Przychody operatorów telekomunikacyjnych mogą spaść do '15 o prawie 8 proc. - Audytel

24.05. Warszawa (PAP) - Firma doradcza Audytel szacuje, że w 2015 roku przychody operatorów komórkowych w Polsce spadną do 23,21 mld zł z 25,19 mld zł w 2012 roku. Analitycy...

24.05.2013 | aktual.: 24.05.2013 16:53

24.05. Warszawa (PAP) - Firma doradcza Audytel szacuje, że w 2015 roku przychody operatorów komórkowych w Polsce spadną do 23,21 mld zł z 25,19 mld zł w 2012 roku. Analitycy Audytela oczekują mocniejszego spadku w 2013 roku, lżejszego w 2014, oraz odbicia w 2015. Spadać ma segment usług głosowych, rosnąć m.in. transmisja danych.

Według prognoz Audytela, do których dotarła PAP, przychody operatorów telefonii mobilnej wyniosą 23,2 mld zł w 2013 roku, 22,89 mld zł w 2014 roku i 23,21 mld zł w 2015 roku. W latach 2013-2015 analitycy spodziewają się stopniowego spadku segmentu usług głosowych z 9,10 mld zł do 8,83 mld zł. Przychody z segmentu usług hurtowych i roamingu mają w tym okresie spaść z 4,24 mld zł do 3,65 mld zł, a jedynym wzrostowym segmentem będzie transmisja danych i pozostałe usługi, w których Audytel spodziewa się wzrostu do 10,73 mld zł z 9,87 mld zł.

"Problem polega na tym, że obniżają się przychody operatorów z detalicznych usług głosowych. Spadek ten jest na tyle jest silny, że nawet jeżeli dodamy do nich przychody z segmentów wzrostowych, takich jak mobilny internet czy telewizja, to negatywny trend uda się zmienić co najwyżej na stagnację. Na to wszystko nakłada się zmniejszenie przychodów hurtowych, które jest wynikiem działań regulacyjnych, czyli obniżenia stawek MTR, i w efekcie mamy spadek wartości całego rynku" - powiedział w rozmowie z PAP analityk Audytela Grzegorz Bernatek.

Dodał, że na spadek wartości rynku wpłynie przede wszystkim spadek stawek hurtowych, ale również pakietyzacja usług.

"Do spadku wartości rynku w obecnym i przyszłym roku przyczyni się głównie erozja cen hurtowych u operatorów komórkowych. Dodatkowo pakietyzacja usług powoduje, że łączna wartość rynku maleje, ponieważ klienci otrzymują na końcu niższe ceny za usługi. Operatorom natomiast chodzi w pakietyzacji o to, żeby klienci rezygnowali z usług konkurencji i dokupowali te same u nich, co zwiększa ich przychody" - powiedział.

SPODZIEWANY KONIEC WOJNY CENOWEJ

Audytel nie spodziewa się kontynuacji otwartej walki cenowej na całym rynku komórkowym.

"Ponieważ per saldo za usługi telekomunikacyjne płacimy coraz mniej, a na pewno spada ich udział w wydatkach gospodarstw domowych, to konsumenci stają się relatywnie mniej wrażliwi na cenę. Operatorzy za wszelką cenę starają się więc utrzymać wydatki użytkowników na tym samym poziomie, głównie przez zwiększanie zakresu usług wliczonych w opłaty abonamentowe" - powiedział Bernatek.

"Akcje takie jak uruchomienie taniej marki Nju mobi90le przez Orange mają raczej na celu dotarcie do konkretnej niszy użytkowników. Spodziewamy się, że takie profilowane oferty będą trendem na rynku" - dodał.

RYNEK MOBILNEGO INTERNETU POWOLI SIĘ NASYCA

Analitycy widząc mniej dynamicznych wzrost użytkowników mobilnego internetu, zaczynają obawiać się o nadchodzące nasycenie tego rynku. Audytel spodziewa się jednak, że liczba użytkowników mobilnego dostępu do internetu do 2018 roku wzrośnie do 9,16 mln z 5,15 mln w 2012 roku.

Krzywa liczby użytkowników internetu mobilnego rośnie coraz wolniej i pojawiają się głosy, że ten rynek powoli się nasyca. Impuls do zdecydowanego wzrostu może dać uruchomienie technologii LTE na terenach mniej zurbanizowanych lub rozwój zastosowań związanych z tzw. internetem rzeczy. Jest to jednak długa perspektywa, ponieważ nie wiemy kiedy rozstrzygnie się przetarg na pasmo 800 MHz, a pozostałe kwestie technologiczne zawsze są dużą zagadką" - powiedział Bernatek.

Zdaniem analityka przykład Polkomtela pokazuje, że budowa sieci LTE jedynie na wyższych częstotliwościach i na terenach zurbanizowanych nie rozwiązuje problemu pobudzenia popytu ma usługi szerokopasmowego mobilnego internetu.

"Liczbę usług LTE w Polkomtelu można szacować na około 200 tys., co po roku intensywnej kampanii sprzedażowej nie jest wielkim sukcesem" - powiedział.

Audytel to firma doradczo-analityczna działająca od 2002 roku. Analitycy firmy spodziewają się, że wartość całego rynku TMT (technologie, media i telekomunikacja - PAP) w 2013 roku spadnie o 3,2 proc. W kolejnych latach Audytel oczekuje niewielkiego wzrostu rynku. (PAP)

kuc/ jtt/

Źródło artykułu:PAP
telekomunikacjagiełdaspółka
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)