Trwa ładowanie...

Start e-administracji znów został przesunięty

Wbrew zapowiedziom spraw urzędowych na razie nie uda się załatwić przez Internet bez podpisu elektronicznego.

Start e-administracji znów został przesuniętyŹródło: Jupiterimages
d3mfye2
d3mfye2

Od dzisiaj obowiązuje nowelizacja ustawy o informatyzacji działalności podmiotów wykonujących zadania publiczne. Zgodnie z nią podania urzędowe można składać bez konieczności opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym. Na razie jednak przepisy te pozostaną martwe. Wciąż nie ma bowiem rozporządzeń wykonawczych. Projekty trzech z nich są już po uzgodnieniach międzyresortowych. Czwartego, który ma dotyczyć potwierdzania odbioru e-pism, wciąż jednak brakuje.

- Technicznie jesteśmy przygotowani. Opóźnienia wynikły z konieczności uzgadniania nowych regulacji ze stroną samorządową. Chcemy wysłuchać jej uwag - tłumaczy Małgorzata Woźniak, rzecznik prasowy MSWiA. Osoby posiadające podpis elektroniczny nadal będą mogły się nim posługiwać. Dla tych, którzy go nie mają, ma zostać stworzony alternatywny, bezpłatny sposób potwierdzania tożsamości – tzw. profil zaufany ePUAP. Każdy obywatel będzie mógł go założyć na stronie: www.epuap.gov.pl. Później czeka go jednorazowa wizyta w oddziale ZUS, urzędzie skarbowym lub urzędzie wojewódzkim.

Od tej pory będzie już mógł, nie wychodząc z domu, podpisywać podania urzędowe poprzez profil zaufany. W praktyce będzie to rodzaj podpisu elektronicznego, ale potwierdzany nie za pomocą certyfikatu kwalifikowanego, tylko certyfikatu ePUAP. MSWiA ma nadzieję, że profil zaufany wystartuje jesienią. Przepisy głównego rozporządzenia mają wejść w życie po trzech miesiącach od jego opublikowania, co rzeczywiście może nastąpić jesienią. Eksperci zwracają jednak uwagę, że uruchomienie profilu zaufanego ePUAP to dopiero połowa sukcesu. Równie istotne jest przygotowanie urzędów samorządowych do przyjmowania podpisu z ePUAP. A na to też trzeba czasu. Realnie więc w wielu miastach i gminach szansa na składanie e-podań pojawi się dopiero w następnym roku.

Nawet gdy profil zaufany zacznie działać, nie wszystkie sprawy urzędowe uda się załatwić przez Internet. Aby wyrobić dowód osobisty czy prawo jazdy, trzeba się będzie pofatygować do urzędu osobiście. Wiele formalności będzie jednak można pokonać, nie ruszając się z domu. W formie elektronicznej można więc będzie złożyć chociażby wnioski o świadczenia z pomocy społecznej, o udostępnienie danych z ewidencji ludności, rejestrację psów agresywnych czy wycinkę drzewa.

wik/Rzeczpospolita

d3mfye2
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3mfye2

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj