Samoloty na Okęciu mogą już lądować we mgle i śnieżycy

Od czwartku na warszawskim lotnisku Okęcie samoloty mogą lądować nawet podczas gęstej mgły lub śnieżycy. System naprowadzania maszyn ILS, z podwyższoną kategorią, działa już na krótszej drodze startowej - poinformowała PAP rzeczniczka Urzędu Lotnictwa Cywilnego Katarzyna Krasnodębska.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

ILS (Instrument Landing System) jest radiowym systemem nawigacyjnym wspomagającym lądowanie samolotu podczas trudnych warunków atmosferycznych. Pilot za pomocą m.in. odpowiedniej aparatury oraz świateł na pasie startowym jest w stanie wylądować nawet przy małej widoczności. Samo wyposażenie lotniska to jednak za mało, by samoloty mogły stosować te procedury; maszyna musi być odpowiednio wyposażona, a załoga przeszkolona.

- Po przeprowadzeniu przez inspektorów ULC potrzebnych audytów sprawdzających, czy lotnisko spełnia normy bezpieczeństwa podczas funkcjonowania ILS w wyższej, II kategorii, w czwartek podpisano decyzję o rozszerzeniu tej kategorii w stołecznym porcie - powiedziała Krasnodębska.

ILS funkcjonuje w trzech kategoriach. Wszystkie one różnią się minimalną widocznością, przy której możliwe jest lądowanie. Standardem w Polsce jest kategoria I ILS, którą posiada 10 polskich lotnisk. Wszystkie zainstalowane w Polsce systemy ILS pod względem swojej struktury są urządzeniami przystosowanymi do pracy w kategorii II. Chodzi o lotniska w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Łodzi, Rzeszowie, Warszawie i Wrocławiu. Różna jest natomiast jakość sygnału oraz poziom zakłóceń w przestrzeni.

Lotnisko w Warszawie ma dwie drogi startowe, a każda z nich wyposażona jest w system ILS. Dotychczas tylko jedno z podejść (dłuższa droga od strony Piaseczna) ma certyfikat kategorii II. Jednak ze względu na występujące zakłócenia w sygnale wysyłanym z urządzenia do samolotów, podejście to od prawie roku jest ograniczone do kategorii I. Jak zapewnia Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oraz warszawski Port Lotniczy, trwają prace nad przywróceniem kategorii II na tym pasie.

Największe lotniska świata dysponują systemem ILS w kategorii trzeciej. Umożliwia on lądowanie samolotów praktycznie przy zerowej widzialności. Jest tak np. w Londynie, Frankfurcie, Tokio i wielu miastach USA.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Nowa moneta 10 zł już trafiła do obiegu. Oto jak wygląda
Nowa moneta 10 zł już trafiła do obiegu. Oto jak wygląda
Rolnicy planują protesty. "To jest kpina w żywe oczy"
Rolnicy planują protesty. "To jest kpina w żywe oczy"
Chcą likwidacji tych monet. Petycja trafiła do prezydenta
Chcą likwidacji tych monet. Petycja trafiła do prezydenta
Duża zmiana w OC. Kierowcy się ucieszą
Duża zmiana w OC. Kierowcy się ucieszą
Porażka systemu kaucyjnego? Polacy zabrali głos
Porażka systemu kaucyjnego? Polacy zabrali głos
Polskie lotnisko zamknięte na 3 miesiące? Szykuje się na "plan B"
Polskie lotnisko zamknięte na 3 miesiące? Szykuje się na "plan B"
Masowe zwolnienia w Łodzi. "Firma odwróciła się plecami"
Masowe zwolnienia w Łodzi. "Firma odwróciła się plecami"
Rosyjskie drony w Polsce. Terytorialsi w gotowości. Co z pracą?
Rosyjskie drony w Polsce. Terytorialsi w gotowości. Co z pracą?
Media w Rosji o dronach w Polsce. Skandaliczne zdania o Rzeszowie
Media w Rosji o dronach w Polsce. Skandaliczne zdania o Rzeszowie
Rosyjskie drony spadły w Polsce. Lokalni przedsiębiorcy komentują
Rosyjskie drony spadły w Polsce. Lokalni przedsiębiorcy komentują
Nie pojechali na wakacje. Domagają się 29 tys. zł odszkodowania
Nie pojechali na wakacje. Domagają się 29 tys. zł odszkodowania
Zamknięcie granicy z Białorusią. Ci przedsiębiorcy mają z tym problem
Zamknięcie granicy z Białorusią. Ci przedsiębiorcy mają z tym problem