Resort gospodarki: za trzy miesiące m.in. strategie ws.rybołówstwa
Przygotowanie strategii dla polskiego rybołówstwa, strategii rozwoju dróg śródlądowych a także ustawy odbudowującej przemysł stoczniowy - zapowiedział w środę w Sejmie minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
09.12.2015 18:15
Gróbarczyk przedstawiał posłom z komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej informacja o stanie przygotowań organizacji ministerstwa oraz priorytetach funkcjonowania resortu.
Jak podkreślił, we wtorek zostało podpisane rozporządzenie ustanawiające już formalnie ministerstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Gróbarczyk. dodał, że jeśli chodzi o zakres prac i funkcjonowania resortu będzie ono obejmować pięć elementów: przemysł stoczniowy, żeglugę morską, żeglugę śródlądową, eksploatację portów, rybołówstwo i szkolnictwo morskie.
"Jeśli chodzi o akty prawne to oprócz dokumentów związanych z prawem unijnym najistotniejsze z nich to oczywiście ustawa o odbudowie przemysłu stoczniowego, gdzie zakładamy sobie +deadline+ trzy miesięczny na przygotowanie jej i w następny etapie uzgodnienie z rządem oraz pozostałymi ministerstwami. Strategia rozwoju wodnych dróg śródlądowych - tu też zakładamy sobie trzy miesięczny okres, aby przygotować takie rozwiązania i strategię rozwoju polskiego rybołówstwa" - wskazał Gróbarczyk.
Jak dodał celem resortu jest odbudowa przemysłu stoczniowego, ale też zrównoważenie jego rozwoju. Zapewnił, że "PiS nie ma zamiaru budować statków, bo statki buduje biznes". Chodzi bardziej aspekty prawne, wykorzystanie funduszy unijnych, kredytów bankowych - zaznaczył
Szef resortu gospodarki morskiej poinformował, że jeśli chodzi o żeglugę morską to chce przede wszystkim ustabilizowanie spraw związanych z istniejącym już ustawami, czyli ustawą o podatku tonażowym czy ustawą o pracy na morskich statkach handlowych. "To oczywiście w koncepcji zmierza do powrotu statków pod polską banderę, a przede wszystkim na ustabilizowaniu spraw podatkowych. Chodzi o to, żeby armatorzy wrócili do polskiego systemu podatkowy" - zapowiedział.
Gróbarczyk chce także rozwoju żeglugi śródlądowej. "Żegluga śródlądowa to temat, który do tej pory nie funkcjonował. Po czterech lat zakładamy w tym obszarze efekty, czyli stałą żeglugę rzeczną" - podkreślił.
Zapowiedział także, że jednym z głównych celów będzie ratyfikacja konwencji AGN (podpisane w 1996 roku w Genewie porozumienie dot. głównych śródlądowych szlaków wodnych o znaczeniu międzynarodowym), określającej sieć i parametry żeglownych rzek i kanałów europejskiego znaczenia.
Resort chce także ustabilizowania sprawy związanych z Polską Grupą Promową. "Chcemy stworzenia rozwiązania, które będzie z jednej strony akceptowalne przez spółki, a z drugiej dawały szanse na polepszenia naszej konkurencyjności na Morzu Bałtyckim" - dodał minister.
Gróbarczyk planuje także poprawę dostępności do obecnie istniejących portów, a także ich rozbudowę. "Należy się zastanowić się nad stworzeniem ustawy o portach i przystania morskich" - dodał.
Minister zapowiedział także integrację szkolnictwa morskiego w obszarze uczelni wyższych, ale "również szkół średnich kształcących na potrzeby zawodów związanych z gospodarką morską".
Gróbarczyk chce również rozpocząć dyskusję z krajami bałtyckimi o zmianie systemu zarządzania kwotami połowowymi i nad kształtem rybołówstwa bałtyckiego.