Punkty Payback jak kumulacja w lotka. 18 mln zł do wyjęcia

Największy w Polsce program lojalnościowy po raz kolejny kasuje punkty. Z kart blisko 2,5 mln Polaków wyparuje pierwszego marca 1,78 mld pkt. wartych 18 mln zł - czyli ładna kumulacja w Lotto.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL

Dlaczego Payback kasuje punkty? Bo chce w ten sposób zmobilizować uczestników programu do aktywnego korzystania z usługi. W internecie na forach i w serwisach społecznościowych przelewa się fala hejtu i decyzja jest krytykowana, ale firma ma swoje racje.

- Wygaszamy punkty mające już trzy lata. To jest relatywnie długi okres. W innych programach jest to często tylko rok. Naszym zdaniem to wystarczy, by za zdobyte punkty doładować telefon, kupić kawę czy wymienić na nagrodę. Jeśli ktoś przez trzy lata tego nie zrobi, to można powiedzieć, że nie korzysta z programu i mu na tych punktach nie zależy - mówi Michał Pieprzny, prezes Loyalty Partner, która jest właścicielem Paybacka.

Sprawdziliśmy to. Rzeczywiście część programów ma roczne okresy, po których kasują punkty. Tak jest w programie Skarbonka sieci Auchan. Z kolei w lojalnościówce Vitay od Orlenu punkty tracą ważność po roku, jeśli ani razu w tym czasie nie doładuje się nowych. Ostatecznie i tak trzeba z nich skorzystać w trzyletnim okresie.

Jak dodaje Pieprzny, zalegające na kontach punkty Payback to kwestia biznesowa. Przyznają je bowiem uczestniczące w programie firmy i muszą zabezpieczyć środki na ich pokrycie. Taki "punktowy dług" to więc czasami kilkumilionowe zobowiązanie, które trudno jest utrzymywać w nieskończoność.

- Proszę mi uwierzyć, że my naprawdę nie chcemy nikomu tych punktów zabierać. Ja osobiście liczę, że nie wygasimy żadnego - zapewnia Pieprzny.

Payback o wygaszaniu punktów informuje aktywnie. Akcji towarzyszy kampania reklamowa, pojawiły się informacje na stronie internetowej, a do użytkowników wysyłane są maile. Program chwali się, że z roku na rok liczba punktów do wygaszania maleje, co oznacza, że częściej korzystamy z kart. Dwa lata temu było to 3 mld punktów (równowartość 30 mln zł), a w zeszłym roku 2,5 mld pkt (25 mln zł). Ostatecznie większość zagrożonej puli została wydana.

Jak poinformował nas Payback, w 2011 roku w sumie zgromadzono 9,7 mld pkt. (97 mln zł), z czego wydano 7,89 mld pkt. (78,9 mln zł). Pozostałe 1,78 mld pkt. są na 2 mln 740 tys. kont. Wykorzystać można je tylko do końca lutego. Payback to największy program lojalnościowy w Polsce. Uczestniczy w nim już kilkanaście milionów Polaków.

Wybrane dla Ciebie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
O tych pracowników biją się firmy. Płacą 30 tys. zł miesięcznie
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ikea uruchamia cyfrowy second hand. Oto co można kupić za 10 zł
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
"Powstała moda na te znicze". Ludzie wydają po kilkaset złotych
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Uwaga przy jesiennych porządkach. Kary mogą sięgać 5 tys. zł
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
Najnowsza atrakcja w turystycznym raju Polaków. Znamy ceny biletów
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To on wygrał Konkurs Chopinowski. Taką nagrodę zgarnął
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To oni podbijają polski rynek pracy. Zastępują Ukraińców
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
To koniec rodzinnej piekarni. Działali na rynku ponad 40 lat
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Trwa demontaż na Mazurach. Zmiany od nowego miesiąca
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Kasjerka ofiarą mobbingu. Jest wyrok. Biedronka ma zapłacić 30 tys. zł
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok