Referencje na wagę złota
Silna konkurencja na rynku pracy, zwłaszcza w czasie kryzysu, zmusza osoby poszukujące pracy do zadbania o swój wizerunek
Jednym ze środków mogących wspomóc menedżerów we właściwym zaprezentowaniu doświadczenia, umiejętności i kompetencji menedżerskich są referencje. - Coraz więcej pracodawców kieruje się opinią kandydata z poprzedniego miejsca pracy, dlatego wiarygodne referencje mogą stać się przepustką do otrzymania wymarzonej posady. Poprzez konkurs „Referencje na wagę złota!” chcemy dać uczestnikom programu Talent Club szansę, żeby pochwalili się swoimi referencjami i dowiedzieli się jak powinny one wyglądać – mówi Marek Smolarz, dyrektor generalny Diners Club Polska, organizator programu Talent Club.
Coraz bardziej popularne jest obecnie wykorzystanie nowych technologii nt. blogów czy branżowych portali społecznościowych tj. Linkedin, Goldenline i Profeo, z których korzystają zarówno osoby poszukujące pracy, jak i pracodawcy czy pracownicy z działów HR. Portale społecznościowe zapoczątkowały nowy trend w zakresie prezentowania referencji - umożliwiają one bowiem pokazanie referencji online do grona swoich kontaktów. Ta metoda zbierania i prezentowania referencji jest bardziej elastyczna i wygodna, tak dla poszukujących pracy, jak i rekrutujących, dlatego też staje się coraz bardziej popularna i często zastępuje nawet referencje papierowe.
Referencje udzielane być mogą w trzech formach:
- papierowej
- rozmowy (najczęściej telefonicznej)
- online
Zarówno referencje tradycyjne, telefoniczne i online mają swoje wady i zalety. Stosowane łącznie, znakomicie się jednak uzupełniają. *Referencje? Tak, ale z wiarygodnego źródła *
Podczas tworzenia referencji częstym błędem jest niewłaściwe dobranie osób, które prosimy o rekomendacje i referencje. Do wystawienia referencji najlepiej jest wytypować osoby z którymi współpracowaliśmy, które poznały zakres naszej pracy, nasze osiągnięcia i doświadczenie. Tylko wtedy informacja dotycząca wykonywanej pracy będzie wiarygodna i precyzyjna. Obiektywna ocena jest kluczem do napisania wartościowych referencji. Dobrze napisane referencje powinny odpowiadać na następujące pytania:
- Kiedy i czym się dokładnie zajmowaliśmy?
- Za co byliśmy odpowiedzialni?
- Z kim współpracowaliśmy?
- Jakie były nasze największe sukcesy?
Ponadto referencje powinny wymieniać również talenty (mocne strony) pracownika.
Te cechy, które go wyróżniają i dla których warto go zatrudnić. Ważne jest, by list referencyjny zawierał nie więcej niż 3-4 kluczowe cechy.
Na prośbę pracodawcy
Natomiast referencje tradycyjne w formie papierowej udostępniamy przyszłemu pracodawcy, jeżeli o nie poprosi. W przypadku portali społecznościowych, referencje online dostępne są zazwyczaj w specjalnym odnośniku obok opisu naszego profilu. Podczas rozmowy rekrutacyjnej kandydat może zostać poproszony o podanie danych kontaktowych do osoby, która wystawiła referencje lub z którą pracodawca będzie mógł porozmawiać na temat naszego doświadczenia.
Joanna Żuk