Strategia PKP Cargo dot. ekspansji zagr. i innowacji to dobry ruch wg analityków
Warszawa, 03.11.2015 (ISBnews) - Założone w strategii PKP Cargo na lata 2016-2020 cele, w szczególności w zakresie zwiększenia obecności na rynkach zagranicznych (zwłaszcza we Włoszech i w krajach Europy Środkowej) oraz innowacyjnego pakietu usług i kurs w kierunku kompleksowych rozwiązań logistycznych to działania we właściwym kierunku, uważają analitycy. Spodziewają się oni, że działania zmierzające do redukcji kosztów na pewno dadzą dobre rezultaty.
03.11.2015 12:46
PKP Cargo przedstawiło nową strategię rozwoju przedsiębiorstwa. Główne założenia nowej polityki firmy to wyjście poza polski rynek oraz wprowadzenie kompleksowych usług przewozowych zakładających połączenie transportu kolejowego z drogowym. PKP Cargo - druga co do wielkości kolejowa firma przewozowa w Europie - planuje również osiągnięcie pozycji lidera wśród operatorów logistycznych w tej części świata.
Zarządzający Trigon TFI Piotr Wałek uważa, że nowa strategia spółki generalnie zmierza w dobrym kierunku.
"Wyjście poza polski rynek polski, wykorzystanie długich korytarzy transportowych oraz poprawa w strukturze pracy przewozowej może być opłacalnym posunięciem tym bardziej, że praca przewozowa (liczba ton przewiezionego ładunku) w Polsce wzrośnie tylko nieznacznie z 50 mld tkm (tonokilometrów) w 2014 roku. Co nie będzie miało dobrego wpływu na rozwój firm transportowych. Ponadto spółka chce wykorzystać swoje przewagi konkurencyjne oraz udostępnić swoim klientom mało dostępne dotychczas rozwiązania logistyczne" - powiedział Wałek w rozmowie z ISBnews.
Według Bartłomieja Kubickiego, starszego analityka rynku akcji Societe Generale, strategia rozwoju przedstawiona przez zarząd spółki raczej nie zaskoczyła rynku, będąc rozszerzeniem już zapowiadanych i wprowadzanych zmian.
"Większość propozycji była już wcześniej prezentowana przez zarząd firmy. Ekspansja międzynarodowa wydaje się naturalnym kierunkiem, a działania zmierzające do redukcji kosztów na pewno dadzą dobre rezultaty. Zwłaszcza inwestycje w infrastrukturę, inwestycje w systemy IT, czy redukcja kosztów kapitałowych" - podkreśla Kubicki.
Zdaniem Wałka, problemem polskich przewozów kolejowych jest w dużej mierze słaby stan infrastruktury.
"Znaczna część nakładów na restrukturyzację infrastruktury kolejowej przewidziana jest na kolejne 2-3 lata, przez co nie powinniśmy oczekiwać wzrostu średniej prędkości na torach. Kolejnym problemem, z którym musi się zmagać PKP Cargo jest struktura przewozów. Zwłaszcza, jeśli chodzi o przewóz węgla, który zajmuje największy udział w pracy przewozowej spółki" - wskazał Wałek.
Zarządzający Trigon TFI zwraca również uwagę na fakt, że PKP Cargo to spółka Skarbu Państwa. Po zmianie władzy są możliwe zmiany na stanowiskach zarządczych, a obecny zarząd był pozytywnie odbierany przez uczestników rynku kapitałowego.
Kubicki z Societe Generale również podkreśla zagrożenia dla ciągłości procesów zachodzących w PKP Cargo, wynikające z ewentualnych zmian w rządzie, spowodowanych ostatnimi wyborami parlamentarnymi. "Zachodzi obawa, że wraz z nowym zarządem spółki pojawi się nowa strategia rozwoju, choć ta obecna jest sensowna i perspektywiczna" - stwierdził Kubicki.
Strategia Cargo'20 została przyjęta przez zarząd i radę nadzorczą PKP Cargo. Jej założenia opierają się na prognozie rozwoju rynku towarowych przewozów kolejowych. W scenariuszu bazowym PKP Cargo spodziewa się, że praca przewozowa w Polsce wzrośnie nieznacznie z 50 mld tkm w 2014 roku do 54 mld tkm. Scenariusz pesymistyczny zakłada stabilizację wielkości rynku na aktualnym poziomie. Wzrosnąć mają segmenty kruszyw, rudy, stali, ropy i produktów pochodnych oraz intermodal. Spadać będzie natomiast popyt na transport węgla.
(ISBnews)