Prezes LOT: 14 grudnia pierwszy rejs dreamlinera z pasażerami do Pragi
14 grudnia z Warszawy do Pragi odbędzie się pierwszy lot boeinga 787 dreamliner w barwach PLL LOT, z pasażerami na pokładzie - poinformował prezes spółki Marcin Piróg. Przewoźnik w listopadzie otrzyma pierwszy taki samolot, a do marca 2013 r. będzie miał ich pięć.
12.09.2012 | aktual.: 12.09.2012 17:22
W piątek 14 grudnia o godz. 7.20 z Warszawy do Pragi uda się w pierwszy rejs komercyjny boeinga 787 dreamliner - poinformował w środę dziennikarzom Piróg. Dodał, że w ciągu miesiąca samolot będzie latał do innych miast europejskich, m.in.: Frankfurtu, Monachium, Londynu, Wiednia, a 16 stycznia 2013 r. nowy samolot zacznie już wykonywać rejsy regularne; pierwszy odbędzie się do Chicago.
Piróg zapowiedział, że drugi egzemplarz 787 firma ma otrzymać na początku stycznia 2013 r., trzeci w końcu stycznia, czwarty na początku lutego, a piąty na początku marca. Kolejne trzy sztuki mają być dostarczone w latach 2014-2015. W sumie LOT ma otrzymać 8 maszyn tego typu. Będzie pierwszą europejską linią, która we flocie będzie miała dreamlinery. Przewoźnik czeka na te maszyny od 2008 r.
- 1 lutego 2013 roku odbędzie się rejs dreamlinerem do Toronto, 3 lutego pasażerowie polecą nim do Nowego Jorku, a 3 marca nowy boeing 787 uda się do Pekinu. Od początku marca cała nasza flota boeingów 767 zostanie zastąpiona nowymi boeingami 787. Będziemy europejską linią, która będzie miała najnowocześniejszą flotę - powiedział.
Kolejną europejską linią, która otrzyma dreamlinery, będzie British Airways - ma to nastąpić w trzecim kwartale 2013 r. - Będziemy mieli prawie rok przewagi, aby wykorzystać fakt, że to my jako pierwsi otrzymaliśmy te maszyny - zaznaczył prezes.
Szef LOT-u przypomniał, że w zamówionych przez PLL LOT samolotach będą trzy klasy pasażerskie: biznes z 18 fotelami rozkładanymi do pozycji leżącej, premium economy - mieszcząca 21 foteli oraz klasa ekonomiczna - 213 miejsc.
Prezes spółki wyjaśnił, że raty leasingowe za dreamlinera są wyższe w porównaniu z boeingiem 767. Jednak symulacje wskazują, że koszty jednego rejsu wykonane przez dreamlinera są porównywalne do lotu obsługiwanego przez boeinga 767.
- Dreamliner zużywa mniej paliwa, niższe będą też koszty związane z jego obsługą techniczną, co pokryje wyższą ratę leasingu za ten samolot - powiedział.
Dodał, że LOT czeka na decyzję amerykańskiego banku Ex-Im Bank, który ma dać spółce gwarancje na pierwszych pięć nowych maszyn. - Zaliczki na pierwsze pięć samolotów już wpłaciliśmy, a gwarancje te dają nam możliwość uzyskania pożyczki od banku komercyjnego na bardzo atrakcyjnych warunkach. Czekamy na tę decyzję, która ostatecznie powinna zapaść do połowy października - powiedział. Dodał, że jest to finansowanie na ponad 400 mln dol.
Piróg poinformował, że od piątku 14 września dostępne będą w systemie rezerwacyjnym wszystkie ceny biletów na rejsy wykonywane dreamlinerem w barwach LOT-u.
Cena biletu w klasie ekonomicznej dreamlinera (w obie strony) na trasach do Nowego Jorku, Chicago i Toronto będzie rozpoczynać się od 1999 zł, zaś do Pekinu od 2299 zł. Koszt biletu w klasie premium, będzie kształtować od 3999 zł na połączeniach do Stanów Zjednoczonych i Kanady oraz 4499 zł na trasie do Pekinu. Klasa biznes w zależności od kierunku zaczynać się będzie od 10 tys. zł.
Pierwszą linią lotniczą, która otrzymała maszynę, jest japońska ANA. Pod koniec października ub.r. dreamliner wykonał pierwszy lot komercyjny. Cztery godziny i osiem minut po starcie z Tokio maszyna japońskich linii All Nippon Airways wylądowała w Hongkongu.
Boeing 787 dreamliner zbudowany jest głównie z materiałów kompozytowych; jest pierwszym samolotem średniego rozmiaru, mogącym latać na trasach dalekiego zasięgu. Samolot tego typu będzie mógł przewieźć od 210 do 330 pasażerów.