Przebieg trasy szybkiej kolei - za rok

Za rok ma być znany przebieg trasy, którą będą jeździć szybkie pociągi - powiedział dyrektor Centrum Kolei Dużych Prędkości w PKP PLK, Jan Raczyński. Obecnie kolejarze prowadzą konsultacje społeczne dotyczące przebiegu linii.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

W ramach konsultacji społecznych kolejarze spotykają się z przedstawicielami władz lokalnych i innych organizacji, które są zainteresowane tym, jaka będzie trasa szybkich kolei. Jedno z takich spotkań - dotyczące przebiegu trasy przez gminy Brzeziny i Rogów w okolicach Łodzi - odbyło się we wtorek w siedzibie PKP PLK w Warszawie.

Planowana linia dużej prędkości, tzw. linia Y, ma prowadzić z Warszawy do Łodzi, a później rozdzielić się na dwie odnogi - do Poznania i Wrocławia. Ma mieć długość ok. 450 km, a pociągi będą mogły po niej jechać z prędkością do 350 km/godz. Według wyliczeń kolejarzy, przejazd z Warszawy do Łodzi szybką koleją zajmie 35 minut, a nie jak obecnie 1 godz. 30 min.; ze stolicy do Poznania podróżni będą jechać 1 godz. 35 min., a do Wrocławia 1 godz. 40 min. (teraz trwa to odpowiednio 3 godz. i 5 godz.). Linia ma być gotowa około 2020 r.

- Teraz, na etapie opracowywania studium wykonalności dla linii dużych prędkości, jest ten czas, żeby rozmawiać i rozważać wszystkie za i przeciw dotyczące trasy - powiedział na spotkaniu Konrad Gawłowski, zastępca dyrektora Centrum Kolei Dużych Prędkości. Według harmonogramu przygotowania studium, przebieg trasy ma być przedstawiony PKP PLK do akceptacji w październiku 2011 r.

Jak wyjaśniają przedstawiciele PKP PLK, między Warszawą a Łodzią linia dużych prędkości prawdopodobnie przebiegać będzie wzdłuż budowanej autostrady A2. Wtorkowe spotkanie było poświęcone trzem rozpatrywanym wariantom doprowadzenia linii do Łodzi - trasa może dochodzić w okolice Strykowa i dalej wzdłuż autostrady A1 do Łodzi, lub przecinać gminę Brzeziny, albo omijać ją od wschodu i południa.

Wykonawca studium, firma Ingenieria IDOM Internacional z Hiszpanii, optuje za tym trzecim wariantem. Jednak temu przebiegowi sprzeciwili się we wtorek przedstawiciele władz gmin Brzeziny i Rogów. Argumentują oni, że w tym wariancie linia przechodziłaby przez obszary krajobrazu chronionego, tymczasem główne dochody tych samorządów pochodzą z turystyki.

Władze lokalne opowiadają się za przebiegiem linii wzdłuż krzyżujących się pod Łodzią autostrad A2 i A1. Argumentują, że grunty w tej okolicy są już zarezerwowane pod budowę dróg i słabo zurbanizowane, więc budowa będzie łatwiejsza i bardziej przyjazna środowisku.

Kolejarze zapowiadają, że podobnych spotkań będzie jeszcze wiele. - Zależy nam, żeby budowa linii dużej prędkości, która będzie największą inwestycją kolejową nadchodzącej dziesięciolatki, przebiegała bez przeszkód - powiedział Raczyński.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów
Z drukowaną kartą pokładową do Ryanaira nie wejdziesz. Co na to UOKiK?
Z drukowaną kartą pokładową do Ryanaira nie wejdziesz. Co na to UOKiK?
"Słyszymy w lesie strzały". Tak gmina chce zakazać łowów
"Słyszymy w lesie strzały". Tak gmina chce zakazać łowów
Jak zwiększyć szansę na wygraną w Lotto? Matematyk podpowiada
Jak zwiększyć szansę na wygraną w Lotto? Matematyk podpowiada
Rzeczywistość po 1 listopada. Śmieci wysypują się z kontenerów
Rzeczywistość po 1 listopada. Śmieci wysypują się z kontenerów
Boją się rachunków. Ciepło dostarcza im spółka o. Rydzyka
Boją się rachunków. Ciepło dostarcza im spółka o. Rydzyka
Fala żywności z Ukrainy płynie do Polski. Wśród nich te produkty
Fala żywności z Ukrainy płynie do Polski. Wśród nich te produkty
Coraz większy problem w polskich firmach. Dotyczy głównie małych miast
Coraz większy problem w polskich firmach. Dotyczy głównie małych miast
Więcej niż na lokacie. Oszczędza tak już ponad 4 miliony Polaków
Więcej niż na lokacie. Oszczędza tak już ponad 4 miliony Polaków