Socjalista obrońcą banków
Krzysztof Pietraszkiewicz począwszy
od 2003 r. pełni funkcję prezesa ZBP. Wcześniej był dyrektorem biura oraz dyrektorem generalnym związku.
14.04.2009 | aktual.: 24.04.2009 10:11
Krzysztof Pietraszkiewicz począwszy od 2003 r. pełni funkcję prezesa ZBP. Wcześniej był dyrektorem biura oraz dyrektorem generalnym związku.
Pietraszkiewicz jest absolwentem Wydziału Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Wrocławskiego oraz podyplomowych studiów w zakresie Finanse i Bankowość na SGH. W okresie PRL w latach 1980-1985 działał w Zrzeszeniu Studentów Polskich oraz Socjalistycznym Zrzeszeniu Studentów Polskich jako członek Komitetu Wykonawczego ds. Ekonomicznych. Od 1985 r. pracował jako doradca ds. ochrony zdrowia i ubezpieczeń społecznych oraz dyrektor gabinetu szefa Urzędu Rady Ministrów. Podczas obrad "Okrągłego stołu" z ramienia obozu związanego z ówczesną ekipą rządzącą, wywodzącą się z PZPR, pełnił funkcję sekretarza tzw. stolika związkowego. Prosto z URM trafił w 1991 r. do nowo utworzonego ZBP.
Od 2003 r. z ramienia ZBP jest członkiem Rady BFG. Od 1998 r. do 31 grudnia 2008 r. był przedstawicielem ZBP w Komisji Nadzoru Bankowego. Nadal jest też członkiem rady fundacji Jolanty Kwaśniewskiej "Porozumienie bez barier". Jest współtwórcą dość licznej tzw. grupy kapitałowej ZBP, z działalności której osobiście korzystał zasiadając w radach: Krajowej Izby Rozliczeniowej SA, Bankowego Przedsiębiorstwa Telekomunikacyjnego "Telbank" SA, Warszawskiego Instytutu Bankowości, Centrum Analiz Ekonomicznych i Ratingu, BTUiR "Heros" SA, Agencji Wydawniczej i Marketingowej "Mediabank", Centrum Prawa Bankowego, Klubu Bankowca, Biura Informacji Kredytowej SA oraz Standardów Kwalifikacyjnych w Bankowości. Jest również jednym z członków założycieli "Stowarzyszenia Ordynacka", założonego w maju 2001 r. przez przez byłych działaczy Zrzeszenia Studentów Polskich oraz Socjalistycznego Zrzeszenia Studentów Polskich. Nazwa stowarzyszenia pochodzi od ulicy w Warszawie, przy której mieści się Rada Naczelna ZSP. Przewodniczącym
Stowarzyszenia (od czerwca 2006) jest Włodzimierz Czarzasty, który zastąpił Marka Siwca.
Przed WZ ZBP
21-22 kwietnia 2009 r. odbędzie się XX Walne Zgromadzenie Związku Banków Polskich, którego jednym z punktów porządku obrad będzie wybór nowych władz związku. Na mocy statutu ZBP wybory członków Zarządu - z wyłączeniem prezesa - oraz członków Komisji Rewizyjnej dokonywane są spośród nieograniczonej liczby kandydatów w drodze głosowania oddzielnymi grupami odpowiadającymi sekcjom działającym w ZBP i podlegają zatwierdzeniu uchwałą Walnego Zgromadzenia. W skład Zarządu ZBP mogą być wybrane jedynie osoby reprezentujące członków związku, a więc banki, przy czym ograniczenia tego nie stosuje się do wyboru prezesa ZBP.
Zarząd ZBP składa się z 11 członków, w tym prezesa ZBP, wybieranych przez Walne Zgromadzenie na 3-letnią kadencję, z tym że prezes jest wybierany przez Walne Zgromadzenie spośród kandydatów reprezentujących sekcje.
Tworzą je obecnie:
- sekcja banków dużych, z funduszami własnymi powyżej 400 mln zł;
- sekcja banków średnich, z funduszami własnymi do 400 mln zł;
- sekcja banków spółdzielczych i zrzeszających banki spółdzielcze. W przypadku gdy w wyborach żaden z kandydatów na prezesa ZBP nie uzyska więcej niż połowy ważnie oddanych głosów, musi zostać przeprowadzone ponowne głosowanie. W ponownym głosowaniu wyboru dokonuje się spośród dwóch kandydatów, którzy w pierwszym głosowaniu otrzymali największą liczbę głosów. Prezesem ZBP zostaje kandydat, który otrzymał więcej głosów.
Zgodnie z art. 21 statutu ZBP do kompetencji prezesa należy: kierowanie pracami i przewodniczenie posiedzeniom zarządu, sprawowanie w imieniu zarządu nadzoru nad działalnością biura ZBP, prezentowanie stanowiska ZBP wobec organów władzy i administracji państwowej, Narodowego Banku Polskiego, Komisji Nadzoru Finansowego i Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.
Prezes ZBP jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę i nie może w okresie kadencji pełnić funkcji członka zarządu banku oraz podejmować zatrudnienia w bankach na jakiejkolwiek podstawie prawnej, z wyjątkiem świadczenia, za zgodą zarządu, usług konsultacyjnych lub doradczych oraz pełnienia funkcji nadzorczych. Spełnienie tych wymogów powinno nastąpić nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia wyborów.
Jedyną, jak dotąd, osobą pretendującą do powołania na funkcję prezesa ZBP jest dotychczasowy prezes Krzysztof Pietraszkiewicz.
Posłowie pytają
Przypomnijmy, że jego osoba wielokrotnie gościła na łamach "Gazety Bankowej" w związku z tym, iż bronił on banków oferujących przedsiębiorcom opcje walutowe oraz renegocjujących warunki hipotecznych umów kredytowych oraz dlatego, że jego działalność podlega wnikliwej analizie posłów, będących członkami sejmowej Komisji Gospodarki.
8 maja 2008 r. posłowie Zbigniew Kozak oraz Tomasz Górski w interpelacji skierowanej do prezesa Rady Ministrów zainteresowali się tym, czy i w jakich organach statutowych spółek z udziałem Skarbu Państwa pełni lub pełnił dotychczas funkcję reprezentanta Skarbu Państwa pan Krzysztof Pietraszkiewicz, członek władz "Stowarzyszenia Ordynacka", obecny prezes ZBP, członek rady fundacji Jolanty Kwaśniewskiej "Porozumienie bez barier", a jednocześnie bliski współpracownik (szef gabinetu) Aleksandra Kwaśniewskiego w okresie jego pracy w Urzędzie Rady Ministrów w okresie PRL?
Posłowie zainteresowali się również tym, na jakiej zasadzie w okresie rządów SLD pan Krzysztof Pietraszkiewicz jako prezes ZBP, członek rady fundacji pani Jolanty Kwaśniewskiej "Porozumienie bez barier" oraz członek Rady BFG pełnił z rekomendacji ministra Skarbu Państwa funkcję przewodniczącego Rady Nadzorczej banku PKO BP (banku będącego członkiem ZBP i płacącego na jego rzecz składki członkowskie) oraz czy w okresie pełnienia funkcji przewodniczącego Rady Nadzorczej banku PKO BP przez pana Krzysztofa Pietraszkiewicza bank ten był sponsorem lub darczyńcą tejże fundacji? Obawy posłów wzbudziło również to, czy zasadne z punktu widzenia prawnego i etycznego było pełnienie przez pana Krzysztofa Pietraszkiewicza jednocześnie funkcji przewodniczącego Rady Nadzorczej banku PKO BP i członka Rady BFG, czyli instytucji de facto sprawującej nadzór nad tym bankiem.
1 października 2008 r. posłowie Dariusz Seliga oraz Zbigniew Kozak skierowali do prezesa Rady Ministrów interpelację w sprawie zasad stosowania przez bankowe izby gospodarcze przepisów Ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa oraz objęcia ich nadzorem w związku z dysponowaniem przez nie informacjami objętymi tajemnicą bankową.
W interpelacji posłowie wskazali, iż na podstawie art. 105 ust. 4 ustawy Prawo bankowe banki wspólnie z bankowymi izbami gospodarczymi mogą utworzyć instytucje do gromadzenia, przetwarzania i udostępniania:
- bankom - informacji stanowiących tajemnicę bankową w zakresie, w jakim informacje te są potrzebne w związku z wykonywaniem czynności bankowych oraz
- innym instytucjom ustawowo upoważnionym do udzielania kredytów - informacji o wierzytelnościach oraz o obrotach i stanach rachunków bankowych w zakresie, w jakim informacje te są niezbędne w związku z udzielaniem kredytów, pożyczek pieniężnych, gwarancji bankowych i poręczeń. Posłowie zapytali, czy zdaniem premiera zasadne byłoby rozważenie objęcia nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego działalności Krajowej Izby Rozliczeniowej SA oraz izb gospodarczych, np. ZBP i biur informacji kredytowych/gospodarczych, np. Biuro Informacji Kredytowej SA, w zakresie obejmującym dysponowanie przez nie wrażliwymi bankowymi informacjami finansowymi i kredytowymi, w tym również objętymi tajemnicą bankową. Zainteresowało ich również to, na jakiej podstawie prawnej bankowa izba gospodarcza, tj. ZBP, prowadzi "Rejestr bankowy", zawierający informacje objęte tajemnicą bankową oraz czy rejestry prowadzone przez ZBP, tj. "Rejestr dokumentów zastrzeżonych" oraz "Rejestr bankowy", posiadają akceptację generalnego inspektora ochrony danych osobowych. Czy były one przedmiotem jego kontroli w zakresie przetwarzania i zabezpieczenia danych osobowych?
Biorąc pod uwagę, że ZBP jest bankową izbą gospodarczą działającą na podstawie Ustawy o izbach gospodarczych dla usunięcia jakichkolwiek wątpliwości interpretacyjnych w procesie stosowania przepisów prawa, posłowie Kozak oraz Seliga zainteresowali się, czy w odniesieniu do działalności bankowych izb gospodarczych, tj. ZBP, należy stosować wymogi Ustawy z 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, a także czy urzędy administracji państwowej, np. Ministerstwo Finansów, zajmujące się regulowaniem prawnych zasad funkcjonowania sektora finansowego w obszarze, w którym prowadzi działalność również ZBP, podczas prowadzenia prac legislacyjnych przestrzegają wobec bankowych izb gospodarczych postanowień wymienionej ustawy z 7 lipca 2005 r.
Według posłów kluczowe było również uzyskanie odpowiedzi w przedmiocie sankcji i tego, czy w przypadku podlegania przez bankowe izby gospodarcze przepisom Ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa minister spraw wewnętrznych i administracji zamierza podjąć wobec nich odpowiednie przewidziane prawem środki administracyjne.
Jak zauważył w rozmowie z "Gazetą Bankową" poseł Maks Kraczkowski, zastępca przewodniczącego sejmowej Komisji Gospodarki, który ostatnio w tzw. gabinecie cieni PiS został rekomendowany do stanowiska ministra gospodarki, jakie będą ostateczne decyzje personalne i programowe na najbliższym Walnym Zgromadzeniu ZBP czas pokaże, jednak biorąc pod uwagę regulaminowe zasady dokonywania wyboru prezesa ZBP i dotychczasowe w tym zakresie doświadczenia wygląda na to, że zostanie on wybrany tradycyjnie siłą głosów przedstawicieli bankowości komercyjnej, ze znaczącym udziałem zagranicznych instytucji finansowych, żywotnie zainteresowanych w utrzymaniu dotychczasowego kursu polityki dotyczącej opcji walutowych, oprocentowania kredytów i pożyczek oraz renegocjowania umów kredytowych, tradycyjnie dokonywanych na niekorzyść licznej rzeszy polskich gospodarstw domowych.
Beata Zawadzka
Gazeta Bankowa