Stażyści w branży PR mogą zarabiać nawet 1,6 zł na rękę

Na rynku można znaleźć takie oferty, ale niestety dla zainteresowanych, należą one do rzadkości. Cały czas większość z nich dotyczy staży bezpłatnych

Stażyści w branży PR mogą zarabiać nawet 1,6 zł na rękę
Źródło zdjęć: © Thinkstock

24.10.2013 | aktual.: 24.10.2013 12:11

Zarobki stażystów i praktykantów w branży public relations ujawnia raport portalu Proto.pl, który przeanalizował 226 tego typu ofert, które pracodawcy zamieścili na jego łamach od kwietnia do sierpnia 2013 r. Tylko 24 proc. nich oferowało młodym ludziom płatną pracę, pozostałe nie zapewniały wynagrodzenia.

W większości przypadków zarobki są uzależnione od efektywności stażysty lub praktykanta i jego postępów w pracy. Zwykle na początku można liczyć na pensję miesięczną w przedziale 500-1000 zł. Pod koniec stażu najlepsi mogą osiągnąć nawet zarobki w wysokości 1,6 tys. zł netto, czyli ponad 400 zł więcej niż wynosi płaca minimalna w naszym kraju. To jednak należy do rzadkości. Jak zaznaczają twórcy raportu, dane na temat wynagrodzeń przekazało im 19 agencji i firm. Kwota 1,6 tys. netto padła w tym gronie tylko dwukrotnie.

Najniższe pensje dla stażystów to zaledwie 500 zł. Średnie wynagrodzenia nie przekraczało zaś tysiąca złotych. Na początku wynosi ono przeciętnie 820 zł, a z czasem rośnie do 946 zł. W poszczególnych przypadkach różnice w początkowych i końcowych stawkach mogą być dużo większe i sięgnąć nawet 600 zł.

Dane z raportu znajdują potwierdzenie w rzeczywistości. Były pracownik jednej z trójmiejskiej agencji PR pierwszy miesiąc stażu pracował bezpłatnie, a w drugim jego zarobki wyniosły 500 zł. Z kolei w przypadku Warszawy pojawiały się stawki np. 600 czy 800 zł netto.

Idealny praktykant

Portal przyjrzał się także wymaganiom stawionym kandydatom na stażystów. Najbardziej pożądaną cechą u nich są umiejętności redakcyjne, które znalazły się pośród wymogów w 63 proc. ofert. Ponadto duże znaczenie miała obsługa pakietu office (43 proc. ofert) i dyspozycyjność (41 proc.).

31 proc. firm wspominało także o konieczności posiadania statusu studenta, a 22 proc. oczekiwało przynajmniej podstawowej znajomości narzędzi PR. Mimo, że staż ma na celu przede wszystkim zdobycie pierwszych doświadczeń zawodowych, to u 5 proc. pracodawców (12 ofert) stanowiło już one jedno z wymagań rekrutacyjnych.

Firmy nie przywiązują tak wielkiego znaczenia to kierunku studiów, na które uczęszcza przyszły stażysta. Wzmianka na ten temat znalazła się w 39 na 226 ogłoszeń, czyli 17 proc. przypadków. Pracodawcy przeważnie wskazywali więcej niż jeden kierunek, a wśród najpopularniejszych znalazły się dziennikarstwo, public relations i komunikacja oraz marketing i reklama.

Zdecydowanie najłatwiej dostać się na staż w Warszawie, skąd pochodziło 71 proc. tego typu ofert. Staże z reguły trwają 1-3 miesiące. Najdłuższy staż przewidziany w ogłoszeniach wynosił 18 miesięcy. Perspektywy ze stażystami wiązało 22 proc. firm, które wspomniały o możliwości pełnoetatowego zatrudnienia po jego odbyciu.

Stawki dla stażystów w branży PR nie różnią się zbytnio od tego, co oferuje się w innych branżach. Chociażby Polpharma S.A. oferowała studentom i absolwentom udział w letnim programie stażowym w dziale kontrolingu/CRM. Wynagrodzenie w tym przypadku wynosiło 1500 zł brutto. Firmy biorące udział w programie Kariera 2013 oferowały następujące wynagrodzenie (podane kwoty są kwotami brutto):

Black Lion Fund S.A. - 1800 zł
Pep Energy Partners S.A. - 1500 zł
Polkomtel - 1500 zł
Grupa PZU ok. - 2000 zł. Kulczyk Holding - 1500-2500 zł

Zupełnie inaczej jest w Stanach Zjednoczonych. W niektórych firmach zarobki stażystów sięgają poziomu, o którym w naszym kraju mogą pomarzyć nawet bardziej doświadczeń i wykwalifikowani pracownicy.

Za pomocą badań przyprowadzonych przez Business Insider przy pomocy serwisu Glassdoor, stworzona została lista 20 firm z branży IT, które najlepiej opłacają osoby zatrudnione na stażu. Liderem w tym względzie jest VMWare oferująca zarobki w wysokości 78 432 dolarów rocznie. Na kolejnych miejscach znajdują się także Facebook (72 672 dol.), Microsoft (71 232 dol.), LinkedIn (69 696 dol.) oraz Adobe (69 084 dol.).

Pozostałe firmy z pierwszej dziesiątki oferuję zarobki nieco mniejsze niż 56 988 dol., a zamykająca całą listę, czyli zajmująca 20 miejsce, Cisco System płaci stażystom średnio 47 160 dol.

Specjaliści powyżej średniej krajowej

Staż czy praktyka oznaczają więc zwykle pracę za darmo lub za bardzo małe pieniądze. Jednak po pewnym czasie, gdy uda się awansować na wyższe stanowisko, pojawia się szansa na naprawdę godziwe wynagrodzenie. Z Raportu Płacowego Advisory Group wynika, że specjalista ds. PR zarabia średnio 5868 zł brutto miesięcznie, czyli ok. 2 tys. więcej niż wynosi aktualnie średnia krajowa.

Nieco mniejsze, ale też dobre pieniądze czekają na osoby o węższej specjalności, czyli fachowców od komunikacji wewnętrznej. Ich przeciętne wynagrodzenia wyniosło bowiem 4763 zł brutto. Na najwyższe pensję mogą liczyć specjaliści ds. marki i produktu. Średnio na tym stanowisku stawka to 6304 zł miesięcznie brutto.

Pensja idzie w górę jeszcze bardziej, gdy spojrzy się na zarobki kierowników. W tym przypadku oscylują one w granicach 8,8-11 tys. brutto, zależnie od specjalności.

KK,JK,WP.PL

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)