Setki skarg na reklamy. Kontrowersyjny Playboy i polski film

Zobacz podsumowanie Rady Reklamy za 2015 rok.

Setki skarg na reklamy. Kontrowersyjny Playboy i polski film
Jacek Bereźnicki
Damian Słomski

26.05.2016 | aktual.: 26.05.2016 16:19

Pomimo znaczącego spadku liczby skarg na reklamy, wciąż jest ich prawie 700 rocznie. Połowa z nich jest prezentowana w internecie i przede wszystkim uderza w dzieci. To najważniejsze wnioski płynące z najnowszego raportu Rady Reklamy.

Rada Reklamy w podsumowaniu ubiegłego roku wskazuje na znaczącą poprawę jakości prezentowanych w mediach reklam, choć wciąż Komisja Etyki ma wiele roboty. W 2015 roku wpłynęły 692 skargi wobec 2488 rok wcześniej. Postępowania wszczęto wobec 201 przekazów reklamowych - o 15 mniej niż w 2014 roku.

Zdecydowanie największe kontrowersje wzbudza reklama w internecie. Na uwagę zasługuje jednak radio, gdzie liczba skarg zwiększyła się w ciągu roku trzykrotnie.

Skargi na reklamy w 2015 roku
Media Liczba skarg Liczba spraw
internet/wideo na życzenie 342 71
telewizja 157 67
reklama zewnętrzna 130 27
radio 43 16
prasa 5 5
marketing bezpośredni 8 8
kino 3 3
ulotki/broszury 3 3
opakowanie/etykiety 1 1
w sumie 692 201
Rada Reklamy

Łączny spadek liczby skarg wynika głównie z jednostkowego przypadku. W 2014 roku wyjątkowa była reklama firmy Ballerina, na którą zgłoszono ponad 1600 skarg. Przed rokiem największe kontrowersje wzbudziła kampania promująca w internecie kosmetyki marki Playboy - wpłynęło 261 skarg.

Skarżący zwracali uwagę na fakt, że przekaz promujący loterię, zachęca do wysyłania "seksownych selfie” przy czym w konkursie mogą brać udział osoby w wieku od 13 lat. Konsumenci podkreślali, że według wielu badań tzw. sexting jest jednym z najbardziej ryzykownych dla młodych ludzi zachowań. Komisja Etyki Reklamy zgodziła się z tą argumentacją i uznała, że reklama narusza postanowienia kodeksu i nie powinna być rozpowszechniana.

Druga najczęściej skarżona kategoria to rozrywka - w sumie Rada Reklamy odnotowała tu 95 skarg, które przełożyły się na 22 postępowania. Najbardziej skarżony przekaz marketingowy w tej kategorii to reklama filmu "Polskie gówno" - w sumie na tą kampanię wpłynęły 72 skargi. Głównym zarzutem było tu promowanie wulgarności w przestrzeni publicznej.

Zarzuty kierowane w stosunku do reklam
Zarzut Liczba skarg Liczba spraw
reklama nieodpowiednia dla dzieci 345 39
reklama agresywna 78 7
posługiwanie się strachem 76 8
wprowadzanie w błąd 65 60
stereotypy płci 33 22
okrucieństwo wobec zwierząt 26 4
dyskryminacja 25 18
denerwująca reklama 6 6
wykorzystywanie braku doświadczenia/wiedzy 5 5
prywatność i ochrona danych 4 4
inne 29 28
w sumie 692 201
źródło: Rada Reklamy

Trzecia kategoria pod względem liczby skarg w roku 2015 to suplementy diety - na reklamy tego typu produktów wpłynęło 95 skarg, a Komisja Etyki Reklamy podjęła 19 uchwał. Najczęściej skarżona była reklama suplementu diety Tulleo, na którą wpłynęło 65 skarg. Odbiorcy zwracali uwagę, że reklama, promująca syrop ułatwiający zasypianie dzieciom, może odwracać uwagę od możliwych przyczyn problemów z zasypianiem, natury psychologicznej lub o podłożu chorobowym. Skarżący zarzucali też reklamie, że zachęca do zakupu poprzez wykorzystywanie uczucia lęku.

W 2015 roku 690 skarg zostało złożonych przez konsumentów, a 2 przez
przedsiębiorców.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (15)