Spadek sprzedaży detalicznej odzieży i obuwia
Według szacunków zawartych w najnowszym raporcie firmy PMR wartość detalicznej sprzedaży odzieży i obuwia zmniejszy się w 2009 r. o około 6 proc. do 25,5 mld zł.
Spadek sprzedaży będzie efektem spadku popytu i poziomu wydatków na odzież i obuwie wskutek rosnącego bezrobocia, wolniejszego wzrostu płac oraz gorszych nastrojów konsumenckich wywołanych kryzysem finansowym i gospodarczym w Polsce i na świecie.
PMR spodziewa się, iż w kolejnych latach rynek powinien powrócić do tendencji wzrostowej. Na 2010 rok prognozowany jest wzrost sprzedaży na poziomie 5 proc.
- W miarę poprawiającej się sytuacji w gospodarce poprawiać się będą nastroje i konsumenci znów będą bardziej skłonni do zakupów odzieżowych i obuwniczych. Podobnego zdania byli detaliści, którzy wzięli udział w naszym badaniu przeprowadzonym na potrzeby raportu, poprawy sytuacji rynkowej w przyszłym roku spodziewa się dwie trzecie respondentów - podkreśla Patrycja Nalepa, analityk handlu detalicznego w PMR.
Sytuację detalistów dodatkowo pogarsza wzrost kosztów w związku z niskim kursem złotówki, rosną wyrażone w euro czynsze w centrach handlowych oraz koszty importu towarów. W konsekwencji większość firm odczuwa problemy finansowe, a wiele z nich poszukuje inwestora, który umożliwiłby im dalsze funkcjonowanie. Z drugiej strony kryzys może stać się właśnie szansą na okazyjne przejęcia firm, które popadły w kłopoty. Ponadto łatwiej jest obecnie znaleźć dobrą lokalizację i wynająć ją na atrakcyjnych warunkach, gdyż centra handlowe zabiegają teraz o nowych najemców w miejsca zlikwidowanych sklepów.
Detaliści odzieżowi i obuwniczy w celu ograniczenia skutków kryzysu tną koszty marketingu i reklamy. 56 proc. firm obniża ceny swoich towarów i organizuje promocje w celu przyciągnięcia klientów do sklepów. Również ponad połowa detalistów decyduje się na zamykanie najmniej rentownych placówek, a 46 proc. ogranicza liczbę nowych otwarć.
Handel-Net.pl