Trwa ładowanie...
d1542mb

Poznań/ Stowarzyszenie: nie wydawać środków na promocję inwestycji UE na niepotrzebne gadżety

Zakup artykułów dla uczniów zamiast produkowania niepotrzebnych gadżetów promujących inwestycje UE, proponuje prezydentowi Poznania Stowarzyszenie Projekt Poznań. Obecnie każdej współfinansowanej przez UE inwestycji muszą towarzyszyć działania promocyjne.

Share
d1542mb

W ramach promocji budowy spalarni śmieci, Poznań rozesłał VIP-om "przycisk do usypiania komputera". Według stowarzyszenia, sensowniejszym sposobem wydania pieniędzy na promocję tej inwestycji byłoby wsparcie szkół, domów dziecka czy domów seniora materiałami plastycznymi, zeszytami, czy zabawkami dla dzieci.

Współfinansowana ze środków UE Instalacja Termicznego Przekształcania Odpadów Komunalnych rozpocznie pracę pod koniec roku. Koszt budowanej od 2014 roku spalarni obsługującej aglomerację poznańską to 725 mln zł.

Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, projektom współfinansowanym ze środków UE muszą towarzyszyć działania promocyjne. W ramach projektu "System gospodarki odpadami dla Miasta Poznania", od 2014 roku realizowana jest kampania informacyjno-edukacyjna "Odzyskaj Korzystaj".

d1542mb

Poznański samorząd poinformował, że do tej pory, w ramach współfinansowanej ze środków UE kampanii, do VIP-ów rozesłanych zostało też 300 pakietów zawierających broszurę o spalarni, oraz "przyciski energooszczędne", służące do przełączania komputera w tryb czuwania. Koszt przygotowania i rozesłania 300 pakietów wyniósł ponad 24 tys. zł.

Ponadto wyprodukowano m.in. ulotki informacyjne dla mieszkańców, grę karcianą "Gratowóz" dla dzieci i młodzieży, a także drewniane długopisy, filcowe torby czy notesy. Do dziennikarzy, wraz informacją prasową, trafiły zgniatarki do butelek i zszywacze bezzszywkowe. Za 47,5 tys. zł przygotowano i wyprodukowano 500 "folderów VIP", dokumentujących pierwszy rok budowy spalarni.

O informację na temat wartości gadżetów promujących budowę spalarni wystąpił do prezydenta miasta jeden z poznańskich radnych PiS. Po otrzymaniu wykazu stworzonych gadżetów, Stowarzyszenie Projekt Poznań zaproponowało, by miasto, w ramach działań promujących inwestycje realizowane ze środków UE, finansowało np. artykuły szkolne dla poznańskich uczniów. Zdaniem organizacji byłby to znacznie bardziej racjonalny sposób wydawania unijnych i miejskich pieniędzy.

"Chcemy, by prezydent zapytał szkoły, poprzez wydział oświaty, jakie są potrzeby, np. jeśli chodzi o zeszyty, kredki. One mogłyby być rozdawane i wykorzystywane jako te gadżety" - powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej szef stowarzyszenia Adam Szabelski. Jego zdaniem, sfinansowanie 300 przycisków, które służą wyłącznie do usypiania komputera, było nieprzemyślanym działaniem.

d1542mb

Jeden z pakietów z "przyciskiem energooszczędnym" trafił do poznańskiego posła PiS Szymona Szynkowskiego vel Sęka, który w poniedziałek na konferencji prasowej skrytykował "absurdalne gadżety", współfinansowane przez UE.

"Wszyscy w biurze poselskim oglądali przycisk do usypiania komputera - gadżet z funkcją, w którą komputery są z reguły wyposażone. Pomijając fakt, że ten przycisk jest bez sensu, to obywatel Poznania nie mógł nawet z tego bezsensownego gadżetu skorzystać, bo dostali go posłowie, senatorowie, a nie np. uczniowie" - powiedział poseł.

"Czy rzeczywiście jest tak, że każdy projekt unijny musi być obowiązkowo promowany - często w sposób absurdalny i będący marnotrawstwem środków publicznych? Tu jest też rola posłów, aby wpływać na decydentów UE, by jednak finansowanie ze środków publicznych nie odbywało się w taki sposób" - dodał.

Jak powiedziała w poniedziałek PAP Katarzyna Kruszka-Pytlik z poznańskiego magistratu, przyciski ekologiczne eco-button zostały rozesłane w związku z faktem, że budowana w Poznaniu spalarnia rozpoczęła wytwarzanie prądu.

d1542mb

"Ideą przekazania decydentom z naszego województwa ekologicznego wyłącznika do komputera było podkreślenie, jak ważne jest oszczędzanie energii elektrycznej. Jeśli chodzi o wybór tego typu gadżetów, to otrzymujemy różne propozycje od wykonawcy projektu i analizujemy, które gadżety najbardziej wpisują się w ideę promowanej inwestycji" - powiedziała.

Kruszka-Pytlik dodała, że w ramach kampanii "Odzyskaj Korzystaj" zorganizowano m.in. 60 szkoleń dla dzieci i młodzieży, międzynarodową konferencję, powstała też strona internetowa. "Gadżety stanowią jedynie ok. 16 proc. wartości całego projektu, mają charakter działań wspierających" - powiedziała.

W tym roku w ramach kampanii zaplanowano jeszcze stworzenie wirtualnego spaceru po spalarni, który będzie dostępny na stronie internetowej, oraz przygotowanie wizualizacji spalarni w 3D.

d1542mb

Podziel się opinią

Share
d1542mb
d1542mb