Trwa ładowanie...

Przewozy Regionalne zamkną ten rok stratą ok. 60 mln zł

Blisko 60 mln zł wyniesie w tym roku strata Przewozów Regionalnych, największego polskiego pasażerskiego przewoźnika kolejowego - poinformował we wtorek senatorów prezes spółki Ryszard Kuć. Wskazał również, że spółka ma problem z terminową spłatą zobowiązań.

Przewozy Regionalne zamkną ten rok stratą ok. 60 mln złŹródło: Thinkstockphotos
d47ri0x
d47ri0x

Kuć uczestniczył w posiedzeniu senackiej komisji gospodarki narodowej, poświęconemu sytuacji na kolei. Przedstawił szacunki, z których wynika, że strata spółki za 2014 r. urośnie do 151 mln zł.

- Nie jesteśmy w stanie w sposób ciągły wywiązywać się z ugody z PKP PLK - powiedział prezes. Chodzi o zawartą w marcu ugodę dotyczącą zadłużenia, jakie powstało w latach 2009-2010, gdy samorządowy przewoźnik zalegał z płaceniem za korzystanie z zarządzanej przez PKP PLK sieci kolejowej. Zwiera ona harmonogram spłaty tylko należności głównej, wynikającej z niezapłaconych faktur, bez odsetek. Łącznie chodzi o 384 mln zł. W tym roku Przewozy Regionalne mają zapłacić PKP PLK około 80 mln zł.

Zaleganie z kolejnymi ratami może okazać się dużym problemem dla Przewozów Regionalnych, ponieważ ich wartość została zabezpieczona na majątku spółki - taborze i nieruchomościach. W sytuacji, gdy PKP PLK nie będą otrzymywały kolejnych rat, mogą je zająć.

Kuć ocenił, że problemy z płatnościami spowodowane są tym, że przychody spółki okazały się niższe, niż zarząd planował jeszcze kilka miesięcy temu.

d47ri0x

Niepewne są zasady, na jakich Przewozy Regionalne mają wozić pasażerów od przyszłego roku. Z piętnastu województw, w których jeźdzą PR, umowy podpisane są z ośmioma marszałkami. W pięciu województwach rozmowy trwają, a w dwóch - dolnośląskim i małopolskim - nawet się nie zaczęły.

Jeszcze w maju br. pełniący wówczas obowiązki prezesa Przewozów Regionalnych Paweł Stefański mówił PAP, że działalność spółki może się w tym roku zbilansować, co oznaczałoby wynik zbliżony do zera.

Nie wiadomo także, w jakiej formie będą funkcjonować Przewozy Regionalne. Z dotychczasowych deklaracji przedstawicieli ministerstwa transportu i marszałków województw wynikało, że formuła działania spółki może się zmienić od 1 stycznia 2014 r. Oficjalny model przekształcenia przedsiębiorstwa nie został jednak jeszcze wypracowany.

Na wtorkowym posiedzeniu senackiej komisji wiceminister transportu Andrzej Massel ocenił, że spółka z szesnastoma właścicielami nie działa dobrze, dlatego trzeba szukać dla niej innych rozwiązań. Jego zdaniem dobrym pomysłem byłoby podzielenie Przewozów Regionalnych na mniejsze spółki tak, aby właścicielami każdej z nich były maksymalnie 2-3 województwa. Odmówił jednak przedstawienia szczegółów.

d47ri0x

Przewozy Regionalne to największy w Polsce przewoźnik kolejowy; uruchamia średnio 1,8 tys. pociągów w ciągu doby, z których korzysta dziennie ok. 300 tys. pasażerów. Wstępne wyniki finansowe wskazują, że w zeszłym roku spółka odnotowała ok. 44 mln zł straty, przy przychodach ok. 1,9 mld zł.

Spółka powstała w wyniku podziału PKP w 2001 r. Przez kilka lat należała do Grupy PKP, po czym w 2008 r. w wyniku usamorządowienia jej udziały przeszły na własność zarządów 16 województw.

d47ri0x
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d47ri0x