Stara cena i nowa - niższa? Nie tym razem. Będzie kara!

Spółka Apteki Medyczne wprowadzała konsumentów w błąd, podając nieprawdziwe informacje o promocyjnych cenach leków - uznała prezes UOKiK i nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości ponad 123 tys. zł.

Stara cena i nowa - niższa? Nie tym razem. Będzie kara!
Źródło zdjęć: © AFP | PAUL J. RICHARDS

19.10.2012 | aktual.: 19.10.2012 12:08

Spółka Apteki Medyczne z Warszawy zajmuje się sprzedażą leków i produktów leczniczych za pośrednictwem sieci własnych placówek oraz aptek partnerskich. Postępowanie przeciwko przedsiębiorcy Urząd wszczął w marcu 2012 roku.

Wątpliwości prezes UOKiK wzbudziła treść gazetek reklamowych przedstawiających ofertę produktową na dany miesiąc, które były dostępne w aptekach oraz dostarczane do mieszkań konsumentów. W broszurach rozpowszechnianych od kwietnia 2009 r. do lipca 2011 r. obok zdjęć wyrobów umieszczono zazwyczaj dwie ceny: wyższą - mniejszą czcionką, określaną jako stara cena i niższą - większą czcionką, określaną jako nowa cena.

W wyniku postępowania ustalono, że rozpowszechniane w gazetkach informacje wprowadzały konsumentów w błąd, ponieważ stare ceny nie obowiązywały u przedsiębiorcy bezpośrednio przed promocją. W rzeczywistości były to średnie ceny detaliczne ustalane na podstawie zwyczajowych marż, o czym informowano drobnym drukiem poza częścią zawierającą ofertę reklamową.

W opinii Urzędu przedsiębiorca wywołał u konsumenta mylne przekonanie o większej niż w rzeczywistości atrakcyjności jego oferty. Tymczasem, zgodnie z prawem, każdy przedsiębiorca ma obowiązek informować o cenie i właściwościach oferowanego produktu lub usługi w sposób rzetelny i pełny. Działania zmierzające do niedoinformowania, dezorientacji, a także wykorzystania niewiedzy lub naiwności konsumenta, są sprzeczne z dobrymi obyczajami a tym samym niezgodne z prawem.

Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów prezes UOKiK nałożyła na spółkę Apteki Medyczne karę pieniężną w wysokości 123 876 zł. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu.

Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw konsumenci uzyskają u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można również skorzystać dzwoniąc pod numerem infolinii 0 800 007 707 lub wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)