Sejm znowelizował ustawę o bezpieczeństwie morskim
Przekazywanie corocznie przez polską administrację morską m.in. danych o dyplomach i świadectwach marynarzy do KE w celu lepszego planowania unijnej polityki morskiej - zakłada przyjęta przez Sejm w czwartek rządowa nowelizacja ustawy o bezpieczeństwie morskim.
Nowelizację ustawy przygotowało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Celem zmian jest wdrożenie unijnej dyrektywy z listopada 2012 r. w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy.
Głosowało 439 posłów. Za przyjęciem ustawy głosowało 284 posłów, 9 opowiedziało się przeciw, a 146 wstrzymało się.
Poseł Kazimierz Smoliński z klubu PiS zgłosił trzy poprawki. Dotyczyły one definicji jachtu komercyjnego, potwierdzania uprawnień dla stacji atestacji oraz egzaminów dyplomowych studentów uczelni morskich. Sejm odrzucił wszystkie poprawki. Teraz ustawa trafi do Senatu.
W noweli chodzi o wymóg przekazywania Komisji Europejskiej informacji statystycznych dotyczących dokumentów kwalifikacyjnych, tj. dyplomów i świadectw marynarzy, wydawanych przez polską administrację morską. Dane te będą przekazywane Komisji Europejskiej raz w roku przez dyrektorów urzędów morskich, za pomocą programu informatycznego, w postaci zanonimizowanej. Informacje te będą wykorzystywane przez KE do określania polityki w sektorze gospodarki morskiej.
Przepisy UE stanowią, że państwa członkowskie muszą co roku przekazywać KE dane statystyczne dot. wydawanych dyplomów kwalifikacyjnych marynarzy oraz potwierdzeń uznania zagranicznych dyplomów i świadectw. Dane mają zawierać m.in. numer dyplomu i charakter uprawnień.
Podmiotem upoważnionym do przekazywania tych danych do KE będzie dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. Przekazywane dane powinny być zanonimizowane przy pomocy oprogramowania udostępnionego przez KE. Wyłącznie tak przetworzone dane będą dalej wykorzystywane przez KE. Opracowane dane statystyczne przygotowane przez KE będą udostępniane publicznie i w efekcie będą służyć kształtowaniu polityki UE w zakresie szkolnictwa i transportu morskiego" - podkreślono w ocenie skutków regulacji.
Do projektu wprowadzono też zmiany wynikające z dyrektywy KE z grudnia 2014 r. Ma to związek z przyjęciem przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) określonych kodeksów i powiązanych z nimi zmian do niektórych konwencji.
Zaproponowano także regulacje, które nie wynikają z prawa europejskiego - mają one charakter porządkujący oraz doprecyzowujący i dotyczą przede wszystkim pięciu obszarów: budowy i wyposażenia statku, inspekcji państwa bandery, czyli kontroli stanu technicznego i bezpieczeństwa na statkach o polskiej przynależności, inspekcji państwa portu, czyli kontroli statków podnoszących obce bandery w polskich portach, wyszkolenia i kwalifikacji marynarzy, ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania Centralnej Morskiej Komisji Egzaminacyjnej, warunków bezpiecznego uprawiania żeglugi, w tym organizacji pilotażu morskiego i bezpieczeństwa jachtów morskich.
Dodano również przepisy odnoszące się do nowego typu obiektów na polskich obszarach morskich, czyli stałych platform wiertniczych. Założono, że minister do spraw gospodarki morskiej określi w rozporządzeniu przepisy techniczne budowy stałych platform wiertniczych oraz wprowadzi obowiązek stosowania wobec nich regulacji przewidzianych w kodeksie zarządzania bezpieczną eksploatacją statków i zapobiegania zanieczyszczaniu.