Przedsiębiorcy muszą nauczyć się zarządzać firmą (WIDEO)

Często jest tak, że mali przedsiębiorcy nie analizują nawet swojej konkurencji, najbliższego otoczenia czy sytuacji, w jakiej im przyjdzie funkcjonować

Przedsiębiorcy muszą nauczyć się zarządzać firmą (WIDEO)
Źródło zdjęć: © Newseria.pl

26.09.2012 | aktual.: 26.09.2012 17:03

Trzeba usprawnić działanie polskich firm, szczególnie poprzez wzmocnienie procesów zarządzania – uważa Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Jej zdaniem znacznie poprawiłoby to wyniki osiągane przez przedsiębiorców. Dlatego PARP ogłosił ten rok Rokiem Dobrego Zarządzania. Zagadnienie to jest jednym z tematów trwającego obecnie II Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Katowicach.

Przeprowadzone przez PARP badania i analizy jednoznacznie wskazują na braki w planowaniu i zarządzaniu strategicznym wśród mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw. Tylko 12 proc. z nich posiada strategię w formie dokumentu.

– Często jest tak, że ci mali przedsiębiorcy nie analizują nawet swojej konkurencji, najbliższego otoczenia czy sytuacji, w jakiej im przyjdzie funkcjonować – zwraca uwagę w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria prezes PARP, Bożena Lublińska-Kasprzak.

Otoczenia rynkowego, w którym funkcjonuje, na przykład konkurencji nie zna co piąta z firm. Jak wyjaśnia prezes PARP, powody są dwa. Pierwszym jest brak czasu, a drugim – często brak świadomości.

– W takich firmach właściciel jest szefem, specjalistą od marketingu, PR, finansów i zarządzania kadrami – tłumaczy Lublińska-Kasprzak.

Jej zdaniem, trzeba zrobić wszystko, by zmienić te praktyki. Dlatego PARP chce podpowiedzieć przedsiębiorcom, gdzie należy szukać klucza do rozwiązania ich problemów.

– Przygotowaliśmy specjalnie e-book „Dobre zarządzanie”, gdzie wskazujemy możliwości poszukiwania różnego rodzaju programów wsparcia edukacyjnego, szkoleniowego czy finansowego, które jest związane z poprawą umiejętności dobrego zarządzania w firmie przez właściciela, szefa, ale również przez pracowników firmy – mówi przez PARP.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach podejmowanych działań organizuje i dofinansowuje kursy oraz szkolenia, które mają znacząco zmienić obszary kluczowe dla sprawnego działania polskich firm.

– Statystyka i nasze badania, a na tym się głównie opieramy, pokazują, że firmy, gdzie zarządzanie jest dobre, które nastawiają się na szkolenia, na edukację swoich pracowników i ludzi, którzy zarządzają firmą, osiągają lepsze wyniki niż te firmy, które nie zwracają na to uwagi – podkreśla szefowa PARP.

Jednym z działań, jakie podejmuje PARP jest projekt systemowy "Planowanie strategiczne dla MMSP", który ma na celu promowanie idei planowania strategicznego wśród właścicieli i kadry zarządzającej z mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw.

Przeszkolonych już zostało prawie 700 osób. Wolnych jest jeszcze ponad 500 miejsc. Chętni mogą zgłaszać się przez stronę www.planowaniestrategiczne.pl.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)