Setki skarg na reklamy. Kontrowersyjny Playboy i polski film
Zobacz podsumowanie Rady Reklamy za 2015 rok.
26.05.2016 | aktual.: 26.05.2016 16:19
Pomimo znaczącego spadku liczby skarg na reklamy, wciąż jest ich prawie 700 rocznie. Połowa z nich jest prezentowana w internecie i przede wszystkim uderza w dzieci. To najważniejsze wnioski płynące z najnowszego raportu Rady Reklamy.
Rada Reklamy w podsumowaniu ubiegłego roku wskazuje na znaczącą poprawę jakości prezentowanych w mediach reklam, choć wciąż Komisja Etyki ma wiele roboty. W 2015 roku wpłynęły 692 skargi wobec 2488 rok wcześniej. Postępowania wszczęto wobec 201 przekazów reklamowych - o 15 mniej niż w 2014 roku.
Zdecydowanie największe kontrowersje wzbudza reklama w internecie. Na uwagę zasługuje jednak radio, gdzie liczba skarg zwiększyła się w ciągu roku trzykrotnie.
Skargi na reklamy w 2015 roku | ||
---|---|---|
Media | Liczba skarg | Liczba spraw |
internet/wideo na życzenie | 342 | 71 |
telewizja | 157 | 67 |
reklama zewnętrzna | 130 | 27 |
radio | 43 | 16 |
prasa | 5 | 5 |
marketing bezpośredni | 8 | 8 |
kino | 3 | 3 |
ulotki/broszury | 3 | 3 |
opakowanie/etykiety | 1 | 1 |
w sumie | 692 | 201 |
Rada Reklamy |
Łączny spadek liczby skarg wynika głównie z jednostkowego przypadku. W 2014 roku wyjątkowa była reklama firmy Ballerina, na którą zgłoszono ponad 1600 skarg. Przed rokiem największe kontrowersje wzbudziła kampania promująca w internecie kosmetyki marki Playboy - wpłynęło 261 skarg.
Skarżący zwracali uwagę na fakt, że przekaz promujący loterię, zachęca do wysyłania "seksownych selfie” przy czym w konkursie mogą brać udział osoby w wieku od 13 lat. Konsumenci podkreślali, że według wielu badań tzw. sexting jest jednym z najbardziej ryzykownych dla młodych ludzi zachowań. Komisja Etyki Reklamy zgodziła się z tą argumentacją i uznała, że reklama narusza postanowienia kodeksu i nie powinna być rozpowszechniana.
Druga najczęściej skarżona kategoria to rozrywka - w sumie Rada Reklamy odnotowała tu 95 skarg, które przełożyły się na 22 postępowania. Najbardziej skarżony przekaz marketingowy w tej kategorii to reklama filmu "Polskie gówno" - w sumie na tą kampanię wpłynęły 72 skargi. Głównym zarzutem było tu promowanie wulgarności w przestrzeni publicznej.
Zarzuty kierowane w stosunku do reklam | ||
---|---|---|
Zarzut | Liczba skarg | Liczba spraw |
reklama nieodpowiednia dla dzieci | 345 | 39 |
reklama agresywna | 78 | 7 |
posługiwanie się strachem | 76 | 8 |
wprowadzanie w błąd | 65 | 60 |
stereotypy płci | 33 | 22 |
okrucieństwo wobec zwierząt | 26 | 4 |
dyskryminacja | 25 | 18 |
denerwująca reklama | 6 | 6 |
wykorzystywanie braku doświadczenia/wiedzy | 5 | 5 |
prywatność i ochrona danych | 4 | 4 |
inne | 29 | 28 |
w sumie | 692 | 201 |
źródło: Rada Reklamy |
Trzecia kategoria pod względem liczby skarg w roku 2015 to suplementy diety - na reklamy tego typu produktów wpłynęło 95 skarg, a Komisja Etyki Reklamy podjęła 19 uchwał. Najczęściej skarżona była reklama suplementu diety Tulleo, na którą wpłynęło 65 skarg. Odbiorcy zwracali uwagę, że reklama, promująca syrop ułatwiający zasypianie dzieciom, może odwracać uwagę od możliwych przyczyn problemów z zasypianiem, natury psychologicznej lub o podłożu chorobowym. Skarżący zarzucali też reklamie, że zachęca do zakupu poprzez wykorzystywanie uczucia lęku.
W 2015 roku 690 skarg zostało złożonych przez konsumentów, a 2 przez
przedsiębiorców.