PwC: 82 proc. Polaków nie planuje wzięcia kredytu konsumpcyjnego

82 proc. Polaków nie planuje wzięcia kredytu konsumpcyjnego w ciągu najbliższego roku. Jednocześnie tyko 30 proc. uważa, że kredyty będą trudniej dostępne w najbliższych miesiącach - wynika z zaprezentowanego we wtorek badania PwC.

11.12.2012 | aktual.: 11.12.2012 16:13

Eksperci wskazują, że rynek kredytów konsumpcyjnych dla klientów indywidualnych wzrastał w Polsce bardzo szybko do końca 2009 roku. Tendencję zmienił jednak globalny kryzys. Od początku 2010 roku stopniowo spada liczba udzielanych kredytów konsumpcyjnych, jednak - zdaniem PwC - Polacy nadal kupują. - Kupowanie na kredyt zastąpiło kupowanie z oszczędności. Są dwa elementy, które tak naprawdę napędzają PKB - eksport i konsumpcja wewnętrzna. (...) Widać, że Polacy jednak konsumują - powiedział na wtorkowej konferencji dyrektor w zespole ds. sektora finansowego PwC Piotr Siciak.

Z raportu wynika, że polski kredytobiorca nadal - jeśli chce wziąć kredyt - udaje się do oddziału banku, choć widać wyraźny wzrost dot. wykorzystywania internetu, szczególnie w przypadku kart kredytowych oraz kredytów odnawialnych.

W porównaniu z poprzednią edycją raportu, w 2012 roku wyraźnie spadło znaczenie dobrej oferty banku dla klienta. Dla 19 proc. kredytobiorców ważniejsza od samej oferty jest kultura osobista prezentowana przez pracowników banku i to właśnie ona znajduje się na pierwszym miejscu wśród cech wskazanych przez kredytobiorców. Na znaczeniu zyskała również dobra znajomość oferty przez pracownika banku (wzrost z 4 proc. w 2011 roku do 14 proc. obecnie).

- W kontekście coraz bardziej ujednoliconej cenowo oferty produktów bankowych nowego znaczenia nabiera podejście do klienta. Coraz ważniejszym elementem wyróżniającym dla banków powinny stać się wysoka jakość obsługi oraz rzetelna rozmowa z klientem. Część potencjalnych kredytobiorców oczywiście nadal będzie się koncentrować na cenie czy wysokości miesięcznej raty, ale dla większości z nich już dziś ważne są osobiste odczucia i zadowolenie z oferowanych usług oraz indywidualne podejście pracowników banku do ich potrzeb - podkreślił Łukasz Bystrzyński z zespołu ds. sektora finansowego w PwC.

Badanie klientów rynku consumer finance zostało przeprowadzone między 25 października a 2 listopada 2012 roku przez instytut badawczy Millward Brown SMG/KRC na zlecenie PwC. Badanie polegało na przeprowadzeniu wywiadów telefonicznych na losowo wybranej reprezentatywnej grupie 1 tys. Polaków w wieku 20-70 lat. Termin consumer finance wykorzystywany w raporcie obejmuje jedynie kredyty konsumpcyjne, nie uwzględnia natomiast kredytów mieszkaniowych. Jest to już trzecia edycja badania wykonanego na zlecenie PwC.

PwC to firma działająca w 158 krajach, zatrudniająca ponad 180 tysięcy osób.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)