Posłowie za udzieleniem PKP PLK gwarancji na spłatę kredytu w EBI

Przedstawiciele wszystkich klubów parlamentarnych zapowiedzieli w środę, że poprą rządowy projekt nowelizacji ustaw o Funduszu Kolejowym i transporcie kolejowym, według którego Skarb Państwa udzieli gwarancji na kredyt, jaki PKP PLK zaciągnie w EBI.

Jak mówił w Sejmie podczas środowej debaty nad projektem poseł PiS Krzysztof Tchórzewski, spółki PKP PLK - zarządzającej większością polskiej infrastruktury kolejowej - nie stać na wkład własny do inwestycji współfinansowanych z funduszy unijnych. Właśnie na ten wkład ma być zaciągnięty kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym (EBI) o wartości 800 mln euro (ok. 3,2 mld zł).

Aby umożliwić PKP PLK wzięcie kredytu, potrzebne są zmiany w prawie. Projekt nowelizacji ustaw o Funduszu Kolejowym i transporcie kolejowym daje zarządzającej spółce możliwość zaciągania kredytów i pożyczek oraz emitowania obligacji na finansowanie inwestycji. Resort infrastruktury nie bierze na razie pod uwagę wyemitowania przez spółkę obligacji, zgodnie z planami resortu PKP PLK ma zaciągnąć kredyt w EBI i spłacić go do 2044 r.

"Do końca 2010 r. PKP PLK w ramach realizacji projektów związanych z programem Infrastruktura i Środowisko wydatkowała ok. 0,5 mld zł (...). Zakłada się, że w latach 2011-2014 należałoby wykorzystać w przybliżeniu około 21 mld zł, a w 2015 r. ok. 300 mln zł. Stan linii kolejowych determinuje (...), by zrobić wszystko, by te możliwości finansowe wykorzystać" - mówił poseł PO Zbigniew Rynasiewicz.

Poseł PiS Bogusław Kowalski ironizował, że środki europejskie nie są dostępne od dziś, a kolej nie radzi sobie z ich wykorzystaniem od kilku lat. Zwrócił uwagę, że nowelizacja zapewnia środki wyłącznie na inwestycje współfinansowane w ramach obecnej perspektywy unijnej, czyli na lata 2007-2013. Pytał, skąd kolej weźmie pieniądze na inwestycje w następnych latach. Mimo tych wątpliwości zapowiedział poparcie klubu PiS dla tej propozycji.

Poseł PSL Janusz Piechociński zwrócił uwagę, że kiedy ustawa zostanie uchwalona, to zniknie jedna z istotnych barier utrudniających wykorzystanie funduszy unijnych przez sektor kolejowy. W związku z tym - zdaniem posła - wzrośnie polityczna i społeczna presja na przyspieszenie inwestycji na polskiej kolei.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Nowy bon turystyczny. Startuje w Światowy Dzień Turystyki
Nowy bon turystyczny. Startuje w Światowy Dzień Turystyki
Idziesz po kredyt do banku? Oto jakie dokumenty musisz przygotować
Idziesz po kredyt do banku? Oto jakie dokumenty musisz przygotować
Niemcy muszą wybudować 71 takich elektrowni w 10 lat. Oto dlaczego
Niemcy muszą wybudować 71 takich elektrowni w 10 lat. Oto dlaczego
Postawiła całą policję w mieście na nogi. Oto ile będzie to kosztować
Postawiła całą policję w mieście na nogi. Oto ile będzie to kosztować
Oto koszt remontu w 2025 r. Ceny zbliżają się do kosztów zakupu
Oto koszt remontu w 2025 r. Ceny zbliżają się do kosztów zakupu
Śląskie huty dociśnięte do ściany. Tyle osób może pożegnać się z pracą
Śląskie huty dociśnięte do ściany. Tyle osób może pożegnać się z pracą
Gigantyczna kumulacja w Eurojackpot. Do wygrania setki milionów złotych
Gigantyczna kumulacja w Eurojackpot. Do wygrania setki milionów złotych
Przekręt "na kaucję". Tak oszukał dwie seniorki. Straciły fortunę
Przekręt "na kaucję". Tak oszukał dwie seniorki. Straciły fortunę
Zbiera śmieci przed domem. Sąsiedzi są bezradni
Zbiera śmieci przed domem. Sąsiedzi są bezradni
Za te choroby ZUS wypłaci 1878 zł miesięcznie. Lista jest długa
Za te choroby ZUS wypłaci 1878 zł miesięcznie. Lista jest długa
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Zakonnice deweloperki chcą zabudować teren klasztoru. W Zakopanem wrze
Zakonnice deweloperki chcą zabudować teren klasztoru. W Zakopanem wrze