Trwa ładowanie...
d1czfzd

Poznań/ NIK krytycznie o przebudowie Ronda Kaponiera

Chaos i brak kompletnej dokumentacji to niektóre z nieprawidłowości, jakie wskazała NIK po skontrolowaniu przebudowy najważniejszego węzła komunikacyjnego w Poznaniu - Ronda Kaponiery. Skala zaniedbań, jak przekazano PAP, uzasadnia zawiadomienie prokuratury.

Share
d1czfzd

Jak poinformowała PAP we wtorek Renata Dudek z Delegatury NIK w Poznaniu, "chaos organizacyjny, brak kompletnej dokumentacji projektowej, nieskuteczny nadzór oraz niewłaściwe przygotowanie jednostek miejskich przyczyniły się do opóźnień oraz do niekontrolowanego wzrostu planowanego kosztu inwestycji". Poza prokuraturą, NIK o skali zaniedbań przy przebudowie ma powiadomić także rzecznika dyscypliny finansów publicznych.

"Wyniki kontroli wskazują, że inwestycja przebudowy Ronda Kaponiera była źle przygotowana. Zarząd Dróg Miejskich nierzetelnie przeprowadził postępowanie na opracowanie dokumentacji projektowej dotyczącej tej inwestycji. Spowodowało to, że w oparciu o niekompletną i formalnie nieodebraną dokumentację projektową przedstawiono w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wykaz prac, które miały zostać wykonane w ramach przebudowy Kaponiery" - czytamy w komunikacie prasowym.

Kontrola NIK dotycząca przebudowy ronda, przeprowadzona została równolegle w Urzędzie Miasta Poznania, Zarządzie Dróg Miejskich oraz Zarządzie Poznańskich Inwestycji Miejskich. Były to podmioty bezpośrednio odpowiedzialne za przygotowanie i realizację inwestycji.

NIK wskazał, że w wykazie prac nie został uwzględniony m.in. remont Mostu Uniwersyteckiego, mimo że już 10 lat temu jego stan techniczny nie był dobry. Jak podała Dudek, "późniejsze zlecenie przebudowy Mostu Uniwersyteckiego oraz przebudowy węzła rozjazdowego na Moście Teatralnym, w trakcie realizacji inwestycji, nastąpiło z naruszeniem przesłanek udzielania zamówień z wolnej ręki, określonych w ustawie +prawo zamówień publicznych+".

d1czfzd

Kolejne nieprawidłowości, na jakie wskazała NIK, dotyczą także samego przebiegu robót budowlanych. Według raportu, tempo prac i zmieniający się koszt inwestycji - ze 150 mln zł do 359 mln zł - przełożyły się bezpośrednio na termin zakończenia prac - planowy czas realizacji z listopada 2013 r. kilkukrotnie był przesuwany.

"W ocenie NIK Urząd Miasta Poznania nie sprawował skutecznego nadzoru nad przebiegiem inwestycji. NIK wskazuje, że dokumenty, którymi dysponowali urzędnicy nie odzwierciedlały obrazu rzeczowego i finansowego zaawansowania robót. Brakowało w nich informacji o istotnych problemach pojawiających się w toku inwestycji, z których większość miała wpływ na wzrost wydatków Miasta" - zaznaczyła Dudek.

"Obowiązujące w Urzędzie Miasta Poznania regulacje, dotyczące monitorowania zaawansowania realizacji zadań inwestycyjnych były niespójne, a co jeszcze bardziej istotne, nie były w pełni przestrzegane. Co najmniej do końca 2014 r. sporządzane na ich podstawie informacje nie pozwalały wyciągnąć jednoznacznych wniosków niezbędnych do celów związanych z zarządzaniem środkami finansowymi na inwestycję" - dodała.

Dudek podkreśliła także, że działania podjęte w ub. roku przez prezydenta Poznania, mające usprawnić przebieg realizacji inwestycji nie zostały poddane kontroli, ponieważ rozpoczęto je już w trakcie kontroli NIK.

d1czfzd

NIK wskazał także, że Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie, która od lipca 2014 roku do lipca 2015 r. pełniła funkcję inwestora zastępczego przy przebudowie ronda, również nie była wystarczająco przygotowana do wykonywania obowiązków.

"Do czasu zakończenia kontroli NIK, Spółka nie zapewniła przekazania wykonawcy kompletnej dokumentacji. W konsekwencji, doprowadzono do powstania i nawarstwienia się nierozwiązanych problemów. Wynikały one między innymi z braku formalnego potwierdzenia konieczności wykonania nieprzewidzianych robót oraz z braku umownego określenia zasad ich realizacji" - podano w komunikacie. W ocenie NIK, opóźnienia w pracach budowlanych nie wynikają z przyczyn leżących po stronie wykonawcy robót.

Miasto Poznań do wyników kontroli ma się odnieść we wtorek, w godzinach popołudniowych.

Przebudowa Ronda Kaponiera rozpoczęła się w sierpniu 2011 r. Do czerwca 2012 r. zostały wykonane prace budowlane na odcinku od mostu Dworcowego do ulicy Bukowskiej. Drugi etap, na odcinku od mostu Uniwersyteckiego do mostu Teatralnego wraz z przebudową przejścia podziemnego, rozpoczął się 11 sierpnia 2012 r.

Zakończenie robót budowlanych planowane jest na koniec sierpnia 2016 r., natomiast oddanie obiektu do użytkowania 30 września 2016 r.(PAP)

(planujemy kontynuację tematu)

d1czfzd

Podziel się opinią

Share
d1czfzd
d1czfzd