Tam zabierz rodzinę na zakupy
Kryzys nie kryzys, Polacy robią zakupy. Walka o klienta pośród sieci handlowych zaostrza się. Za wszelką cenę próbują przyciągnąć do siebie kupujących. Przebudowują i zmieniają wygląd swoich sklepów. Zmieniają ceny, podwyższają jakość obsługi, wybór i jakość towarów. Z roku na rok przybywa kilkaset nowych sklepów.
Właśnie te cechy bierze pod uwagę Kondej Marketing, przygotowując ranking sieci, które najbardziej odpowiadają naszym oczekiwaniom. Trzynasta edycja zestawienia okazała się pechowa dla prowadzących poprzednio w rankingu. Na czołowych miejscach zaszły olbrzymie zmiany. Oto najlepsze sklepy dla Polaków.
Tam zabierz rodzinę na zakupy
Kryzys nie kryzys, Polacy robią zakupy. Walka o klienta pośród sieci handlowych zaostrza się. Za wszelką cenę próbują przyciągnąć do siebie kupujących. Przebudowują i zmieniają wygląd swoich sklepów. Zmieniają ceny, podwyższają jakość obsługi, wybór i jakość towarów. Z roku na rok przybywa kilkaset nowych sklepów.
Te cechy bierze pod uwagę Kondej Marketing, przygotowując ranking sieci, które najbardziej odpowiadają naszym oczekiwaniom. Trzynasta edycja zestawienia okazała się pechowa dla prowadzących poprzednio w rankingu. Na czołowych miejscach zaszły olbrzymie zmiany. Oto najlepsze sklepy dla Polaków.
10. Tesco supermarkety
Miejsce dziesiąte z 71,87 punktami zajmują supermarkety Tesco. To gorszy wynik niż w poprzednim rankingu o 0,67 pkt. Z tego powodu sieć spadła w zestawieniu o jedną pozycję.
O Tesco zrobiło się ostatnio głośno przy okazji afery z koniną w produktach, które miały zawierać wołowinę. W Czechach końskie mięso znaleziono m.in. w mrożonkach, które były w sprzedaży w sieci handlowej Tesco (zobacz: Końskie mięso także w Czechach).
Brytyjska sieć nie zamierza oddawać pola innym sieciom handlowym i stawia na mocną ekspansję. Tesco chce w Polsce wielokrotnie zwiększyć liczbę swoich sklepów. Szuka 2 tysięcy lokalizacji w niemal 600 miejscowościach. Tylko do 2014 roku Tesco chce mieć w Polsce 600 sklepów różnego formatu (zobacz: Tesco podbije Polskę).
9. Piotr i Paweł
Awans z 12 na 9 miejsce sieci Piotr i Paweł to z pewnością znakomity rezultat. Sieć uzyskała wynik na poziomie 72,81 pkt. po wzroście o 1,44 pkt. To druga najlepsza sieć pod tym względem w pierwszej dziesiątce zestawienia.
Spółka zamierza rozwijać produkty pod marką własną. W 2013 roku ma ich być aż 500 (zobacz: Prognozy finansowe Piotra i Pawła).
8. Intermarche
Intermarche to europejska sieć supermarketów spożywczo-przemysłowych, prowadzonych przez niezależnych przedsiębiorców tzw. Muszkieterów. Z 73,92 pkt sklepy tej marki zajęły na liście ósme miejsce. To spadek o jedno oczko wobec poprzedniej edycji zestawienia. Od wcześniejszego rankingu nastąpiła jednak poprawa o 0,44 pkt.
Pierwszy polski Muszkieter działający pod tym szyldem otworzył sklep Intermarche w Zielonej Górze już w 1997. Od tego czasu sieć rozrosła się do prawie 170 obiektów w Polsce.
Grupa Muszkieterów oferuje również paliwo na przysklepowych stacjach benzynowych. 41 obiekt powstał w Miechowie przy trasie krajowej S7.
7. Netto
Kolejny ranking i kolejny awans. W poprzednim zestawieniu Netto zajęło ósme miejsce, a obecnie plasuje się jedną pozycję wyżej.
W marcu 2012 sieć otrzymała nagrodę w konkursie "Retailer of the Year 2011", organizowanym przez Blue Business Media, za najlepszy sklep w kategorii "Dyskonty". Nagroda przyznawana jest na podstawie badań przeprowadzonych wśród dostawców.
Postawienie jednego sklepu Netto o powierzchni 1283 mkw. kosztuje 3,4 mln zł.
Netto uzyskało w zestawieniu 73,97 pkt po wzroście o 0,5 pkt. Jest to drugi największy wzrost w pierwszej dziesiątce rankingu.
6. Carrefour
Coś niedobrego dzieje się ze sklepami Carrefour. Jeszcze do niedawna placówki tej sieci plasowały się w samej czołówce zestawienia. Teraz po raz kolejny zalicza spadek, tym razem z piątego na szóste miejsce. Sieć osiągnęła wynik 74,34 pkt. To mniej o 0,4 pkt wobec poprzedniego zestawienia. W pierwszej dziesiątce rankingu to trzeci najgorszy wynik.
Carrefour przygotowuje rewolucję handlową. Szef tej sieci zapowiada kompleksowe dostosowywanie oferty do upodobań mieszkańców, robiących zakupy w konkretnych placówkach. Nie ukrywa przy tym, że jest to odpowiedź na kryzys (zobacz: Rewolucja w sklepach).
O Carrefourze mówiło się ostatnio w kontekście ewentualnego wyjścia sieci z polskiego rynku. Jak pisał Reuters, po wycofaniu się z Grecji drugi pod względem wielkości detalista na świecie może też zrezygnować z innych mniej ważnych rynków. Oprócz Polski na liście znalazła się też Turcji i Indonezja. Prezes grupy Carrefour Georges Plassat zapewnił jednak, że wbrew ostatnim doniesieniom medialnym jego firma nie zamierza wycofywać się z Polski (zobacz: Carrefour zostaje w Polsce).
5. Kaufland
Kaufland uzyskał w najnowszym rankingu 74,53 pkt, czyli o 0,85 pkt więcej niż poprzednio, co pozwoliło na awans na szóstego miejsca.
O Kauflandzie zrobiło się głośno na przełomie czerwca i lipca z powodu konfliktu między siecią a Danone i Podravką. Wówczas to produkty tych dwóch wytwórców zniknęły z półek sklepów sieci. W przypadku Danone'a przyczyną zerwania współpracy były zbyt wysokie ceny, jakie producent jogurtów proponował sklepom. Dzisiaj towary obydwu producentów znów są w ofercie. Wszystkie strony zaprzeczają doniesieniom o konflikcie, a po oskarżeniach o nieuczciwą konkurencję nie ma śladu (zobacz: Danone i Podravka wracają na sklepowe półki).
Kaufland niedawno podpisał z PA Nova umowę przedwstępną, na mocy której sieć handlowa nabędzie prawo własności, względnie prawa użytkowania wieczystego, nieruchomości za łączną cenę netto 34,3 mln zł (zobacz: PA Nova chce sprzedać Kauflandowi nieruchomość).
4. Lidl
Na czwarte miejsce w zestawieniu spadł Lidl. Sieć poprawiła wprawdzie swój wynik o 0,32 pkt. do 76,37 pkt., ale do utrzymania swojej pozycji było to za mało.
Najnowszym przedsięwzięciem Lidla był tydzień, w którym ceny wszystkich produktów (poza alkoholami i wyrobami tytoniowymi) zostały obniżone o 10 proc. (zobacz: Wielka tajemnica rozwiązana). Był to strzał w dziesiątkę, zwłaszcza że główny rywal Niemców portugalska Biedronka w końcu odpuściła sobie megapromocję z okazji otwarcia 2000 sklepu tej sieci (zobacz: W Biedronce ulotki zamiast promocji).. Wszyscy spodziewali się wielkich obniżek cen, a tu... ulotki.
Dla zainteresowanych postawienie sklepu Lidl o powierzchni 1400 mkw. kosztuje 4 mln zł netto.
Do rady nadzorczej sieci handlowej Lidl już na kolejnym posiedzeniu w kwietniu br. może dołączyć dwóch nowych członków, w tym Polak Dawid Jaschok (zobacz: Polak w zarządzie koncernu Lidl).
Dla osób, które tankują na Shellu, a kupują w Lidlu sieć przygotowała specjalne rabaty (zobacz: Benzyna z Shella to rabat w Lidlu).
3. Auchan
Auchan jest najtańszym sklepem w Koszyku Wirtualnej Polski (zobacz: Koszyk Wirtualnej Polski).
Pod koniec roku Auchan poinformował, że kupi supermarkety Reala od Metro Group za 1,1 mld euro, z czego 0,6 mld ma zostać zapłacone w gotówce (zobacz: Auchan przejmuje Reala).
Od poprzedniego zestawienia spółka poprawiła swój wynik. W porównaniu z poprzednim rankingiem Auchan osiągnął 76,45 pkt, czyli zyskał aż 1,45 pkt. To najlepszy wynik w pierwszej dziesiątce rankingu, który pozwolił Auchan awansować o jedną pozycję i stanąć na najniższym stopniu zwycięskiego podium.
2. Tesco hipermarkety
To już kolejne zestawienie Kondej Marketing, w którym ta sieć zajmuje drugie miejsce. Tym razem Tesco osiągnęło gorszy wynik. 78,99 pkt to 0,69 pkt gorzej niż w poprzednim zestawieniu.
Sieć Tesco wprowadza możliwość zrobienia zakupów przez komórkę. To kolejny kanał dystrybucji produktów hipermarketu (zobacz: Zakupy w Tesco zrobisz przez komórkę).
W Tesco nie można w najbliższym czasie wykluczyć strajku. Związki zawodowe działające w hipermarketach Tesco domagają się wzrostu płac, wzrostu zatrudnienia i poprawy warunków pracy (zobacz: Strajk w Tesco).
1. Biedronka
Już po raz kolejny na szczycie zestawienia znalazła się Biedronka. Swoje sklepy sieć ma w ponad 2000 punktach w Polsce.
Grupa Jeronimo Martins, właściciel sieci Biedronka, planuje wydać na inwestycje w tym roku 650-700 mln euro. 70 proc. środków przeznaczy na rozwój sieci Biedronka. Do Polski trafi więc ponad 2 mld zł (zobacz: Wielkie inwestycje Biedronki w Polsce).
Sprzedaż Biedronki w 2012 r. wzrosła o 16,3 proc. do 6,73 mld euro, a przychody sieci wyrażone w złotówkach zwiększyły się o 18 proc.. Porównywalna sprzedaż w sklepach Biedronki była w ubiegłym roku wyższa o 6,4 proc. rdr (zobacz: Wyniki finansowe Biedronki).
Biedronka nie prezentuje się już jednak tak dobrze, jak w poprzednim zestawieniu. Nie udało się jej nawet pokonać magicznej bariery 80 pkt. W porównaniu z poprzednim rankingiem notowania Biedronki spadły o 1,02 pkt do 79,41 pkt.