Trwa ładowanie...
dbquj87
16-12-2014 19:40

Prawie 4 mln euro na promocję owoców jagodowych

Niemal 4 mln euro przeznaczone zostanie na promocję spożycia owoców jagodowych: maliny, truskawki, czarnej porzeczki i borówki amerykańskiej. Kampania "Niezwykłe właściwości zwykłych owoców" ruszy w przyszłym roku i potrwa trzy lata.

dbquj87
dbquj87

Jak mówił jeden z projektodawców kampanii, prezes Związku Sadowników RP Mirosław Maliszewski podczas wtorkowej konferencji prasowej, kampania promującą spożywanie owoców jagodowych miała miejsce już w tym roku. Jednak działania prowadzone były na mała skalę ze względu na szczupłe środki finansowe. Pieniądze na to dał Fundusz Promocji Owoców i Warzyw.

Nowa kampania będzie współfinansowana ze środków unijnych i przede wszystkim ma przekonać konsumentów do jedzenia owoców jagodowych. Największy nacisk zostanie położony na przekonanie dzieci i młodzieży, że owoce jagodowe mają wiele zalet zdrowotnych, a przy tym są smaczne.

Zdaniem Maliszewskiego warto jest promować owoce jagodowe, bo Polska jest ich czołowym producentem. Pierwsze miejsce zajmujemy w zbiorze borówki amerykańskiej, czarnej porzeczki, a drugie (lub trzecie) w produkcji truskawek oraz malin. Produkcją towarową tych owoców zajmuje się ponad 300 tys. gospodarstw.

Jeżeli chodzi o truskawki, to coraz więcej produkuje się odmian deserowych, które dosyć łatwo sprzedać. Borówki przeznaczone są głównie do bezpośredniej konsumpcji i wkrótce może być problem ze sprzedażą owoców, gdyż nasadzenia nowych plantacji są bardzo duże (krzewy do owocowania dojrzewają długo). Porzeczki natomiast głównie trafiają do przetwórstwa, słabo jest rozwinięta sprzedaż rynkowa.

dbquj87

W 2014 r. zbiory owoców jagodowych były zbliżone do ubiegłorocznych i wyniosły ok. 600 tys. ton.

Chodzi także o zwiększenie eksportu owoców jagodowych. W ciągu ostatnich pięciu lat na zagraniczne stoły trafiło 225 tys. ton tych owoców o wartości 240 mln euro.

Jak tłumaczyli przedstawiciele producentów owoców jagodowych, bardzo istotny jest wzrost konsumpcji tych owoców, gdyż sprzedaż ich do przetwórstwa jest często nieopłacalna. Tak było np. w tym roku ze zbytem porzeczek, skupy proponowały ceny znacznie poniżej kosztów produkcji. Dopiero wysokiej jakości produkt, ładnie zapakowany daje oczekiwane korzyści rolnikowi.

Działania informacyjno-promocyjne będą prowadzone w Polsce, a także Austrii, Czechach, Szwecji i Finlandii. Promowanie owoców będzie odbywało się głównie w prasie: konsumenckiej i branżowej, będzie też kampania w internecie. Będzie ona polegała na wykreowaniu wizerunku owoców jagodowych jako zdrowych i wartościowych produktów.

Za kampanię odpowiada Związek Sadowników RP, Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej, Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki oraz Krajowe Stowarzyszenie Plantatorów Czarnych Porzeczek.

dbquj87
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dbquj87