Trwa ładowanie...
d1px5ds

Ruszyła kampania "Tydzień z Internetem 2015" pod patronatem prezydenta

W piątek zainaugurowano kampanię "Tydzień z Internetem 2015" pod patronatem Bronisława Komorowskiego, która ma pomagać w zdobywaniu i rozwijaniu umiejętności cyfrowych w społeczeństwie. Zaprezentowano też wyniki konkursu "Dojrz@łość w sieci".

Share
d1px5ds

Jak podkreślają organizatorzy, od pierwszej edycji kampanii w 2011 r. skorzystało z niej już ponad 700 tys. osób z całej Europy, w tym 34 tys. w Polsce. W tegoroczną edycję włączyło się już ponad 200 instytucji i organizacji, m.in. biblioteki publiczne, szkoły, domy kultury i lokalne stowarzyszenia. Między 23 a 29 marca, będą one organizować spotkania przeznaczone dla trzech różnych grup wiekowych: dorosłych i seniorów, młodzieży w wieku 15-19 lat oraz dla dzieci. Różnią się one scenariuszami, ale ich wspólnym celem, jest zachęcanie do odkrywania potencjału internetu.

"Chcielibyśmy przybliżyć, zwłaszcza seniorom i osobom dorosłym potencjał technologii mobilnych - tabletów i smartfonów. Młodzież, chcemy zainteresować ścieżką kariery uwzględniający rozwój technologii w branży ICT. Dzieci i młodzież, chcemy uczyć podstaw programowania" - wyjaśnił Rafał Kramza, prezes zarządu Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, która koordynuje polską edycję konkursu.

W trakcie piątkowej uroczystości w Pałacu Prezydenckim, odbyło się także wręczenie nagród dla zwycięzców trzeciej edycji konkursu "Dojrz@łość w sieci. Dobre Praktyki", którego beneficjentami są seniorzy. Wyróżnione zostały takie projekty jak: warsztaty filmowe "Późne debiuty", projekt z pogranicza warsztatów fotograficznych i technologicznych "Bobrowniki wczoraj i dziś", czy warsztaty dla osób starszych prowadzone przez uczniów Zespołu Szkół Techniczno-Usługowych w Trzebni "e-senior w ZST-u". Konkurs był organizowany przez Koalicję "Dojrz@łość w sieci" i Szerokie Porozumienie na rzecz Umiejętności Cyfrowych (SPRUC).

d1px5ds

"Musimy pamiętać, że nadal mamy poważny problem z umiejętnościami cyfrowymi. Jest to wyzwanie o charakterze cywilizacyjnym. Ciągle ogromny odsetek naszego społeczeństwa nie korzysta z internetu. Mozolnie przesuwamy się w tabeli krajów europejskich i w tej chwili jesteśmy na miejscu szóstym od końca" - powiedział Jacek Wojnarowski z Instytutu Spraw Publicznych, który również uczestniczy w SPRUC.

Jego zdaniem, cyfrowy awans Polski, który już się dokonał, zawdzięczamy bardziej inwestycjom infrastrukturalnym, niż wzrostowi umiejętności społeczeństwa w dziedzinie nowych technologii. Z zaprezentowanych przez niego danych wynika, że 32 proc. Polaków wciąż nie korzysta z internetu, a regularnie używa go zaledwie 59 proc. obywateli polskich. To wynik znacznie słabszy od średniej europejskiej, gdzie wykluczonych cyfrowo jest 20 proc. obywateli, a regularni użytkownicy sieci to już 72 proc.

Wojnarowski zwrócił również uwagę, że inwestowanie w cyfrowy rozwój społeczeństwa jest zadaniem ważnym w kontekście przyszłości gospodarki. "Do końca 2015 r. 90 proc. stanowisk pracy będzie wymagało kompetencji cyfrowych, a 60 proc. dzieci, które dziś zaczynają edukację, będzie pracowało w jeszcze nie istniejących zawodach" - dodał.

d1px5ds

Podziel się opinią

Share
d1px5ds
d1px5ds