Trwa ładowanie...
d3x4ld2
07-12-2016 13:46

PwC: Prawie 1/3 firm rodzinnych spodziewa się szybkiego rozwoju w ciągu 5 lat

Warszawa, 07.12.2016 (ISBnews) - Blisko 1/3 (29%) badanych firm rodzinnych oczekuje szybkiego wzrostu w ciągu kolejnych 5 lat, a 68% respondentów z Polski twierdzi, że reprezentowane przez nich firmy będą się rozwijać stabilnie, wynika z z raportu "Badanie firm rodzinnych2016", przygotowanego przez firmę doradczą PwC przy współpracy z Instytutem Biznesu Rodzinnego. W badaniu z 2015 r. wskaźniki te wynosiły odpowiednio: 17% i 80%.

d3x4ld2

"Polskie firmy rodzinne osiągają bardzo dobre wyniki w porównaniu z firmami z innych części świata, dlatego ich myśleniu o rozwoju w perspektywie długookresowej towarzyszy optymizm. Są do tego liczne powody - z roku na rok przybywa przedsiębiorców, którzy swoje strategie budują już nie tylko w oparciu o krajowy rynek, ale planują lub już z sukcesami prowadzą ekspansję zagraniczną. Kolejne lata będą z pewnością czasem na umacnianie pozycji w Polsce i zdobywanie kolejnych, nawet tych odległych rynków" - powiedział partner w PwC, lider praktyki polskich firm rodzinnych Piotr Wyszogrodzki podczas konferencji prasowej.

Jak podkreślają autorzy raportu, dla wielu przedsiębiorców podstawą rozwoju firm rodzinnych jest zdobywanie rynków zagranicznych - obecnie działa na nich 68% polskich firm rodzinnych, a 65% deklaruje chęć zdobycia kolejnych rynków.

W porównaniu z firmami rodzinnymi na świecie, statystyka raportu pokazuje, że 68% polskich firm działa w kilku krajach wobec 50% tego typu firm spoza Polski, natomiast 65% polskich firm ma w perspektywie 5 lat plan wyjścia na nowe rynki wobec 44% firm z innych części świata.

Respondenci PwC i IBR wskazali, że najważniejszym zadaniem dla polskich firm rodzinnych w ciągu najbliższych 12 miesięcy będzie rozwój nowej oferty produktowej. W pięcioletniej perspektywie dla 45% w Polsce (64% na świecie) wyzwaniem będzie konieczność bycia innowacyjnym, a dla 45% w Polsce (47% na świecie) dotrzymanie kroku rozwojowi nowych technologii.

d3x4ld2

Innym wyzwaniem polskich firm rodzinnych firm jest sukcesja. 72% badanych w Polsce zamierza przekazać stery w swoich przedsiębiorstwach następnemu pokoleniu (39% globalnie). Autorzy raportu podkreślają, że problemem wielu polskich firm rodzinnych jest brak dobrze skonstruowanego i zakomunikowanego planu sukcesji - istnieje on zaledwie w 9% przebadanych firm (15% globalnie). Tylko 6% respondentów z naszego kraju (wobec 34% globalnie) zamierza przekazać kontrolę własności nad firmą zatrudniając profesjonalnych menedżerów do zarządzania przedsiębiorstwem. O sprzedaży firm myśli 9% ankietowanych z Polski (17% globalnie).

"W firmach rodzinnych, z którymi miałam możliwość współpracować przy przeprowadzaniu procesu sukcesji i tworzeniu Konstytucji Rodziny, niezwykle istotnym wyzwaniem było wypracowanie zasad, przez których pryzmat członkowie rodziny będą w przyszłości dokonywać zmiany pokoleniowej. Członkowie rodziny biznesowej, myślącej o długowieczności powinni znać odpowiedzi na pytania: w jaki sposób i kiedy wybrać następnego prezesa firmy, jak będziemy go oceniać, czy jak zapewnić bezpieczeństwo finansowe starszemu pokoleniu. Wspólne szukanie odpowiedzi na te pytania nie tylko konkretyzuje pogląd rodziny biznesowej na dany temat, ale też ułatwia podejmowanie decyzji w przyszłości i umacnia więzi osób zaangażowanych w proces" - wskazała prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego Adrianna Lewandowska, cytowana w komunikacie.

Badanie firm rodzinnych jest przeprowadzane przez raz na dwa lata. W tegorocznym badaniu wzięły udział 2 802 osoby z 50 krajów, w tym 34 ankietowanych z Polski. Wszystkie ankietowane firmy miały przychody powyżej 10 milionów dolarów.

(ISBnews)

d3x4ld2
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3x4ld2