Trwa ładowanie...

Poznaj swojego klienta: dlaczego procedura KYC jest kluczowa dla bezpieczeństwa Twojego biznesu?

Procedura KYC (Know Your Customer, czyli poznaj swojego klienta) jest elementem polityki bezpieczeństwa mającej na celu zapobieganie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Dotyczy całkiem sporego grona podmiotów. Dowiedz się, dlaczego poznanie klienta jest kluczowe dla bezpieczeństwa biznesu. Prawdopodobnie również Twojego.

Materiał sponsorowany przez Firmove.plMateriał sponsorowany przez Firmove.pl
 Źródło: materiały partnera
d2dm0nu
d2dm0nu

Co to jest KYC?

KYC jest skrótem od Know Your Customer, co w języku polskim dosłownie oznacza "poznaj swojego klienta". To procedura należytej staranności, do której przeprowadzania prawnie są zobowiązane instytucje finansowe oraz wiele innych podmiotów. Obowiązek ten dotyczy sprawdzania klientów przed rozpoczęciem współpracy i pozyskiwania o nich odpowiednich, kluczowych dla oceny wiarygodności informacji. Nie skupia się na weryfikacji dokonywanych przez dany podmiot transakcji, ale stricte na jego identyfikacji. W ten sposób poznaje się charakter działalności klienta oraz strukturę firmy i jej reprezentantów. Weryfikuje to również zgodność jego biznesu z polityką firmy oraz pozwala sprawdzić, czy źródłem dochodu nie są bezprawne działania. Cały proces jest w 100% zgodny z przepisami RODO i nie narusza tajemnicy przedsiębiorstwa. Oczywiście wszystkie pozyskane dane muszą pochodzić z legalnych i wiarygodnych źródeł, np. bazy CEIDG, REGON i KRS czy oficjalnej strony www firmy.

Czy procedura KYC dotyczy mojego biznesu?

Wiesz już, co to jest KYC. Czas dowiedzieć się, czy procedura Know Your Customer dotyczy również Twojego biznesu. Zobowiązane do jej wdrożenia, w ramach polityki bezpieczeństwa w obszarze zapobiegania praniu pieniędzy, są podmioty wskazane w art. 2 ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Na liście 26 podmiotów zobowiązanych znaleźć można m.in.: banki i inne instytucje finansowe, firmy i fundusze inwestycyjne, zakłady ubezpieczeń, kantory, lombardy, zawody prawnicze, doradców podatkowych oraz spore grono przedsiębiorców. Prowadzisz jednoosobową działalność? Przyjmujesz lub dokonujesz płatności za towary o wartości co najmniej 10 000 euro w gotówce? W takim razie dotyczą Cię obowiązki wynikające z KYC.

Wiele istotnych informacji na temat tego, jak wygląda procedura KYC przeczytasz na Firmove.pl.

Znaczenie procedury KYC dla bezpieczeństwa

Procedura KYC kojarzy Ci się jedynie z kolejnym, żmudnym, nikomu niepotrzebnym obowiązkiem? Gdy poznasz jej znaczenie dla bezpieczeństwa – Twojego i Twoich klientów – zmienisz zdanie. KYC maksymalizuje szanse na legalne i przejrzyste, a co za tym idzie bezpieczne i rentowne transakcje. W trakcie tego procesu wykrywane są podejrzane zachowania i próby oszustw, co pozwala na ich odpowiednio szybkie i skuteczne zwalczanie. Dzięki KYC wiadomo, czy dostarczane produkty/usługi nie służą nielegalnym działaniom. Można dzięki nim sprawdzić, czy potencjalny klient nie jest związany ze zorganizowaną grupą przestępczą, nie wspiera terroryzmu albo nie próbuje wyprać brudnych pieniędzy. To daje szansę, by uniknąć wysoce ryzykownych transakcji, które mogłyby skutkować stratami finansowymi, a nawet postępowaniem karnym lub karno-skarbowym.

d2dm0nu

Przebieg procedury KYC

Co do zasady proces identyfikacji klienta jest czteroetapowy i obejmuje:

●     zbieranie informacji o kliencie,

●     weryfikację danych,

●     analizę ryzyka,

●     monitorowanie transakcji.

Stosowanie procedury Know Your Customer nie jest kolejnym, uciążliwym obowiązkiem nałożonym. To legalne narzędzie do ujawniania podejrzanych transakcji, skuteczny sposób na uniknięcie ogromnych problemów oraz szansa na budowanie i rozwijanie bezpiecznego środowiska biznesowego.

Materiał sponsorowany przez Firmove.pl
d2dm0nu
d2dm0nu