Start e-administracji znów został przesunięty
Wbrew zapowiedziom spraw urzędowych na razie nie uda się załatwić przez Internet bez podpisu elektronicznego.
Od dzisiaj obowiązuje nowelizacja ustawy o informatyzacji działalności podmiotów wykonujących zadania publiczne. Zgodnie z nią podania urzędowe można składać bez konieczności opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym. Na razie jednak przepisy te pozostaną martwe. Wciąż nie ma bowiem rozporządzeń wykonawczych. Projekty trzech z nich są już po uzgodnieniach międzyresortowych. Czwartego, który ma dotyczyć potwierdzania odbioru e-pism, wciąż jednak brakuje.
- Technicznie jesteśmy przygotowani. Opóźnienia wynikły z konieczności uzgadniania nowych regulacji ze stroną samorządową. Chcemy wysłuchać jej uwag - tłumaczy Małgorzata Woźniak, rzecznik prasowy MSWiA. Osoby posiadające podpis elektroniczny nadal będą mogły się nim posługiwać. Dla tych, którzy go nie mają, ma zostać stworzony alternatywny, bezpłatny sposób potwierdzania tożsamości – tzw. profil zaufany ePUAP. Każdy obywatel będzie mógł go założyć na stronie: www.epuap.gov.pl. Później czeka go jednorazowa wizyta w oddziale ZUS, urzędzie skarbowym lub urzędzie wojewódzkim.
Od tej pory będzie już mógł, nie wychodząc z domu, podpisywać podania urzędowe poprzez profil zaufany. W praktyce będzie to rodzaj podpisu elektronicznego, ale potwierdzany nie za pomocą certyfikatu kwalifikowanego, tylko certyfikatu ePUAP. MSWiA ma nadzieję, że profil zaufany wystartuje jesienią. Przepisy głównego rozporządzenia mają wejść w życie po trzech miesiącach od jego opublikowania, co rzeczywiście może nastąpić jesienią. Eksperci zwracają jednak uwagę, że uruchomienie profilu zaufanego ePUAP to dopiero połowa sukcesu. Równie istotne jest przygotowanie urzędów samorządowych do przyjmowania podpisu z ePUAP. A na to też trzeba czasu. Realnie więc w wielu miastach i gminach szansa na składanie e-podań pojawi się dopiero w następnym roku.
Nawet gdy profil zaufany zacznie działać, nie wszystkie sprawy urzędowe uda się załatwić przez Internet. Aby wyrobić dowód osobisty czy prawo jazdy, trzeba się będzie pofatygować do urzędu osobiście. Wiele formalności będzie jednak można pokonać, nie ruszając się z domu. W formie elektronicznej można więc będzie złożyć chociażby wnioski o świadczenia z pomocy społecznej, o udostępnienie danych z ewidencji ludności, rejestrację psów agresywnych czy wycinkę drzewa.
wik/Rzeczpospolita