Trwa ładowanie...

Reklamowali alkohol w internecie. Stracą potężne pieniądze

Prokuratura skierowała do sądów cztery pozwy, w którym domaga się unieważnienia umów związanych z nielegalną reklamą alkoholu w internecie. Wśród oskarżonych są znane aktorki Joanna O.-K. i Olga K. oraz influencerki Tatiana M., czy Ewa M-K. znana też z jednego z programów telewizyjnych.

Akatorki i influencerki reklamowały alkohol. Sprawą zajęła się prokuratura [na zdjęciu Joanna Opozda]Akatorki i influencerki reklamowały alkohol. Sprawą zajęła się prokuratura [na zdjęciu Joanna Opozda]Źródło: East News, fot: VIPHOTO
d31f7q9
d31f7q9

Prokuratura Rejonowa Warszawa-Śródmieście w Warszawie podjęła kolejne działania w walce z nielegalną reklamą alkoholu w sieci. Tym razem prokuratura w imieniu Skarbu Państwa skierowała do Sądu Rejonowego dla Warszawy Śródmieścia w Warszawie, a także do Sądu Okręgowego w Warszawie, cztery pozwy - poinformował rzecznik Prokuratury Okręgowej w Warszawie prok. Szymon Banna.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Poprawki do Polskiego Ładu. "Pracodawcy też są na wojnie"

Wyrok ws. reklamowania alkoholu

Prokuratura domaga się stwierdzenia nieważności umów influenserskich, a także orzeczenia przepadku na rzecz Skarbu Państwa pieniędzy pochodzących z nielegalnej reklamy alkoholu w łącznej kwocie blisko 800 tys. złotych - wyjaśnił prok. Banna.

Podkreślił też, że kwestie związane z reklamą napojów alkoholowych zostały uregulowane w ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, która wprowadza bezwzględny zakaz reklamowania napojów alkoholowych innych niż piwo.

W związku z tym bezwzględnie obowiązującym zakazem umowa o przeprowadzeniu takiej kampanii reklamowej jest nieważna - podreślił Banna.

Dodał, że w związku z tym w ocenie prokuratury świadczenia takie ulegają przepadkowi. - Zgodnie z art. 412 k.c. świadczenie spełnione w zamian za dokonanie czynu zabronionego na podstawie umowy podlega przepadkowi. Tym samym uznać należy, że świadczenia spełnione na podstawie umów influenserskich dotyczących prowadzenia kampanii reklamowych związanych z reklamą alkoholu podlegają przepadkowi, albowiem zostały spełnione w zamian za dokonanie czynu zabronionego - wyjaśnił prok. Banna.

Prokuratura nie odpuszcza celebrytom

Zaznaczył, że skierowanie pozwów ma związek z toczącym się w prokuraturze postępowaniem, zakończonym skierowaniem w połowie października aktu oskarżenia oraz wniosków o warunkowe umorzenie postępowania karnego wobec 15 osób, wśród których znajdowali się celebryci reklamujący alkohol, ale również przedstawiciele podmiotów zlecających reklamę alkoholu osobom umieszczającym je następnie na swoich profilach w portalu Instagram.

d31f7q9

Wśród oskarżonych są znane aktorki Joanna O.–K. i Olga K. oraz influencerki Tatiana M., czy Ewa M-K. znana też z jednego z programów telewizyjnych. Pozostali oskarżeni Jakub N., Maciej M., Aneta T., Adam Sz., Dominika B., Kamil B., Łukasz S. oraz Małgorzata L. to m.in pracownicy firm zlecających reklamę.

"Osobom tym zarzucono zlecanie oraz prowadzenie reklamy alkoholu w postaci wina oraz innych napojów alkoholowych wbrew ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Według dokumentacji zabezpieczonej w toku dochodzenia prowadzonego przez prokuraturę, reklama napojów alkoholowych miała być realizowana za pośrednictwem serwisu Instagram, przy udziale osób rozpoznawalnych w związku z ich aktywnością w mediach społecznościowych. Przypomnieć przy tym należy, że polskie przepisy ustanawiają bezwzględny zakaz reklamy napojów alkoholowych innych niż piwo i są jasne oraz precyzyjne w tej kwestii" - wyjaśnił rzecznik Prokuratury Okręgowej w Warszawie prok. Szymon Banna.

Usłyszą zarzuty

Oskarżonym grożą kary grzywny w wysokości od 10 tys. do nawet 500 tys. złotych. Wobec kolejnych trzech osób modelki, celebrytki i influencerki Karoliny P.–S. oraz znanych youtuberek Katarzyny B. oraz Pauliny B., prokuratura skierowała wniosek o warunkowe umorzenie postępowania.

d31f7q9

Osoby te również prowadziły nielegalną reklamę napojów alkoholowych na swoich publicznych profilach w portalu Instagram, niemniej jednak publicznie przeprosiły i wyraziły skruchę za swoje zachowanie oraz zaprzestały reklamowania alkoholu" - wyjaśnił prok. Banna.

"Popełnilam błąd i za ten błąd przepraszam"

W związku z prokuratorskimi zarzutami Joanna Opozda wydała oświadczenie, w którym uderzyła w agencję marketingową. Jak tłumaczy, miała ona przekazać jej błędne informacje odnośnie promowania alkoholu w internecie.

"Agencja wielokrotnie zapewniała mnie, że jeśli dam bramkę wiekową i odpowiednie hasztagi, to nie ma mowy o jakimkolwiek złamaniu prawa czy przepisów. Dodatkowo dostarczyła mi dokumenty od swoich prawników, które miały potwierdzić legalność wszystkich tych działań. Gdybym wiedziała, że jest inaczej, nie zdecydowałabym się na taką promocję. Popełniłam błąd i za ten błąd serdecznie was przepraszam" - przyznała Joanna Opozda.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d31f7q9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d31f7q9