Rynek spożywczy w br. - prawie 250 mld zł

Wartość rynku spożywczego wzrośnie w 2011 roku o 3,7 proc. do prawie 250 mld zł - wynika z raportu firmy badawczej PMR pt. "Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2011. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2012-2014".

Rynek spożywczy w br. - prawie 250 mld zł
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

16.12.2011 | aktual.: 16.12.2011 14:41

Według szacunków PMR w 2011 roku rynek artykułów spożywczych w Polsce osiągnął wartość prawie 250 mld zł, blisko 9 mld zł więcej niż w 2010 roku. Do tego wzrostu w największym stopniu przyczyniły się znacznie wyższe niż przed rokiem ceny.

- Konsumenci nadal trzymali w ryzach zakupy spożywcze i bardzo racjonalnie dysponowali swoim budżetem. Coraz więcej wydają na zakupy w dyskontach oraz na marki własne detalistów. Jednak jak wynika z naszych badań, w swoich wyborach klienci kierują się nie tylko ceną, a przede wszystkim jakością artykułów spożywczych - powiedziała cytowana Dominika Kubacka, analityk firmy PMR i autor raportu.

Z raportu wynika, że umacnia się segment handlu nowoczesnego dużego formatu.

"Hipermarkety, supermarkety oraz sklepy dyskontowe kontrolują już 40 proc. rynku spożywczego, wobec zaledwie 30 proc. pięć lat temu. Małe sklepy starają się utrzymać swój biznes, między innymi dołączając do jednego z wielu dostępnych w Polsce projektów zrzeszających drobnych detalistów, w tym sieci sklepów powstających z inicjatywy dystrybutorów" - napisano w raporcie.

PMR ocenia, że największymi beneficjentami wzrostu wartości rynku są sieci dyskontowe oraz supermarketowe. W 2011 roku oba segmenty rosły dwucyfrowo i wyprzedziły pod względem udziałów rynkowych hipermarkety, które rosną porównywalnie z rynkiem.

- Przewidujemy, że już w 2012 roku segment dyskontów będzie liderem wśród wielkoformatowych kanałów dystrybucji, a jego udział przekroczy 15 proc. wartości rynku spożywczego w Polsce, czyli dwukrotnie więcej niż jeszcze pięć lat temu - powiedziała Kubacka.

PMR szacuje, że na jeden hipermarket przypada obecnie mniej niż 95 tysięcy Polaków, na przeciętny supermarket poniżej 10 tysięcy osób, a niecałe 15 tys. na dyskont. Na koniec tego roku na milion mieszkańców będzie przypadało niemal 11 hipermarketów, ponad 100 supermarketów i prawie 70 sklepów dyskontowych.

Źródło artykułu:PAP
handeldyskontsklepy
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)