PŻM remontuje statki w polskich stoczniach
Z 20 remontów statków, jakie Polska Żegluga Morska planuje wykonać w br., wszystkie mają zostać zrealizowane w polskich stoczniach: Morskiej Stoczni Remontowej "Gryfia" w Szczecinie, Stoczni Remontowej "Nauta" w Gdyni oraz Gdańskiej Stoczni "Remontowa".
13.05.2014 16:00
Jak poinformował we wtorek PAP doradca dyrektora naczelnego PŻM Krzysztof Gogol, wprawdzie armator buduje statki w Azji, ale ich remonty zleca stoczniom krajowym.
"PŻM zamawia statki na Dalekim Wschodzie, ponieważ w Europie nie buduje się już statków do przewozów masowych. Jednocześnie stara się remontować swoje statki w stoczniach krajowych. Przewagą naszych zakładów jest wysoka jakość świadczonych usług oraz terminowość, co jest niezwykle ważne, przy wyłączeniu statku z eksploatacji" - podkreśla Gogol.
Z ubiegłorocznych ponad dwudziestu remontów, jakie PŻM wykonał w polskich remontówkach, wszystkie zostały zrealizowane bez żadnego opóźnienia. "Ważna jest również cena proponowanych ofert polskich stoczni, nawet trzy razy niższa niż cena ofert stoczni zachodnioeuropejskich" - dodaje.
W tym roku wyremontowano już pięć statków PŻM: m/s "Solidarność" i m/s "Regalica" w Gdańsku, m/s "Mazowsze" i "Juno" w Gryfii, a m/s "Nogat" w gdyńskiej stoczni "Nauta".
We wtorek na dok "Nauty" wchodzi m/s "Isa", a jeszcze w maju - również do tej stoczni - przypłynie na remont statek m/s "Orawa". Pod koniec maja - z kolei do "Gryfii" - na remont przybędzie m/s "Isolda".
Koszt remontu każdego statku to ponad milion złotych - podkreśla Gogol.
Jak poinformowano w "Gryfii" prace remontowe jednostki "Juno" obejmowały m.in. konserwację kadłuba, wymianę uszczelnień wału śrubowego, remont zaworów dennych i burtowych oraz modyfikację kilku systemów rurowych.
Kontrakty dla PŻM są wynikiem umowy o współpracy, jaką w ubiegłym roku "Gryfia" zawarła z armatorem.
PZM jest największym polskim armatorem, posiadającym łącznie w grupie kapitałowej 69 statków. W ramach grupy działa 117 spółek zależnych. Firma w latach 2005-2013 wraz z podmiotami grupy kapitałowej realizowała program odnowy floty. Wprowadziła do eksploatacji 38 nowych jednostek, które zastąpiły najstarsze statki. Dzięki odnowie tonażu średni wiek floty PŻM spadł obecnie do 9 lat.
Łączny koszt zrealizowanego programu wyniósł ok. 1 mld USD i został sfinansowany ze środków własnych i finansowania zewnętrznego, czyli kredytów bankowych. PŻM zamierza kontynuować program modernizacji i odnowy floty w latach następnych. Armator zatrudnia ok. 3 tys. osób, w tym 2,7 tys. w załogach pływających - oficerów i marynarzy oraz 273 pracowników lądowych.