Sprzedaż i rentowność Jutrzenki rosną, ale Hellena ją dołuje
W ostatnim kwartale 2008 r. Jutrzenka zwiększyła przychody ze sprzedaży i marżę brutto. Zysków jednak nie było, głownie z powodu konieczności skorygowania zawyżonej wartości przejętej w 2007 r. spółki Hellena.
Przychody ze sprzedaży wypracowane w czwartym kwartale przez Jutrzenkę Holding wyniosły 160,3 mln zł i były wyższe prawie o 10 proc. w porównaniu do poziomu sprzedaży w czwartym kwartale 2007 roku.
Grupa Jutrzenki zwiększyła też marżę brutto na sprzedaży z 41 proc. w trzecim kwartale 2008 r. do 42,6 proc. w czwartym kwartale.
Narastająco w całym 2008 roku skonsolidowane przychody ze sprzedaży Jutrzenki Holding wyniosły 538,8 mln zł, zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 194,7 mln zł. Jednak w 2008 roku spółka zanotowała stratę na poziomie zysku operacyjnego EBIT wynoszącą 27,4 mln zł i stratę netto 34,8 mln zł.
_ Nasze wyniki są zadowalające. Widoczna poprawa wyników w czwartym kwartale jest efektem zmiany naszej polityki handlowej, optymalizacji portfela produktów i skupieniu się na promowaniu i zwiększaniu sprzedaży głównych marek, na których uzyskujemy najwyższe marże. Niestety nadal z powodu odpisów aktualizacyjnych wartości majątku przejętej firmy Hellena, w wysokości 35,3 mln zł, na pozostałych poziomach wyników mamy stratę w czwartym kwartale jak i w całym roku _- powiedział Jan Kolański, prezes Jutrzenki Holding.
Nieporównywalne wyniki z ostatnich lat
Skonsolidowane wyniki Jutrzenki Holding za czwarty kwartał i cały 2008 rok nie są porównywalne z wynikami osiągniętymi w analogicznych okresach 2007 roku z powodu przeprowadzonych zmian organizacyjnych w połowie 2008 roku.
Jednak za 2007 r. skonsolidowane wyniki wyglądały dużo lepiej. Grupa Jutrzenki miała przychody 489,6 mln zł i zysk netto ponad 77 mln zł, choć osiągała niższą rtentownoc na sprzedaży od tej z 208 r.
Kaliszanka wchłonęła majątek Jutrzenki i Helleny i zmieniła nazwę na Jutrzenka Colian. Teraz zajmuje się produkcją czekolad i pralin Goplana, wafli Familijnych (ponad 40 proc. udziału w rynku), herbatników Jeżyki, żelków Akuku! (23 proc. udział w krajowym rynku żelków), herbatników Elitki i Petit Beurre oraz karmelków Brando i Minties (14 proc. udziału w rynku karmelków w Polsce), a także wafli Grześki (lider w segmencie wafli impulsowych w Polsce z 25 proc. udziałem w rynku). Jest również producentem napojów Hellena. Jutrzenka Colian jest liderem na rynku słodyczy w Polsce, z blisko 12 procentowym udziałem w rynku pod względem ilości sprzedaży.
Ziołopex zajmuje się produkcją i dystrybucją przypraw oraz bakalii. Jego wiodącą marką jest Appetita, która w kategorii przypraw jednorodnych posiada wartościowo ponad 14 procent udziału w rynku. Jutrzenka Colian i Ziołopex razem tworzą Jutrzenkę Holding.