Raport KE: zniesienie kwot mleczny to wzrost produkcji mleka

Planowane na 2015 r. zniesienia mechanizmu kwotowania przyczyni się do wzrostu produkcji mleka i przetworów mlecznych - wynika z opublikowanego w piątek raportu Komisji Europejskiej na temat sytuacji na rynku produkcji mleka.

Raport podsumowuje też wdrożenie przepisów "pakietu mlecznego" oraz zawiera analizy dotyczące wpływu na sytuację na runku mleka planowanego na 2015 r. zniesienia systemu kwot.

Według raportu wzrostu produkcji mleka i produktów mlecznych wynikającego ze zniesienia kwot mlecznych można się spodziewać zwłaszcza w tych państwach członkowskich, które dotąd były tymi kwotami ograniczone, czyli: Irlandii, Niemczech, Holandii, Danii, Austrii, Polsce oraz we Francji. Autorzy raportu zastrzegają, że wysokość produkcji będzie zależeć od tempa wzrostu konsumpcji zarówno w UE, jak i na świecie oraz od czynników takich m.in. jak ograniczenia środowiskowe.

Zniesienie kwot mlecznych nastąpi w 2015 r. W zamian ma obowiązywać tzw. pakiet mleczny, którego przepisy zostały przyjęte w lutym 2012 r. w następstwie kryzysu na rynku mleczarskim w 2009 roku. Pakiet mleczny umożliwia organizacjom zrzeszającym producentów mleka negocjowanie odpowiednich cen surowego mleka dla rolników, których reprezentują. Pakiet umożliwia ponadto krajom członkowskim, pod pewnymi warunkami, stosowanie dobrowolnych dodatkowych narzędzi ochrony rolników. Państwa członkowskie mogą też wprowadzić obowiązek zawierania umów między producentami i przetwórcami mleka.

Według opublikowanego przez KE raportu taki obowiązek do tej pory wprowadziło 12 krajów członkowskich (Łotwa, Francja, Włochy, Hiszpania, Litwa, Węgry, Słowacja, Chorwacja, Cypr, Portugalia, Bułgaria i Rumunia); w kilku innych (Wielka Brytania, Belgia) uzgodniono kodeksy dobrych praktyk między rolnikami i organizacjami przetwórców.

Ponadto raport wskazuje, że w sześciu państwach członkowskich (Francji, Hiszpanii, Czechach, Belgii, Włoszech i Niemczech) oficjalnie uznanych przez państwo zostało łącznie 228 organizacji producentów mleka (zgodnie z krajowymi przepisami dotyczącymi uznawania organizacji producentów). W czterech z nich (Czechy, Niemcy, Hiszpania, Francja) organizacje te prowadziły negocjacje zbiorowe obejmujące między 4 a 33 proc. całości dostaw mleka.

Mechanizm kwotowania produkcji funkcjonuje w Polsce od 2004 r. Polska opowiadała się za utrzymaniem kwot mlecznych do 2020 r., argumentując, że dotychczasowy model regulacji rynku mleka zapewniał stabilną sytuację i opłacalność produkcji. Limit produkcji mleka dla Polski na sezon 2013/2014 wynosi ok. 10,06 mld kg. W lutym br. średnia cena płacona rolnikom za mleko wynosiła 123,70 zł za 100 litrów i była o 15 proc. niższa od ceny unijnej.

Źródło artykułu:PAP

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.