Sanok/ M.in. HSW i PIT‑Radwar chcą kupić firmę Autosan

Konsorcjum firm: HSW, PIT-Radwar (obie z Grupy PGZ) oraz prywatna spółka SKB Drive Tech chcą kupić producenta autobusów firmę Autosan. O złożeniu przez konsorcjum oferty poinformował we wtorek na konferencji w Sanoku (Podkarpackie) wiceminister skarbu państwa Zdzisław Gawlik.

20.10.2015 15:15

Autosan jest w upadłości od początku października 2013 r.

Gawlik dodał, że oferta zakłada również przejęcie pracowników na dotychczasowych zasadach. O konsorcjum powiedział, że to "mariaż kapitału skarbowego i prywatnego".

"Podmioty te mają pomysł na przedsiębiorstwo, mają pomysł na funkcjonowanie Autosanu. Liderem konsorcjum jest HSW - mamy do czynienia tutaj z pewną prawidłowością. Dwa i pół roku temu HSW kupiła upadłe zakłady Jelcza, które miały podobną historię, jak Autosan. Dzisiaj w Jelczu pracuje dwa razy więcej osób niż w momencie przejęcia przez HSW. Produkowany jest sprzęt na rzecz polskiej armii, m.in. ciężarówki" - zaznaczył.

Wiceminister podkreślił, że konsorcjum chce utrzymać w Autosanie dotychczasową produkcję autobusów. Spółka ma również nadal produkować na rynek kolejowy.

"Chcemy również, żeby Autosan wypełnił polską przestrzeń i potrzeby polskich sił zbrojnych, po to (w konsorcjum) jest PIT-Radwar i HSW. Liczymy, że ten konglomerat różnych pieniędzy i różnych pomysłów na działanie Autosanu, zapewni lepszą przyszłość firmie i że Autosan będzie wracał do lat minionych i będzie odzyskiwał swoją świetność" - powiedział Gawlik.

Dodał, że oferta ma charakter biznesowy i "pieniądze włożone w Sanok" muszą procentować. "Jestem przekonany, że tak będzie" - stwierdził.

Gawlik zapowiedział, że złożona oferta zawiera również gotowe zamówienia na produkcję autobusów dla komunikacji miejskiej w I kwartale 2016 r. Pieniądze potrzebne na realizację zamówienia miałaby zapewnić Agencja Rozwoju Przemysłu. Dopytywany o szczegóły tego zamówienia odpowiedział, że chodzi o "wyposażenie w autobusy komunikacji miejskiej jednego z miast". "Więcej szczegółów nie mogę podać" - dodał.

Zdaniem Gawlika każdy z podmiotów konsorcjum jest przekonany o tym, że Autosan to dobre miejsce do zrobienia biznesu.

PIT-Radwar to warszawska firma, która należy do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, działa w sektorze radiolokacji. Wiceminister zaznaczył, że jest zainteresowana ulokowaniem produkcji w Autosanie "pewnych produktów". "Spółka oczekuje, że uzupełni to gamę produkcji, jaka jest realizowana w PIT-Radwarze i w konsekwencji wpłynie to na końcową wartość obu podmiotów" - powiedział.

Natomiast SKB Drive Tech z Radomska to prywatna spółka, która specjalizuje się w budowie osi napędowych. "I tutaj liczy na współpracę" - dodał wiceminister.

W ocenie Gawlika, Autosan może liczyć również na pieniądze, które PGZ będzie pozyskiwać, jeśli chodzi o budowę silników. "Sądzę, że pod tym względem czeka Autosan rewolucja, ale z korzyścią dla każdego, kto w tym będzie uczestniczył" - zaznaczył.

Jak powiedział w trakcie konferencji syndyk Autosanu Ludwik Noworolski, ofertę musi zaakceptować sędzia-komisarz nadzorujący upadłość. "Decyzję ma podjąć jutro" - dodał. Nie chciał powiedzieć, czy wpłynęły jeszcze jakieś inne oferty kupna firmy.

Autosan oprócz autobusów produkuje też części do tramwajów oraz kabiny do pociągów. W ub.r. zakład sprzedał 50 autobusów; obecnie zatrudnia ok. 360 osób.

Fabryka uzyskała w tym roku homologację na produkcję miejskich autobusów SANCITY z silnikami spełniającymi najbardziej rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6. Zakład może produkować ok. 300 sztuk tych pojazdów rocznie.

Autosan jest w upadłości od początku października 2013 r. Wniosek o upadłość zgłosił ówczesny zarząd spółki. Pod koniec maja br. Prokuratura Okręgowa w Krośnie umorzyła śledztwo ws. upadłości Autosanu. Autosan był pięć razy wystawiany na sprzedaż w przetargu. W ostatnim cena wywoławcza wynosiła 37 mln zł. Po piątym przetargu sędzia nadzorujący upadłość Autosanu zgodził się na sprzedaż fabryki z wolnej ręki.

Autosan SA jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce; jej początki sięgają 1832 r. Od 2001 r. firma zaczęła projektować i produkować elementy pojazdów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów; współpracowała m.in. z firmami PESA Bydgoszcz, NEWAG z Nowego Sącza oraz z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)