Trwa ładowanie...
drx1s1y
plk

Posłowie za udzieleniem PKP PLK gwarancji na spłatę kredytu w EBI

Przedstawiciele wszystkich klubów parlamentarnych zapowiedzieli w środę, że poprą rządowy projekt nowelizacji ustaw o Funduszu Kolejowym i transporcie kolejowym, według którego Skarb Państwa udzieli gwarancji na kredyt, jaki PKP PLK zaciągnie w EBI.

Share
drx1s1y

Jak mówił w Sejmie podczas środowej debaty nad projektem poseł PiS Krzysztof Tchórzewski, spółki PKP PLK - zarządzającej większością polskiej infrastruktury kolejowej - nie stać na wkład własny do inwestycji współfinansowanych z funduszy unijnych. Właśnie na ten wkład ma być zaciągnięty kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym (EBI) o wartości 800 mln euro (ok. 3,2 mld zł).

Aby umożliwić PKP PLK wzięcie kredytu, potrzebne są zmiany w prawie. Projekt nowelizacji ustaw o Funduszu Kolejowym i transporcie kolejowym daje zarządzającej spółce możliwość zaciągania kredytów i pożyczek oraz emitowania obligacji na finansowanie inwestycji. Resort infrastruktury nie bierze na razie pod uwagę wyemitowania przez spółkę obligacji, zgodnie z planami resortu PKP PLK ma zaciągnąć kredyt w EBI i spłacić go do 2044 r.

"Do końca 2010 r. PKP PLK w ramach realizacji projektów związanych z programem Infrastruktura i Środowisko wydatkowała ok. 0,5 mld zł (...). Zakłada się, że w latach 2011-2014 należałoby wykorzystać w przybliżeniu około 21 mld zł, a w 2015 r. ok. 300 mln zł. Stan linii kolejowych determinuje (...), by zrobić wszystko, by te możliwości finansowe wykorzystać" - mówił poseł PO Zbigniew Rynasiewicz.

Poseł PiS Bogusław Kowalski ironizował, że środki europejskie nie są dostępne od dziś, a kolej nie radzi sobie z ich wykorzystaniem od kilku lat. Zwrócił uwagę, że nowelizacja zapewnia środki wyłącznie na inwestycje współfinansowane w ramach obecnej perspektywy unijnej, czyli na lata 2007-2013. Pytał, skąd kolej weźmie pieniądze na inwestycje w następnych latach. Mimo tych wątpliwości zapowiedział poparcie klubu PiS dla tej propozycji.

Poseł PSL Janusz Piechociński zwrócił uwagę, że kiedy ustawa zostanie uchwalona, to zniknie jedna z istotnych barier utrudniających wykorzystanie funduszy unijnych przez sektor kolejowy. W związku z tym - zdaniem posła - wzrośnie polityczna i społeczna presja na przyspieszenie inwestycji na polskiej kolei.

drx1s1y

Podziel się opinią

Share
drx1s1y
drx1s1y