Sieć sklepów płaci za donosy. Tak walczy z plagą kradzieży

Brytyjska sieć supermarketów Iceland zdecydowała się na wprowadzenie nietypowego rozwiązania mającego przeciwdziałać narastającemu problemowi kradzieży sklepowych. Klienci, którzy zgłoszą podejrzane zachowania, mogą liczyć na nagrodę pieniężną.

Wielka Brytania walczy z plagą kradzieżyWielka Brytania walczy z plagą kradzieży
Źródło zdjęć: © Getty Images | POJCHEEWIN YAPRASERT
Paulina Master

Klienci sieci Iceland, którzy zgłoszą przypadki kradzieży, otrzymają 1 funta, czyli ok. 5 zł, na swoją kartę lojalnościową. Prezes Richard Walker podkreśla, że to sposób na zaangażowanie klientów w walkę z problemem, czytamy na BBC.

"Zachęcamy naszych lojalnych klientów do pomocy w alarmowaniu, a jeśli pomogą złapać złodzieja sklepowego, doładujemy ich kartę bonusową do wydania w sklepie" -napisał Walker w oświadczeniu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Dzieci oszalały na punkcie tego napoju. O co chodzi z Wojankiem?

Plaga kradzieży w Wielkiej Brytanii

Decyzja o wprowadzeniu programu zapadła w obliczu rosnącej liczby przypadków kradzieży. Tylko do marca 2025 roku w Anglii i Walii odnotowano ponad 530 tys. takich incydentów. To aż 20-procentowy wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem.

Jak informuje BBC, kradzieże sklepowe kosztują Iceland ok. 20 mln funtów rocznie. Walker zaznacza, że te straty wpływają na możliwości finansowe firmy, ograniczając obniżki cen i inwestycje w wynagrodzenia pracowników.

Firma Iceland wyjaśniła w oświadczeniu dla BBC, że złodzieje sklepowi niekoniecznie muszą zostać zatrzymani, aby klienci mogli otrzymać nagrodę w wysokości 1 funta, ale będą musieli zostać zgłoszeni i zweryfikowani.

Problem kradzieży dotyka nie tylko supermarketów, ale także innych branż. W Anglii i Walii odnotowano wzrost kradzieży o 20 proc. Minister ds. ofiar Alex Davies-Jones podkreśla, że kradzieże wymknęły się spod kontroli, a rząd planuje zwiększenie liczby patroli policyjnych, aby przeciwdziałać temu zjawisku.

Rośnie liczba kradzieży sklepowych

Problem kradzieży sklepowych dotyczy również Polski. Według danych policyjnych, od stycznia do marca 2025 r. zarejestrowano ponad 9,2 tys. przypadków kradzieży, gdzie wartość skradzionych towarów przekroczyła 800 zł. Dodatkowo, odnotowano blisko 67 tys. wykroczeń dotyczących mniejszych kradzieży.

Szczególnie niepokojący jest wzrost kradzieży artykułów spożywczych. Choć na szczycie listy kradzionych towarów nadal znajdują się produkty chemiczne, kosmetyczne, toaletowe i perfumy (4 843 przypadki), to właśnie żywność uplasowała się na drugim miejscu z liczbą 1 991 stwierdzonych przestępstw.

Źródło artykułu: WP Finanse

Wybrane dla Ciebie

Niemiecka sieć rozkręca się w Polsce. Otworzy nowy sklep na Śląsku
Niemiecka sieć rozkręca się w Polsce. Otworzy nowy sklep na Śląsku
Jedna z najstarszych niemieckich marek rowerowych upada. Szuka ratunku
Jedna z najstarszych niemieckich marek rowerowych upada. Szuka ratunku
Grożą im zwolnienia grupowe. Powód? Radom tworzy nowy urząd pracy
Grożą im zwolnienia grupowe. Powód? Radom tworzy nowy urząd pracy
Mamy dwóch nowych lotto milionerów. Oto gdzie kupili losy
Mamy dwóch nowych lotto milionerów. Oto gdzie kupili losy
Zamykają kultowy bar w Warszawie. Szukają nowego miejsca
Zamykają kultowy bar w Warszawie. Szukają nowego miejsca
Godzina czekania. Chaos na lotnisku w Madrycie przez strajk
Godzina czekania. Chaos na lotnisku w Madrycie przez strajk
Spór o podwyżki. Związkowcy zapowiadają blokadę Chrzanowa
Spór o podwyżki. Związkowcy zapowiadają blokadę Chrzanowa
Nieprawidłowości w Nadleśnictwie Elbląg. Oto wyniki kontroli NIK
Nieprawidłowości w Nadleśnictwie Elbląg. Oto wyniki kontroli NIK
Dwa tygodnie czekania na polecony? Mieszkańcom puszczają nerwy
Dwa tygodnie czekania na polecony? Mieszkańcom puszczają nerwy
Wraca pomysł zakazanych słow. Bruksela chce tak pomóc rolnikom w Unii
Wraca pomysł zakazanych słow. Bruksela chce tak pomóc rolnikom w Unii
Wzięły L4 na ślub. Pracodawca wrzucił ich zdjęcia do sieci. "Podłość"
Wzięły L4 na ślub. Pracodawca wrzucił ich zdjęcia do sieci. "Podłość"
Za dużo obietnic? Klienci mogą być rozczarowani. Sklepy boją się 1 października
Za dużo obietnic? Klienci mogą być rozczarowani. Sklepy boją się 1 października