Sejm/Nowela o bezpieczeństwie morskim ponownie do komisji infrastruktury
Sejm we wtorek ponownie skierował do komisji infrastruktury rządowy projekt noweli ustawy o bezpieczeństwie morskim w celu rozpatrzenia zgłoszonych poprawek. Nowela zakłada m.in. przekazywanie co roku danych o marynarzach do Komisji Europejskiej.
23.06.2015 14:35
We wtorek w Sejmie odbyło się drugie czytanie przygotowanego przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nowelizacji ustawy o bezpieczeństwie morskim. Jej celem jest wdrożenie do polskiego prawa unijnej dyrektywy z listopada 2012 r. w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy.
Do projektu noweli poseł Kazimierz Smoliński (PiS) zgłosił trzy poprawki, które dotyczą m.in. definicji jachtów morskich, morskich jednostek edukacyjnych.
W projektowanych przepisach chodzi o wymóg przekazywania Komisji Europejskiej informacji statystycznych dotyczących dokumentów kwalifikacyjnych, tj. dyplomów i świadectw marynarzy, wydawanych przez polską administrację morską. Dane te będą przekazywane Komisji raz w roku przez dyrektorów urzędów morskich, za pomocą programu informatycznego, w postaci zanonimizowanej. Informacje te będą wykorzystywane przez KE do określania polityki w sektorze gospodarki morskiej.
Przepisy UE stanowią, że państwa członkowskie muszą, co roku przekazywać Komisji Europejskiej dane statystyczne dotyczące wydawanych dyplomów kwalifikacyjnych marynarzy oraz potwierdzeń uznania zagranicznych dyplomów i świadectw. Dane mają zawierać m.in. numer dyplomu i charakter uprawnień.
Podmiotem upoważnionym do przekazywania tych danych do KE będzie dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. Przekazywane dane powinny być zanonimizowane przy pomocy oprogramowania udostępnionego przez Komisję Europejską. Wyłącznie tak przetworzone dane będą dalej wykorzystywane przez KE. Opracowane dane statystyczne przygotowane przez KE będą udostępniane publicznie i w efekcie będą służyć kształtowaniu polityki UE w zakresie szkolnictwa i transportu morskiego" - podkreślono w Ocenie Skutków Regulacji.
Do projektu wprowadzono też zmiany wynikające z dyrektywy Komisji z grudnia 2014 r. Ma to związek z przyjęciem przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) określonych kodeksów i powiązanych z nimi zmian do niektórych konwencji.
Zaproponowano także regulacje, które nie wynikają z prawa europejskiego - mają one charakter porządkujący oraz doprecyzowujący i dotyczą przede wszystkim pięciu obszarów: budowy i wyposażenia statku, inspekcji państwa bandery, czyli kontroli stanu technicznego i bezpieczeństwa na statkach o polskiej przynależności, inspekcji państwa portu, czyli kontroli statków podnoszących obce bandery w polskich portach, wyszkolenia i kwalifikacji marynarzy, ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania Centralnej Morskiej Komisji Egzaminacyjnej, warunków bezpiecznego uprawiania żeglugi, w tym organizacji pilotażu morskiego i bezpieczeństwa jachtów morskich.
Dodano również przepisy odnoszące się do nowego typu obiektów na polskich obszarach morskich, czyli stałych platform wiertniczych. Założono, że minister do spraw gospodarki morskiej określi w rozporządzeniu przepisy techniczne budowy stałych platform wiertniczych oraz wprowadzi obowiązek stosowania wobec nich regulacji przewidzianych w kodeksie zarządzania bezpieczną eksploatacją statków i zapobiegania zanieczyszczaniu.