Rewolucja na kolei. Oto nowy rozkład jazdy
Wszyscy pamiętamy bałagan związany z wprowadzeniem w zeszłym roku nowego rozkładu jazdy pociągów. Tym razem kolejowe spółki starają się zapobiec chaosowi. Propozycje rozkładu opublikowano na miesiąc przed jego wejściem w życie.
Rewolucja na kolei. Oto nowy rozkład jazdy
Wszyscy pamiętamy bałagan związany z wprowadzeniem w zeszłym roku nowego rozkładu jazdy pociągów. Teraz propozycje rozkładu opublikowano na miesiąc przed jego wejściem w życie.
Sprawdziliśmy 18 najpopularniejszych tras. Na niektórych trasach czas podróży jeszcze się wydłuży! Np. na krótkiej trasie z Łodzi do Katowic pojedziemy aż 40 minut dłużej!
Na szczęście na niektórych trasach skończyły się remonty, więc i czas podróży znacznie się skróci. W sumie mniej czasu stracimy na 13 kierunkach.
O klienta walczy nie tylko PKP. W grze są także samorządowe Przewozy Regionalne. Niestety na wielu trasach nie zobaczymy już pociągów tej spółki, z których korzystało wielu klientów.
Opracował: Jan Kaliński
Warszawa - Łódź
Najszybsze połączenie 2011/2012: *1:28 *
Najszybsze połączenie 2010/2011: *1:37 *
Po remoncie trasy o kolejne minuty skróci się czas podróży z Warszawy do Łodzi. Zwiększy się także liczba połączeń. Przybędzie pięć TLK i dwa IR.
PKP Intercity
EIC (Express InterCity) i EC (Euro City): 0
TLK (Twoje Linie Kolejowe): 0
Przewozy Regionalne
IR (InterREGIO) i RE (REGIOEkspres): 2
PKP Intercity
EIC (Express InterCity), EX (Express) i EC (Euro City): 0
TLK (Twoje Linie Kolejowe): 18
Przewozy Regionalne
IR (InterREGIO) i RE (REGIOEkspres): 5
Na zdjęciu: Wystawa na remontowanym Dworcu Centralnym w Warszawie.
Warszawa - Gdańsk
Najszybsze połączenie 2011/2012: 5:12
Najszybsze połączenie 2010/2011: 5:55
Pociągi powoli przyspieszają także na trasie do Gdańska. Co ciekawe jadą coraz dłuższą trasą. Oryginalna przez Działdowo wciąż jest w remoncie.
Najszybciej dostaniemy się nad morze EIC. Dwa z nich dotrą na miejsce w 5:12. A wszystko dzięki zmianie trasy objazdowej. Będzie ona dłuższa od oryginalnej o ponad 100 km. Najpierw pociągi pojadą w kierunku Poznania i przez Bydgoszcz dotrą do Gdańska.
Pociąg IR będzie sunął po szynach do Kutna, a dalej do Iławy. Jest też jedno bardzo ciekawe - 10 godzinne - bezpośrednie połączenie stolicy z Gdańskiem przez... Białystok.
PKP Intercity
EIC i EC: 4 *
TLK: *6
Przewozy Regionalne
IR i RE: 1
PKP Intercity
EIC, EX I EC: 6
TLK: 4
Przewozy Regionalne
IR i RE: 1
Gdańsk - Kraków
Najszybsze połączenie 2011/2012: 8:44
Najszybsze połączenie 2010/2011: 9:05
Ciekawostka. Pociąg z TLK z Gdańska (przez Warszawę) do Krakowa jedzie 13 godzin. Jeśli jednak przesiądziemy się w stolicy w pociąg InterREGIO (wyjeżdżając o tej samej godzinie) będziemy na miejscu blisko trzy godziny wcześniej!
Pociągi TLK jadą dłużej. Najszybszemu zajmuje to blisko 12 godzin. Podróż odbywa się albo przez Bydgoszcz i Łódź, albo przez Warszawę.
PKP Intercity
EIC i EC: 2
TLK: 4
Przewozy Regionalne
IR i RE: 0
PKP Intercity
EIC, EX I EC: 3
TLK: 1
Przewozy Regionalne
IR i RE: 0
Kraków - Szczecin
Najszybsze połączenie 2011/2012: 10:10
Najszybsze połączenie 2010/2011: 10:12 - IR
Najszybszy bezpośredni pociąg między tymi miastami jedzie ponad 10 godzin.
Krótsza będzie podróż z przesiadkami. Dwoma. Najpierw łapiemy TLK do Warszawy, stąd EC do Poznania i dalej znów TLK do Szczecina. W ten sposób na miejsce dostaniemy się w 8:32.
PKP Intercity
EIC i EC: 0
TLK: 5
Przewozy Regionalne
IR i RE: 1
PKP Intercity
EIC, EX I EC: 0
TLK: 4
Przewozy Regionalne
IR i RE: 1
Na zdjęciu: wizualizacja remontowanego dworca Kraków Główny.
Szczecin - Wrocław
Najszybsze połączenie 2011/2012: 5:34
Najszybsze połączenie 2010/2011: 5:31
Na tej trasie czas podróży się wydłużył. No chyba, że zdecydujemy się na przesiadkę. Jadąc do Poznania pociągiem InterREGIO i przesiadając się w EIC skrócimy podróż do 5:17.
PKP Intercity
EIC i EC: 0
TLK: 5
Przewozy Regionalne
IR i RE: 0
PKP Intercity
EIC, EX I EC: 0
TLK: 5
Przewozy Regionalne
IR i RE: 0
Na zdjęciu: Dworzec we Wrocławiu przed remontem.
Warszawa - Poznań
Najszybsze połączenie 2011/2012: 2:29
Najszybsze połączenie 2010/2011: 2:46
O ponad kwadrans skróci się podróż z Warszawy do Poznania. To efekt skończonego remontu na tej trasie.
Swoją sieć połączeń między tymi miastami rozwijają także Przewozy Regionalne, zwiększając liczbę pociągów InterREGIO.
PKP Intercity
EIC i EC: 9
TLK: 6
Przewozy Regionalne
IR i RE: 6
PKP Intercity
EIC, EX I EC: 6
TLK: *
*Przewozy Regionalne
IR i RE: 4
Warszawa - Wrocław
Najszybsze połączenie 2011/2012: 4:57
Najszybsze połączenie 2010/2011: 5:18
Do Wrocławia ze stolicy dostaniemy się aż 16 pociągami. Najszybsza jest trasa EIC przez Poznań. Czas przejazdu skrócił się na niej o blisko 20 minut. TLK i IR jeżdżą przez Kalisz, albo przez Częstochowę. Na tej trasie pojawiły się dwa nowe pociągi InterRegio.
PKP Intercity
EIC i EC: 6
TLK: 8
Przewozy Regionalne
IR i RE: 2
PKP Intercity
EIC, EX I EC: 8
TLK: 9
Przewozy Regionalne
IR i RE: 0
Na zdjęciu: wizualizacja dworca we Wrocławiu.
Wrocław - Kraków
Najszybsze połączenie 2011/2012: 5:01 - IR
Najszybsze połączenie 2010/2011: 4:33
I kolejna ciekawostka. Okazuje się, że jadąc bezpośrednio TLK, podróż zajmie więcej czasu, niż jazda tym samym połączeniem z przesiadką w pociąg osobowy tuż przed Krakowem. W ten sposób będziemy 15 minut szybciej i to pomimo większej liczby stacji! Ogólnie na tej trasie podróż będzie trudniejsza.
PKP Intercity
EIC i EC: 0
TLK: 12
Przewozy Regionalne
IR i RE: 1
PKP Intercity
EIC, EX I EC: 1
TLK: 9
Przewozy Regionalne
IR i RE: 5
Warszawa - Kraków
Najszybsze połączenie 2011/2012: 2:42
Najszybsze połączenie 2010/2011: 3:00
Przyspieszają także pociągi jadące CMK do Krakowa. Czas podróży skrócił się o blisko 20 minut. Szybko dostaniemy się nie tylko najdroższymi pociągami EIC. Na tej trasie przybyło aż dziewięć połączeń bezpośrednich. Jednak aż siedem jedzie do stolicy Małopolski ponad pięć godzin. Są to głównie pociągi z Pomorza, które do celu docierają przez Kielce.
PKP Intercity
EIC i EC: 9
TLK: 12
Przewozy Regionalne
IR i RE: 3
PKP Intercity
EIC, EX I EC: 8
TLK: 5
Przewozy Regionalne
IR i RE: 2
Warszawa - Katowice
Najszybsze połączenie 2011/2012: 2:40
Najszybsze połączenie 2010/2011: 2:45
W przypadku trasy z Warszawy do Katowic nie widać znaczącej różnicy - w przeciwieństwie do trasy do Krakowa, która również opiera się na CMK. W nowym rozkładzie umieszczono cztery połączenia więcej. Wciąż na tej trasie kursuje nocny pociąg pośpieszny do Wiednia.
PKP Intercity
EIC i EC: 10
TLK: 6
Przewozy Regionalne
IR i RE: 2
PKP Intercity
EIC, EX I EC: 10
TLK: 4
Przewozy Regionalne
IR i RE: 0
Na zdjęciu: remont dworca w Katowicach.
Łódź - Gdańsk
Najszybsze połączenie 2011/2012: 6:01
Najszybsze połączenie 2010/2011: 7:53
Na linii z Łodzi do Gdańska nastąpi znaczne przyspieszenie. Dotychczas najszybsze połączenie było możliwe z przesiadką w Toruniu. Teraz pociąg pojedzie pół godziny szybciej i to bez przesiadki.
PKP Intercity
EIC i EC: 0
TLK: 4
Przewozy Regionalne
IR i RE: 0
PKP Intercity
EIC, EX I EC: 0
TLK: 4
Przewozy Regionalne
IR i RE: 0
Na zdjęciu: Wizualizacja remontowanego dworca Łódź Fabryczna.
Poznań - Gdańsk
Najszybsze połączenie 2011/2012: 3:55
Najszybsze połączenie 2010/2011: 5:37
Znaczne przyspieszenie nastąpiło także na trasie między Poznaniem a Gdańskiem. Na tej trasie pojedziemy szybciej o ponad półtorej godziny! To na trasach do Gdańska zaoszczędzimy najwięcej czasu.
PKP Intercity
EIC i EC: 0
TLK: 6
Przewozy Regionalne
IR i RE: 0
PKP Intercity
EIC, EX I EC: 0
TLK: 5
Przewozy Regionalne
IR i RE: 0
Na zdjęciu: tak będzie wyglądał dworzec Poznań Główny.
Warszawa - Lublin
Najszybsze połączenie 2011/2012: 2:18 - RE
Najszybsze połączenie 2010/2011: 2:13
W tym roku do Lublina najszybciej mogliśmy dotrzeć pociągiem pośpiesznym do Kijowa. W nowym rozkładzie tego poniedziałkowego połączenia nie znajdziemy. Palmę pierwszeństwa przejął nowy REGIOekspres Przewozów Regionalnych. Podróż wydłuży się o pięć minut.
PKP Intercity
EIC i EC: 0
TLK: 8
Przewozy Regionalne
IR i RE: 1
PKP Intercity
EIC, EX I EC: 0
TLK: 8
Przewozy Regionalne
IR i RE: 0
Na zdjęciu: peron na dworcu Lublinie.
Łódź - Katowice
Najszybsze połączenie 2011/2012: 3:32
Najszybsze połączenie 2010/2011: 2:51
Z Łodzi do Katowic bezpośrednia podróż znacznie się wydłuży. Najszybciej dostaniemy się z przesiadką w Zawierciu. Kombinacja IR + TLK jest o kilkanaście minut szybsza niż najszybszy pociąg bezpośredni.
PKP Intercity
EIC i EC: 0
TLK: 3
Przewozy Regionalne
IR i RE: 0
PKP Intercity
EIC, EX I EC: 0
TLK: 3
Przewozy Regionalne
IR i RE: 0
Na zdjęciu: docelowy wygląd dworca w Katowicach.
Wrocław - Gdańsk
Najszybsze połączenie 2011/2012: 7:34
Najszybsze połączenie 2010/2011: 8:43
Zgodnie z nowym rozkładem dużo szybciej dostaniemy się z Wrocławia do Gdańska. Najszybciej tę trasę pokonamy przez Poznań. Bezpośredni pociąg przez to miasto jedzie 7:34 min. Jeśli jednak zależy nam na czasie lepiej się przesiąść z jednego pociągu TLK do drugiego - właśnie w Poznaniu. W ten sposób podróż skróci się do 7:05.
PKP Intercity
EIC i EC: 0
TLK: 3
Przewozy Regionalne
IR i RE: 0
PKP Intercity
EIC, EX I EC: 0
TLK: 3
Przewozy Regionalne
IR i RE: 0
Na zdjęciu:zegar na starym dworcu we Wrocławiu.
Warszawa - Szczecin
Najszybsze połączenie 2011/2012: 5:20
Najszybsze połączenie 2010/2011: 5:25
Linia do Szczecina to jeden z nielicznych przypadków, gdzie czas podróży się niewiele zmienił. Na tej trasie kursują wszyscy przewoźnicy. Przewozy regionalne oprócz jednego składu InterREGIO do Szczecina wysyłają na tę trasę REGIOekspres.
PKP Intercity
EIC i EC: 2
TLK: 3
Przewozy Regionalne
IR i RE: 2
PKP Intercity
EIC, EX I EC: 2
TLK: 3
Przewozy Regionalne
IR i RE: 2
Na zdjęciu: hala główna na Centralnym w Warszawie. Po remoncie rzeczywistość nie wiele różni się od wizualizacji.
Poznań - Wrocław
Najszybsze połączenie 2011/2012: 2:22
Najszybsze połączenie 2010/2011: 2:25
Na trasie z Poznania do Wrocławia będą kursować aż 24 składy w tym siedem regionalnych. Czas podróży praktycznie nie uległ zmianie. Przybyło za to połączeń Przewozów Regionalnych i TLK.
PKP Intercity
EIC i EC: 2
TLK: 14
Przewozy Regionalne
IR i RE: 7 (REG)
PKP Intercity
EIC, EX I EC: 2
TLK: 12
Przewozy Regionalne
IR i RE: 2+4 (REG)
Poznań - Katowice
Najszybsze połączenie 2011/2012: 5:17
Najszybsze połączenie 2010/2011: 5:02 -IR
W dotychczasowym rozkładzie najszybsze połączenie oferowało IR. Jednak w nowym podróż z Przewozami Regionalnymi wydłużyła się o 18 minut. W ten sposób najszybsze okazały się TLK.
PKP Intercity
EIC i EC: 0
TLK: 9
Przewozy Regionalne
IR i RE: 1
PKP Intercity
EIC, EX I EC: 0
TLK: 7
Przewozy Regionalne
IR i RE: 2