Trwa ładowanie...

Rosjanie zniszczyli 270 tys. ton ukraińskiego zboża. Efekt zerwania umowy

W ciągu ostatniego miesiąca w rosyjskich atakach na ukraińskie porty, głównie Izmaił i Reni nad Dunajem, zniszczono około 270 tys. ton zboża - poinformował minister infrastruktury Ukrainy Ołeksandr Kubrakow.

Statek na Dunaju w pobliżu portu w Izmaile, 20 sierpnia 2023 rokuStatek na Dunaju w pobliżu portu w Izmaile, 20 sierpnia 2023 rokuŹródło: Getty Images
d38iynh
d38iynh

Uszkodzono kilka prywatnych terminali zbożowych i magazynów, a także innych obiektów infrastruktury. Zgromadzona w porcie żywność miała trafić na eksport do Egiptu i Rumunii - dodał minister, cytowany na kanale resortu na Telegramie. Kubrakow podkreślił, że był to już ósmy rosyjski atak na ukraińskie obiekty portowe po wycofaniu się Kremla z porozumienia zbożowego. Według polityka tylko w wyniku ostatniego nocnego ostrzału możliwości eksportowe terminali w Izmaile zmniejszyły się o około 15 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Pieniądze z UE pod znakiem zapytania. "Ogromne zmartwienie"

Ogromne straty zboża

W połowie lipca Kreml wprowadził de facto blokadę ukraińskich portów, wycofując się z tzw. umowy zbożowej. Porozumienie zawarte pod auspicjami ONZ i umożliwiające Ukrainie eksport produktów żywnościowych przez Morze Czarne obowiązywało od lipca 2022 roku. Po odstąpieniu od umowy Rosjanie zintensyfikowali ataki na infrastrukturę portową Ukrainy.

2 sierpnia władze w Kijowie poinformowały o zniszczeniu silosu zbożowego w Izmaile. Według Prokuratury Generalnej uszkodzone zostały tam również m.in. portowe magazyny oraz budynki administracyjne. Minister Kubrakow przekazał, że w Izmaile zniszczono wówczas niemal 40 tys. ton zboża. Izmaił leży nad Dunajem, który wyznacza w tym miejscu naturalną granicę między Ukrainą i Rumunią. Po wycofaniu się Rosji z porozumienia zbożowego port ten służył jako główny element alternatywnej trasy eksportu ukraińskiej żywności.

d38iynh

10 sierpnia marynarka wojenna Ukrainy poinformowała, że uruchamia tymczasowy korytarz humanitarny przez Morze Czarne, z którego będą korzystać statki handlowe oczekujące dotychczas w portach. Korytarz miał umożliwić wypłynięcie z Odessy, Czarnomorska i Piwdennego statków handlowych pozostających w tych portach od lutego 2022 roku, czyli początku rosyjskiej inwazji na sąsiedni kraj. Korytarz zaczął funkcjonować 16 sierpnia, gdy port w Odessie opuścił pierwszy kontenerowiec

Środki zapobiegawcze w sprawie ukraińskiego zboża

Pod koniec kwietnia Komisja Europejska upoważniła pięć sąsiadujących z Ukrainą państw UE - Polskę, Węgry, Słowację, Bułgarię i Rumunię - do wprowadzenia zakazu obrotu na swoim terytorium ukraińską pszenicą, kukurydzą, rzepakiem i słonecznikiem, pod warunkiem, że umożliwią one tranzyt do innych krajów.

Te tymczasowe ograniczenia, mające na celu złagodzenie oddziaływania masowego napływu ukraińskich produktów rolnych na lokalne rynki, mają wygasnąć w połowie września. W lipcu pięć państw wezwało do ich przedłużenia do końca roku. W lipcu po spotkaniu ministrów rolnictwa państw UE w Brukseli szef polskiego resortu rolnictwa Robert Telus oświadczył, że jeżeli tak będzie potrzeba, to na pewno do Polski zboże z Ukrainy po 15 września nie będzie trafiać. Telus mówił, że ma nadzieję, że Polska nie będzie musiała używać jednostronnych rozwiązań, które zapowiedział wcześniej premier Mateusz Morawiecki.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d38iynh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Wyłączono komentarze

Elementem współczesnej wojny jest wojna informacyjna, a sekcje komentarzy stają się celem działań farm trolli. Dlatego zdecydowaliśmy się wyłączyć komentarze pod tym artykułem.

Paweł Kapusta - Redaktor naczelny WP
Paweł KapustaRedaktor Naczelny WP
d38iynh