Trwa ładowanie...

Samochody priorytetem Polaków: chcemy je kupować, mimo spadku nastrojów - lipiec w raporcie OTOMOTO Insights

Polacy nadal chcą wymieniać swoje samochody, a wielu z nich deklaruje, że zrobi to w ciągu najbliższego roku - potwierdza kolejna ankieta GUS. W lipcu nastroje konsumenckie osłabły. Powodów do zmartwień dostarcza Polakom zarówno obawa o sytuację finansową własnego gospodarstwa domowego (spadek nastrojów o 6 p.p. w stosunku do czerwca), jak i o przyszłą sytuację ekonomiczną kraju (spadek o 4,4 p.p. w porównaniu do czerwca). Pomimo spadków aż 8,55% respondentów podtrzymuje plan zakupu samochodu w najbliższym czasie. Dane deklaratywne potwierdzają się w CEPiK-u, w którym kolejny miesiąc z rzędu widać wysoką, bo przekraczającą 365 tysięcy liczbę rejestracji samochodów - a to aż o 35% więcej niż w lipcu ubiegłego roku.

Materiał sponsorowany przez PAP MediaRoom
Shutterstock Shutterstock Źródło: Materiały prasowe
d46nxkv
d46nxkv

Aktualizowany co miesiąc raport OTOMOTO Insights podsumowuje bieżącą kondycję rynku motoryzacyjnego w Polsce, w oparciu o dane własne platformy, a także informacje z CEPiK-u, GUS-u i NBP. Cały raport można przeglądać online na stronie: otomotoinsights.pl.

Dominuje benzyna, diesli z miesiąca na miesiąc jest coraz mniej

Podobnie jak w poprzednich miesiącach, ponad połowę ofert dostępnych na OTOMOTO stanowiły samochody z silnikiem benzynowym. Miesiąc do miesiąca zmniejsza się jednak oferta dostępnych diesli: w lipcu odnotowano spadek o 0,7 p.p. w porównaniu do czerwca 2024 i o 1,4% w porównaniu do maja 2024. Oferty sprzedaży aut z benzyną i dieslem znajdują swoich nabywców w podobnym czasie. Potrzebny na sprzedaż okres uzależniony jest m.in. od tego, czy ogłoszenie pochodzi od sprzedawcy indywidualnego (wówczas to średnio 41 dni), czy biznesowego (43-44 dni). Jednym z czynników wpływających na szybszą sprzedaż aut przez użytkowników indywidualnych jest wystawianie przez nich bardziej przystępnych cenowo modeli - średnia cena wszystkich pojazdów wystawionych przez prywatnych sprzedawców jest niemal 30 tysięcy złotych niższa niż średnia cena samochodów pochodzących od profesjonalnych sprzedających na OTOMOTO.

OTOMOTO materiały partnera
OTOMOTOŹródło: materiały partnera

Rosną średnie ceny samochodów

W lipcu, w celu poszukiwania samochodu, motocykla lub części OTOMOTO odwiedziło 23 miliony użytkowników, którzy średnio poświęcali na przeglądanie strony ponad 11 minut. W tym czasie blisko 13 razy "przeklikiwali" stronę, szukając ogłoszeń najbardziej odpowiadających ich oczekiwaniom. Osoby wykorzystujące filtry najczęściej wybierały markę (84%) i model (71%). Średnie ceny samochodów wystawianych na platformie w porównaniu do poprzedniego miesiąca są nieco wyższe - samochody wystawiane w lipcu przez profesjonalnych sprzedających były o około 5% wyższe, a przez osoby prywatne sprzedające swoje pojazdy - o około 3% wyższe niż te, które pojawiły się wcześniej na platformie.

d46nxkv

Coraz wyższe kredyty na zakup samochodu

Utrzymująca się wysoka podaż samochodów (+18% r/r) jest przede wszystkim rezultatem aktywności klientów indywidualnych, którzy coraz częściej finansują swoje zakupy przy pomocy kredytów o rosnącej wartości. Kolejny miesiąc z rzędu wzrosła średnia kwota zobowiązań zaciąganych za pośrednictwem OTOMOTO Pay na zakup samochodu. W lipcu średnia wysokość kredytu wyniosła 45,7 tysiąca złotych. To wzrost o 2,5% w porównaniu do czerwca tego roku, gdy średnia wynosiła 44,6 tysiąca złotych. Podobnie jak w czerwcu, średnia wysokość zobowiązań zaciąganych na zakup samochodu przez kobiety (46,2 tys.zł) przewyższała średnią wartość kredytów, na które decydowali się mężczyźni (45,5 tys. zł). Kobiety stanowiły 30% osób zainteresowanych kredytem na zakup auta.

Źródło informacji: OTOMOTO

Materiał sponsorowany przez PAP MediaRoom
d46nxkv
d46nxkv

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj