ile sklepów może jeszcze otworzyć Żabka? Padła liczba
Ile sklepów może jeszcze otworzyć Żabka? Padła liczba
Legalizacji nie będzie. Pismo z rządu nie pozostawia wątpliwości
Legalizacji nie będzie. Pismo z rządu nie pozostawia wątpliwości
Tony jagód z Ukrainy jechały do Polski. Oto co wykryły służby
Tony jagód z Ukrainy jechały do Polski. Oto co wykryły służby
Polak wygrał w Eurojackpot. Oto gdzie kupił szczęśliwy kupon
Polak wygrał w Eurojackpot. Oto gdzie kupił szczęśliwy kupon
Ciąg dalszy afery z Allegro. Wpis krąży po internecie. Firma komentuje
Ciąg dalszy afery z Allegro. Wpis krąży po internecie. Firma komentuje
Rząd bierze się za kolejny alkohol. Producenci krytykują wzrost akcyzy
Rząd bierze się za kolejny alkohol. Producenci krytykują wzrost akcyzy
Masz stare dokumenty z czasów PRL? Mogą być warte 20 tys. zł
Masz stare dokumenty z czasów PRL? Mogą być warte 20 tys. zł