Samorząd woj. mazowieckiego domaga się pieniędzy z UE na trasy kolejowe
Samorząd woj. mazowieckiego chce, by w Kontrakcie Terytorialnym znalazła się budowa Muzeum Kolejnictwa i modernizacja tras kolejowych Płock-Kutno oraz Modlin-Płock. Rząd na razie nie uwzględnił tych inwestycji - poinformował PAP urząd marszałkowski.
06.11.2014 15:15
Kontrakty Terytorialne to umowy zawierane pomiędzy rządem a samorządami województw dotyczące finansowania kluczowych inwestycji w regionach w latach 2014-2020. Na ich realizację będą trafiać pieniądze unijne oraz środki krajowe.
We wtorek rząd zatwierdził kontrakty dla siedmiu województw: lubuskiego, małopolskiego, opolskiego, dolnośląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego, zachodniopomorskiego. Nie zaakceptował ich dla siedmiu innych województw, w tym dla mazowieckiego. Jak poinformowało PAP Centrum Informacyjne Rządu wymagają one jeszcze dodatkowych uzgodnień z rządem.
Mazowieckie zaproponowało zawarcie w kontrakcie inwestycji na ponad 56 mld zł. Zgłoszone przedsięwzięcia to m.in. budowa 11 stacji metra za ok. 8 mld zł, obwodnicy śródmiejskiej za blisko 1 mld zł czy nowych odcinków sieci tramwajowych.
Samorząd woj. mazowieckiego chce ponadto, by kontrakt uwzględnił finansowanie z rządowej puli środków unijnych trzech inwestycji. Pierwsza dotyczy budowy Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, kolejne - inwestycji transportowych, czyli modernizacji trasy kolejowej Płock-Kutno oraz Modlin-Płock.
"Niestety, na ostatniej prostej negocjacji zapisy dotyczące kilku bardzo ważnych dla nas inwestycji zostały zmienione przez stronę rządową. Nie zamierzamy zaakceptować takiej sytuacji. Będziemy negocjować kontrakt do momentu, aż jego zapisy będą w pełni korzystne dla województwa. Walczymy dalej" - powiedziała PAP rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Marta Milewska.
Dyrektor Biura Funduszy Europejskich i Rozwoju Gospodarczego z Urzędu m.st. Warszawy Maciej Fijałkowski powiedział PAP, że w Kontrakcie Terytorialnym dla woj. mazowieckiego nie został również uwzględniony projekt dotyczący zakupu taboru i rozbudowy bazy technicznej dla Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM) za blisko 400 mln zł.
Zwrócił uwagę, że SKM przewozi coraz więcej pasażerów. "W ostatnim czasie przekroczyła liczbę przewiezionych pasażerów przez PKP Intercity" - zaznaczył.
"Rząd na razie tego nie uwzględnił w Kontrakcie Terytorialnym. Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz rozmawia w tej sprawie z władzami województwa" - dodał Fijałkowski.(PAP)
(planujemy kontynuację tematu)