Setki tysięcy listów pomogły. Polacy masowo płacą zaległy abonament

Blisko 730 mln zł zebrała w zeszłym roku na media publiczne Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji - dowiedziała się Wirtualna Polska. To najlepszy wynik od pięciu lat. Styczeń pokaże, czy jeszcze więcej pieniędzy media publiczne dostaną w 2014 roku.

Setki tysięcy listów pomogły. Polacy masowo płacą zaległy abonament
Źródło zdjęć: © WP.PL | Andrzej Hulimka

Co czwarty płacący abonament radiowo-telewizyjny opłatę za cały rok z góry uiści do 25 stycznia. Dzięki temu zaoszczędzi około 10 proc. Opłata za telewizję i radio od nowego 2014 roku wynosi miesięcznie 19,30 zł. Przez rok na media publiczne trzeba będzie więc zapłacić 231,6 zł. Jednak aby opłacić od razu 12 miesięcy i załapać się na zniżkę, wystarczy do 25 stycznia na konto KRRiT przelać 208,45 zł.

- W zeszłym roku w styczniu wpływy abonamentowe wyniosły 188 mln zł. Oznacza to, że w pierwszym miesiącu opłatę wnosi ok. 28 proc. osób - tłumaczy Katarzyna Twardowska, rzeczniczka KRRiT.

W tym roku powinno być podobnie. Abonament od trzech lat płacimy bowiem coraz sumienniej. Jak wynika z informacji Wirtualnej Polski, w minionym roku KRRiT zebrała rekordowe 721 mln zł. A to dane do 10 grudnia zeszłego roku. W sumie więc można się spodziewać, że roczne wpływy sięgną 730 mln zł. Więcej na konta mediów publicznych wpłynęło ostatnio w 2007 roku.

Przypomnijmy, że na początku 2008 roku premier Donald Tusk nazwał abonament haraczem i obiecał jego szybką likwidację. Skrytykował też media publiczne zarządzane wtedy przez zwolenników jego politycznej konkurencji. Dla wielu Polaków słowa premiera były zachętą do zaprzestania płacenia abonamentu. W 2008 roku spadek wpływów wyniósł 161 mln zł. Rok później media do swojej dyspozycji miały już ponad ćwierć miliarda złotych mniej niż jeszcze w 2007 roku.

W sumie na koniec listopada zeszłego roku dług Polaków wobec mediów publicznych urósł do 2,264 mld zł. I to właśnie spłata tego gigantycznego zadłużenia zapewnia dziś TVP i Polskiemu Radiu pieniądze.

- Z kwoty 721 mln zł zebranych z abonamentu w 2013 roku 45 proc. stanowią wpływy z tytułu wpłat terminowych. Pozostałe wpływy, a więc 55 proc., pochodzą z tytułu spłat zaległości, jak windykacja poczty czy egzekucja prowadzonej przez urzędy skarbowe - ujawnia WP.PL Sławomir Rogowski, członek KRRiT.

Oznacza to, że wpływy abonamentowe choć rosną, to głównie dzięki zalegającym z opłatami w latach 2008-2011. To właśnie w najgorszym 2011 roku media publiczne dostały ledwo 470 mln zł. To blisko dwa razy mniej niż dziesięć lat temu.

Tendencja odwróciła się dopiero w 2012. Polacy, przestraszeni setkami tysięcy wezwań do zapłaty wysłanych przez Pocztę Polską oraz urzędy skarbowe, zaczęli płacić. Dwa lata temu ściągnięto już 550 mln zł abonamentu. W 2013 roku było to o kolejne 180 mln zł więcej.

Tak szybko rosnących wpływów abonamentowych, a właściwie regulowania zaległych rachunków, nie spodziewała się nawet Krajowa Rada. W czerwcu zeszłego roku zaplanowała wpływy na 2014 rok w wysokości 640 mln zł. Jeśli poczta i urzędy skarbowe nadal będą straszyć komornikiem, to w przyszłym roku może uda się zebrać 800-900 mln zł.

No chyba, że do tego czasu Donald Tusk dotrzyma obietnicy i zlikwiduje abonament, zastępując go opłatą audiowizualną. Na razie na to się nie zanosi.

Kto dostanie pieniądze z abonamentu?

Według uchwały Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji większość pieniędzy z abonamentu trafi do Telewizji Polskiej. Otrzyma ona aż 354 mln zł z zaplanowanych wpływów (86 mln zł trafi do oddziałów regionalnych). To aż 54,5 proc. całej kwoty.

158 mln zł dostanie Polskie Radio (radiowe Jedynka, Dwójka, Trójka oraz Czwórka). Pozostałe 138 mln zł trafi do rozgłośni regionalnych. Co z nadwyżką? Ją też KRRiT już rozdzieliła. W uprzywilejowanej pozycji stawia tu TVP. Dostanie ona aż 90 proc. od każdej złotówki powyżej 640 mln zł.

krritpolskie radiotvp

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (1654)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.