Staż zgodny z planem

Wiele firm poszukując talentów i potencjalnych pracowników postrzega staż, jako formę weryfikacji tego, czy kandydat odnajduje się w organizacji

Staż zgodny z planem
Źródło zdjęć: © Laureaci 18. edycji konkursu

03.02.2014 | aktual.: 03.02.2014 15:47

i czy dzięki swoim pomysłom może tchnąć w zespół nowego ducha. Z kolei studentom i absolwentom zależy na możliwości sprawdzenia, w jakim stopniu ich wizja danej pracy pokrywa się z rzeczywistością. Nierzadko kilka tygodni stażu dla obu stron odgrywa rolę okresu próbnego, dając studentom i absolwentom szansę na kontynuowanie współpracy po jego zakończeniu, a pracodawcom możliwość zatrzymania w swoich szeregach cennych talentów. Co zrobić, aby współpraca przyniosła satysfakcję obu stronom pracowniczej ruletki?

Studenci i absolwenci w trakcie poszukiwania swojego wymarzonego miejsca pracy w przemyślany sposób przeglądają oferty staży zwracając uwagę na te, w których upatrują możliwości poszerzania swoich umiejętności często również kierując się szansą na nawiązanie dłuższej współpracy niż ta trwająca (na ogół) tylko do trzech miesięcy. Wachlarz możliwości jest szeroki. Mogą oni dzisiaj zdobywać doświadczenia zarówno w Polsce, jak i za granicą. Rozważają korporacje, firmy z rodzimym kapitałem, instytucje publiczne, organizacje pozarządowe. Wybierają między własnymi programami stażowymi firm a zorganizowanymi, ogólnopolskimi konkursami. Do tych drugich najczęściej przystępują najwięksi pracodawcy, którzy wyznaczają sobie i innym wysokie standardy w obszarze zatrudnienia młodych ludzi. Laureaci „Grasz o staż”, największego i najstarszego konkursu na rynku akademickim pytani, czym są dla nich staże, odpowiadają, że przede wszystkim pierwszym, prawdziwym doświadczeniem zawodowym niosącym ze sobą okazję do przełożenia
teorii na praktykę. Nierzadko z ich ust pada również słowo „przepustka” do dalszej kariery. Jednocześnie uczestnicy wskazują możliwość wzbogacania swojego CV i zarobkowania, bo wszystkie staże w ramach „Grasz o staż” są płatne. Doceniają także szansę na sprawdzenie się w roli, a także zweryfikowania wyobrażeń o przyszłym zawodzie i oczekiwań związanych z pracą. Jest to więc okazja do wykazania się pomysłowością, aktywnością i zaangażowaniem przed potencjalnym pracodawcą i także szansa na sprawdzenie czy dane zajęcie po prostu im odpowiada.

Innymi słowy, w obecnej dobie również pracodawca powinien działać tak, aby umożliwić studentowi rzetelną ocenę siebie w organizacji. Coraz więcej organizacji decyduje się więc na przygotowanie planu stażu. Dokłada starań, aby miał on merytoryczny przebieg, zapewnia opiekuna, gwarantuje wynagrodzenie, a studentów angażuje w realizację samodzielnych projektów po to, by móc dokładnie śledzić ich rozwój na przestrzeni kilku tygodni i zweryfikować postępy przez pryzmat realizacji konkretnych celów. Dostrzeganie talentów, pozyskiwanie i odpowiednie kierowanie ich rozwojem jest jednym z największych wyzwań, z którymi mierzą się współcześni pracodawcy, dlatego częściej promuje się więc przekonanie, że organizacja wartościowych staży nie przyczynia się wyłącznie do rozwoju kompetencji młodych, ale jest inwestycją, która przekłada się na realne, długofalowe korzyści dla biznesu. W celu zapewnienia merytorycznego charakteru stażu warto zdefiniować zakres obowiązków, zagadnienia, jakie będzie mógł poznać przyszły
stażysta oraz umiejętności, które będzie mógł rozwinąć. Tak określony plan będzie jednocześnie pomocny podczas procesu rekrutacji. Kandydat już na etapie podejmowania decyzji o aplikacji otrzyma rzeczową wiedzę na temat organizowanego stażu, jego przebiegu, a niejednokrotnie także informację o możliwości dalszej współpracy po jej zakończeniu. Te informacje będą jednocześnie determinowały profil idealnego kandydata. Podczas stażu nieoceniona jest także rola opiekuna, który pełni rolę mentora. Student, który dołącza do organizacji, często nie ma jeszcze nawyków, przyzwyczajeń, jest „czystą kartką”, a opiekun prawdopodobnie będzie pierwszą osobą kształtującą postawę młodego człowieka wobec pracy i współpracowników. Powinien przekazywać mu wiedzę, jednocześnie dawać poczucie wsparcia i służyć pomocą. Na koniec dokonać ewaluacji przebiegu programu, oceny stażysty i przygotować rekomendacje dotyczące potencjalnego przedłużenia współpracy.

Warto podkreślić, że firmy na początek często powierzają stażystom stosunkowo proste, rutynowe zadania. Z czasem jednak młodzi są angażowani w większe projekty i szybko stają się pełnoprawnymi członkami zespołów. Pozwala to wyróżnić się studentom, którzy dzięki „świeżemu spojrzeniu” niejednokrotnie wnoszą nowe pomysły do organizacji. Są otwarci, bardziej elastyczni, obeznani z nowymi technologiami.

Kto z młodych ma największe szanse na przedłużenie współpracy? Osoby proaktywne, pozytywnie nastawione, zaangażowane w realizację planu i chętne do budowania relacji z kolegami i koleżankami z zespołu. Dobrze jest nauczyć się otwartości na feedback. Warto poszukiwać wiedzy na temat firmy, procesów, projektów, specyfiki działania poszczególnych działów, sekcji. Warto też prosić o sugestie i opinie dotyczące wykonywanych projektów. Nie należy obawiać się bycia ocenianym przez innych - tylko w ten sposób dowiadujemy się czy robimy coś dobrze. Pozytywnym podejściem i chęcią nauki można bardzo wiele zyskać. Podsumowując, w wielu firmach staż coraz częściej stanowi wstęp do dalszej współpracy. Taka sytuacja przynosi korzyści zarówno pracodawcom, jak i studentom. Pracodawca, znając mocne strony i obszary do rozwoju kandydata, może podjąć świadomą decyzję o zatrudnieniu. Jednocześnie wybiera osobę, która zna organizację i nie wymaga wprowadzania – oszczędza czas i środki. Student zaznajomiony z zasadami panującymi w
firmie, kulturą organizacyjną, współpracownikami nie musi się ponownie z nimi oswajać. Może także kontynuować rozpoczęte w trakcie stażu projekty i w pełni odpowiadać za efekt końcowy. Co więcej, pozytywnie wpływa na wizerunek pracodawcy i jego postrzeganie przez kolejnych potencjalnych stażystów. Warto pamiętać, że studenci dzielą się opiniami o odbytych stażach i tym nieformalnym kanałem wpływają na postrzeganie firmy, jako pracodawcy. Co ważne, w perspektywie kolejnych kilku lat wkraczają oni na profesjonalny rynek pracy i sami stają się kreatorami opinii o firmie na polu biznesowym, dlatego to, w jaki sposób przebiegają staże w danej organizacji bez wątpienia przekłada się bezpośrednio na jej wizerunek. Nie ulega wątpliwości, że zaplanowana i dobrze przemyślana współpraca pracodawcy i stażysty dostarcza korzyści obu stronom.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)