Trwa ładowanie...

ZUS ma ważną informację. Dotyczy pracujących przed 1999 rokiem

Przedstawiciele Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) zalecają, aby dokładnie przeszukać swoje domowe archiwum w poszukiwaniu dokumentów mogących zwiększyć wysokość otrzymywanego świadczenia emerytalnego. Jak poprawić wysokość emerytury? Odpowiadamy na to pytanie.

Jak powiększyć emeryturę?Jak powiększyć emeryturę?Źródło: Getty Images, fot: Pawel Kacperek
d15az1k
d15az1k

ZUS sugeruje, aby zacząć od sprawdzenia, jakie dokumenty dotyczące historii zatrudnienia posiadamy w swojej dokumentacji domowej. Jeżeli te dokumenty nie trafiły jeszcze do ZUS, konieczne jest ich dostarczenie, co pomoże w uzupełnieniu kluczowych danych niezbędnych do zwiększenia świadczenia emerytalnego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Polak "odkrył" ogromne złoża metali szlachetnych - Paweł Jarski - Elemental Holding w Biznes Klasie

Dla kogo wyższa emerytura?

Zwiększenie emerytury jest szczególnie możliwe w przypadku osób, które były zatrudnione przed 1999 rokiem. Reforma systemu emerytalnego z tamtego okresu wprowadziła wiele zmian, które do dziś mogą rzutować na wysokość świadczeń niektórych emerytów i rencistów. ZUS regularnie przypomina, że osoby zatrudnione ponad 25 lat temu mogą mieć wyższe świadczenia.

d15az1k

Aby zwiększyć emeryturę, trzeba uzupełnić odpowiednią dokumentację w swoim oddziale ZUS.

Część osób starszych od lat może otrzymywać niższe emerytury i renty z powodu braku odpowiednich dokumentów w ZUS. W przypadku pracowników, którzy pracowali w okresie przed 1999 rokiem, brak dowodów w dokumentacji ZUS może prowadzić do zaniżenia wysokości ich emerytur lub rent. Jest to argumentem, by poświęcić czas na uzupełnienie tych braków i walczyć o wyższe świadczenia. Czasem może to wiązać się z koniecznością kontaktu z byłymi pracodawcami, a jeśli firma już nie istnieje, z archiwami zakładowymi.

Do kogo zgłosić się po dokumenty?

- Likwidowane lub przekształcone zakłady pracy miały najczęściej swoich następców prawnych i to te podmioty powinny przejąć archiwalne dokumenty - wskazuje w rozmowie z Interią Iwona Kowalska-Matis - wskazuje w rozmowie z Interią Iwona Kowalska-Matis, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS na Dolnym Śląsku. ZUS doradzi, jakie konkretne dokumenty będą potrzebne w takiej sytuacji.

Poszukiwania w archiwach mogą być żmudne, ponieważ wymagają śledzenia historii zakładu pracy i jego przekształceń na przestrzeni lat. Jednak jest to wysiłek wart podjęcia, ponieważ odnalezienie brakujących świadectw pracy lub dokumentów potwierdzających zatrudnienie może skutkować podniesieniem wysokości emerytury lub renty. W takim przypadku, kwota emerytury zostanie ponownie obliczona na nowych zasadach.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d15az1k
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d15az1k