Szczecin/System bezpiecznego cumowania ma trafić do europejskich portów
System bezpiecznego cumowania statków opracowany przez naukowców z Akademii Morskiej w Szczecinie ma trafić do europejskich portów morskich. System dostarcza dokładnych danych o położeniu i prędkości cumującego statku.
23.06.2015 16:10
System Pilotowo-Dokujący PNDS (Pilot Navigation and Docking System) pozwala w czasie rzeczywistym precyzyjnie określić odległość oraz kąt burty statku względem nabrzeża, a także jego prędkość - poinformowała we wtorek rzeczniczka Akademii Morskiej w Szczecinie Bogna Bartkiewicz.
Jak wyjaśnia PAP Bartkiewicz, system wykorzystuje różnego rodzaju urządzenia pomiarowe na nabrzeżu i bezprzewodowo przesyła te dane np. pilotowi, który jest na cumującej jednostce. Przewaga PNDS nad innymi rozwiązaniami polega na tym, że system podaje informacje ze stałą dokładnością, która wynosi do dwóch centymetrów - tłumaczy.
Bartkiewicz dodaje, że inne rozwiązania podają często dane ze zmieniającą się dokładnością, co może być niebezpieczne podczas przybijania do nabrzeża.
Dzięki systemowi ma poprawić się bezpieczeństwo w portach morskich, które obsługują coraz więcej jednostek, a także budują nowe stanowiska cumownicze dla większych statków. Zastosowanie PNDS jest szczególnie istotne podczas ostatniej fazy cumowania do nabrzeża; tutaj błąd może skutkować uszkodzeniem statku lub nabrzeża.
Kilka dni temu firma Autocomp Management podpisała z Centrum Innowacji Akademii Morskiej w Szczecinie umowę na udzielenia trzech licencji umożliwiających zastosowanie PNDS m.in. w portach morskich. Firma planuje wdrażać system w europejskich portach. PNDS był już w tym roku testowany w słoweńskim porcie Koper.
Rozwiązanie wspomagające cumowanie pierwotnie powstawało z myślą o zbiornikowcach LNG i promach morskich, ale mogą z niego korzystać wszystkie statki poruszające się w portach morskich.
W 2011 r. system zdobył złoty medal na Międzynarodowych Targach Wynalazczości, Badań Naukowych i Nowych Technik INNOVA w Brukseli.