Śmierć z przepracowania zbiera coraz większe żniwo w Japonii
W Japonii rośnie liczba wniosków o odszkodowanie składanych z powodu nagłej śmierci w wyniku przeciążenia pracą - czytamy w "The Japan Times".
05.04.2016 09:22
W okresie 12 miesięcy do marca 2015 r. liczba wniosków o odszkodowanie z powodu karoshi - jak w Japonii określa się zjawisko niespodziewanej śmierci w wyniku przepracowania i stresu - wyniosła 1.456 i była najwyższa w historii prowadzenia tego typu statystyk. Są to oficjalne dane ministerstwa pracy, jednak - jak podkreśla Hiroshi Kawahito, sekretarz generalny Narodowej Rady Obrony na rzecz Ofiar Karoshi - skala problemu może być nawet 10 razy większa.
Najwięcej przypadków karoshi odnotowano wśród pracowników służby zdrowia, opieki społecznej, transportu morskiego i budownictwa. Na japońskim rynku pracy są to sektory, w których niedobór pracowników odczuwany jest najdotkliwiej.
Japoński resort pracy rozróżnia dwa rodzaje karoshi: zgon w wyniku schorzenia sercowo-naczyniowego na tle nadciśnienia i miażdżycy spowodowanych przepracowaniem, a także samobójstwo związane z długotrwałym, silnym stresem w pracy. Jak pokazują statystyki, w ciągu ostatnich 4 lat niepokojąco wzrosła właśnie liczba samobójstw wśród przepracowanych Japończyków - o 45 proc. wśród osób w wieku 29 lat i młodszych oraz o 39 proc. wśród kobiet.
Zdaniem Hiroshiego Kawahito, japoński rząd nie podejmuje realnych działań na rzecz rozwiązania problemu karoshi. Popyt na pracę w Kraju Kwitnącej Wiśni jest obecnie najwyższy od 1991 r. (na jednego aplikanta przypada 1,28 miejsc pracy), przez co pracodawcy maksymalnie eksploatują swoich podwładnych. Gabinet premiera Shinzo Abe powinien w tej sytuacji prowadzić mądrą politykę aktywizacji zawodowej społeczeństwa, by ograniczyć niedobory siły roboczej i przeciwdziałać patologiom - uważa Kawahito.
Największym problemem pozostaje jednak fakt, że w Japonii nie istnieją żadne prawne regulacje dotyczące czasu pracy. Tamtejszy etos pracy promuje też pracę wielogodzinną, co ma świadczyć o odpowiedzialności pracownika, jego zaangażowaniu i sukcesie.