Trwa ładowanie...
d10c2dn
18-02-2008 07:44

Starbucks chce walczyć o polskich smakoszy kawy

Warszawa i Wrocław to miasta, w których otwarte będą pierwsze kawiarnie sieci Starbucks w naszym kraju - dowiedziała się "Polska".

d10c2dn
d10c2dn

Warszawa i Wrocław to miasta, w których otwarte będą pierwsze kawiarnie sieci Starbucks w naszym kraju - dowiedziała się "Polska".

Notowana na warszawskiej giełdzie spółka AmRest, która wykupiła licencję na prowadzenie barów kawowych w Europie Środkowo-Wschodniej, przyśpiesza przygotowania do otwarcia pierwszych lokali w naszym kraju. Rozpoczyna poszukiwania pracowników: menedżerów kawiarni i analityka do pracy w centrali firmy we Wrocławiu. W dalszej kolejności poszukiwani będą bariści, czyli specjaliści od parzenia kawy.

_ Planujemy otwarcie w tym roku kilku lokali w największych miastach _ - mówi Paweł Kudzia, rzecznik prasowy sieci. Termin otwarcia utrzymywany jest jednak w ścisłej tajemnicy. Zanim polskie kawiarnie ruszą, minie jeszcze kilka miesięcy. _ Menedżerowie będą musieli przejść szkolenia _- mówi Paweł Kudzia.

Plan zakłada, że w pierwszej kolejności powstawać będą kawiarnie w największych miastach Polski, poszukiwane są nieruchomości w Krakowie, Gdańsku, Łodzi i Poznaniu. _ Łącznie w tym roku w Polsce, Czechach i na Węgrzech powstanie kilkanaście lokali _- zapowiada Wojciech Mroczyński z AmRest.

Tego, że kawiarnie odniosą w Polsce sukces, AmRest jest pewien. Utwierdziło go w tym przekonaniu olbrzymie powodzenie uruchomionej 22 stycznia pierwszej kawiarni w Europie Środkowo-Wschodniej w Pradze. I chociaż lokal jest niemały, dwupoziomowy, ma 97 miejsc siedzących, a od otwarcia minął prawie miesiąc - to kolejki chętnych, by skosztować kawy najbardziej znanej amerykańskiej sieci, stoją niemal nieprzerwanie. Największe są w godzinach lunchu. Idąc za ciosem, 19 lutego AmRest otwiera w Czechach drugą i trzecią kawiarnię - w centrum handlowym Palladium.

d10c2dn

Sposób, w jaki Starbucks serwuje kawę, jest wyjątkowy. W pierwszym czeskim barze kawowym zaskakuje bezpośredniość, z jaką bariści zwracają się do klientów. - "Witaj. Jak masz na imię?" - pada pytanie. A po chwili: "Jaką lubisz kawę?". Można wybrać nie tylko espresso, café latte, cappuccino lub jeden z około dwudziestu innych standardowych napojów kawowych gorących lub mrożonych, ale też zamówić sobie kawę "spersonalizowaną": z ulubioną ilością mleczka, mleka sojowego albo z jednym z kilkunastu rodzajów syropów, z bitą śmietaną, czekoladą itp. Napar może być nawet przygotowany z 15 rodzajów ziaren z różnych stron świata.

_ W praktyce możliwości kombinacji są tysiące _ - mówi Alina Tyszkiewicz, menedżer zajmująca się rozwojem kawiarni w Polsce, Czechach i na Węgrzech.

Ceny w polskim Starbucksie z pewnością będą należały do najwyższych w Polsce. W Pradze są wyższe nawet o 50 proc. niż w przeciętnej kawiarni. Za małe espresso trzeba zapłacić 45 czeskich koron, czyli pond 6 zł, tymczasem w zwykłej kawiarni - 20-30 koron. Na café latte trzeba wydać od 10 do 14 zł, ciastko mufinkę - ok. 8 zł, kanapkę - 10 zł.
_ Plasujemy się w segmencie premium, ale wiąże się to z najwyższą jakością, jaką oferuje Starbucks _ - dodaje Alina Tyszkiewicz.

Do tej pory AmRest znany był z prowadzenia restauracji KFC, Pizza Hut, Burger King, Rodeo Drive i Freshpoint w Polsce i krajach Europy Centralnej - łącznie ma ich już 259.

d10c2dn

Ale Starbucks, który na całym świecie ma już ponad 15 tys. lokali, będzie musiał zderzyć się w Polsce ze sporą konkurencją. Lider rynku - sieć Coffeeheaven - ma już w naszym kraju ok. 45 lokali, a w całej Europie ok. 80. Konkurują z nim liczne sieci, które w krótkim czasie otworzyły po 20-30 lokali, m.in. Cafe Nescafé, Daily Cafe, Mercer's Coffee, Empik Cafe, Cafe Club, Voyagé Cafe.

Jest o co się bić. Dziś w Polsce działa 2,5 tys. kawiarni, z czego tylko ok. 300 sieciowych. Polacy polubili bary kawowe i odwiedzają je coraz chętniej. Wartość krajowego rynku kawiarni w tym roku może sięgnąć 2 mld zł. W ubiegłym roku rynek kawiarni w Polsce wzrósł o 30 proc. - wynika z raportu branżowego portalu gastronomicznego Horecanet.pl.

Wkrótce w Polsce na dobre rozpęta się kawowa wojna. Łączą siły właściciel salonów prasowych Empik i kolporter prasy HDS Polska. Kilka tygodni temu powołały wspólną spółkę, która będzie otwierała bary kawowe w salonach prasowych Empiku, InMedio i Relay. Do tej pory oddzielnie prowadzili kawiarnie Empik Cafe (22) i Voyage Café (18).

d10c2dn

Ruch, który pod koniec ubiegłego roku przejął osiem barów kawowych od sieci Tchibo, chce do 2011 r. uruchomić co najmniej sto barów kawowych pod marką iCoffee.

Największa brytyjska sieć - Costa Coffee - która w styczniu otworzyła 13. lokal, planuje do końca 2008 r. prowadzić w Polsce ok. 30 barów. Na progu stoją kolejni gracze ze świata. Miejsce na naszym rynku chce znaleźć sobie największa skandynawska sieć Wayne's Coffee, która we wrześniu otworzyła pierwszy lokal w Polsce. Sieć kawiarni pod marką Espressamente zamierza zbudować w Polsce znany włoski producent kawy Illy Cafe. Pierwszy lokal powstanie przy ul. Nowy Świat w Warszawie.

Ale nie tylko specjalistyczne sieci serwują coraz lepszej jakości kawę. Rosnącym rynkiem kawiarni zainteresował się McDonald's. We wszystkich 210 restauracjach wprowadził do menu szeroki wybór kaw.

W tym roku również na stacjach paliw znacząco poprawi się jakość kawy. BP ma już ok. 120 barów i punktów kawowych pod marką Wild Bean. PKN Orlen w tym roku planuje uruchomić nawet 600 punktów pod markami Orlen Bistro Cafe i Orlen Cafe, gdzie kierowcy będą mogli napić się kawy z ekspresów, które kosztują niewiele mniej niż średniej klasy samochód.

Joanna Pieńczykowska
POLSKA Gazeta Opolska

d10c2dn
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d10c2dn