Sprzedaż outdooru wzrosła po III kw. '08 o blisko 11 proc. do 485,1 mln zł - IGRZ

21.10.Warszawa (PAP) - Sprzedaż firm reklamy zewnętrznej wzrosła
po III kwartałach 2008 roku o blisko 11 proc. do 485,1 mln zł, a w
samym III kwartale zwiększyła się o ponad 4...

21.10.2008 | aktual.: 21.10.2008 16:00

21.10.Warszawa (PAP) - Sprzedaż firm reklamy zewnętrznej wzrosła po III kwartałach 2008 roku o blisko 11 proc. do 485,1 mln zł, a w samym III kwartale zwiększyła się o ponad 4 proc. do 158,6 mln zł - poinformowała w raporcie Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej (IGRZ).

"Wynik ten jest niższy od prognoz IGRZ dla bieżącego roku - planowaliśmy wzrost sprzedaży na poziomie 15 procent. Uważamy, że słabsza sprzedaż powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach reklamy w drugim i trzecim kwartałach 2008 roku nie pozwoli na osiągnięcie planowanego na ten rok wzrostu sprzedaży. Zwłaszcza, że zapowiedzi dotyczące sprzedaży w ostatnim kwartale tego roku są średnio optymistyczne" - powiedział cytowany w komunikacie prezes IGRZ Lech Kaczoń.

"Przypomnę jednak, że wpływ na wielkość sprzedaży w trzecim kwartale 2007 roku miała rozpoczęta wówczas kampania wyborcza przed przedterminowymi wyborami parlamentarnymi. Partie wydały w tym czasie ponad 6,5 mln zł, co stanowiło 4,19 proc. wielkości sprzedaży w trzecim kwartale 2007 roku. W czwartym kwartale ubiegłego roku wydatki te wyniosły ponad 9 mln zł (łącznie w obu okresach ponad 16 mln zł)" - dodał.

Zdaniem prezesa negatywny wpływ na wyniki outdooru miały również decyzje administracyjne w kilku dużych miastach, które spowodowały konieczność restrukturyzacji sieci. Część z nich (przede wszystkim usytuowana w najbardziej atrakcyjnych miejscach w pasach drogi) musiała zostać zdemontowana.

Dane IGRZ obejmują firmy pierwszej piątki (ze wszystkimi podmiotami z grupy) czyli: AMS, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Stroer Out of home Media oraz News Outdoor Poland. Raport zawiera także dane firm: Business Consulting, CAM Media, Defi Poland, Gigaboard Polska oraz Mini Media/Publiprox.

Raport obejmuje rzeczywiste, a nie cennikowe wpływy firm reklamy zewnętrznej.

W trzecim kwartale dobrze radził sobie segment reklamy tranzytowej, który wzrósł o ponad 7 proc. do 11,6 mln zł. Po III kwartałach wzrost wyniósł 0,5 proc. do 29,5 mln zł, ale po II kw. segment ten odnotował 3,5 proc. spadek.

"Potwierdza się moja teza z lipca 2008 roku, że wyniki pierwszego półrocza bieżącego roku nie mogą świadczyć o trwałej tendencji spadkowej w zakresie tej części reklamy out of home. W pierwszej połowie tego roku wpływały na nie strukturalne zmiany dotyczące taboru autobusowego i tramwajowego. Poza tym polityka ich właścicieli, czyli zarządów komunikacji miejskiej, ograniczająca niekiedy w istotny sposób możliwości korzystania z powierzchni ekspozycyjnych na wagonach tramwajowych i autobusach. Rynek musiał je zaakceptować i nauczyć się korzystać z nowych zasad" - powiedział prezes.

"Zwracam jednocześnie uwagę na rozwój nośników elektronicznych, umieszczanych wewnątrz środków komunikacji oraz na coraz większe wykorzystanie nowoczesnych technologii przy kreowaniu zewnętrznych powierzchni ekspozycyjnych. Wpływają one znacząco na atrakcyjność tej formy reklamy out of home. Perspektywicznie będą zwiększać jej przychody" - dodał.

Zestawienie IGRZ dotyczące reklamy tranzytowej obejmuje firmy: AMS, Business Consulting oraz CAM Media.(PAP)

epo/ jtt/

Źródło artykułu:PAP
giełdaigrzspółka
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)