To jest ważniejsze niż pensja
Jeszcze niedawno wysokość zarobków znajdowała się na pierwszym miejscu najważniejszych kryteriów wyboru miejsca pracy. Kryzys gospodarczy i wzrost bezrobocia zmieniły jednak sposób myślenia Polaków
14.10.2013 | aktual.: 15.10.2013 10:04
Jak wynika z badań Randstad Award 2013 główne oczekiwania pracowników dotyczą bezpieczeństwa i stabilizacji zawodowej. Większość respondentów, jako najważniejsze wskaźniki wyboru pracodawcy, wybrała stabilną sytuację finansową pracodawcy (72 proc.) i bezpieczeństwo zatrudnienia (70 proc.). Dla porównania tylko 49 proc. z 7 tys. ankietowanych uznało, że największe znaczenie ma dla niech wysokość pensji.
O ile łatwo zrozumieć, że niestabilność na rynku pracy sprawiła, że pewność zatrudnienia i otrzymywania regularnego (nie koniecznie bardzo wysokiego) wynagrodzenia, stały się dla pracowników priorytetem, o tyle kolejne kryteria - również cenione jako istotniejsze niż wysokość pensji - nie są już tak oczywiste.
Miejsca trzecie i czwarte w zastawieniu zajęły: przyjazna atmosfera (54 proc.) i interesująca praca (50 proc.). Pod pojęciem przyjaznej atmosfery respondenci rozumieją: szacunek dla współpracowników, docenianie zaangażowania, współpracę w zespole oraz otwartość i szczerość w komunikacji. Z kolei ciekawa, zdaniem badanych, jest taka praca, w której mogą wykorzystywać swoje umiejętności oraz zdobywać nowe, a także realizować indywidualne pomysły, gdzie kreatywność jest doceniana przez przełożonych. Wyniki badań nie dziwią ekspertki Business Center Club Dominiki Staniewicz, współwłaścicielki firmy doradczo-rekrutacyjnej Adore HR oraz wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.
Polecamy: Ten dokument może pomóc w zdobyciu pracy
- Pracownicy bardzo często zwracają uwagę na atmosferę oraz możliwość realizowania się w pracy. Jednym z czynników, który wpływa na pozostanie w danej firmie, niejednokrotnie jest np. zespół, w którym pracują. Odpowiednia atmosfera w pracy to bardzo ważny czynnik dla pracownika - mówi ekspertka. - Nie mniej istotna jest klarowna komunikacja. Pracownicy bardzo często zwracają uwagę, że chcą dokładnie rozumieć czego się od nich oczekuje. Nie znaczy to oczywiście, że kwestie finansowe stały się nagle nieistotne. Przeciwnie. Wielu pracowników podkreśla, że nawet niewielkie ale regularne podwyżki, a także premie uznaniowe bardzo ich motywują i przywiązują do pracodawcy.
- Premie, które oczywiście przyznawane za coś co wyróżnia pracownika, są narzędziem, o którym pracodawca z pewnością powinien pamiętać. Cenione przez pracowników są także benefity, np. opieka medyczna - wyjaśnia Dominika Staniewicz z Adore HR. Z raportu Sedlak & Sedlak "Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2013 roku" wynika, że najbardziej cenionym benefitem (42 proc. wskazań respondentów), jest podstawowa opieka medyczna zapewniana przez pracodawcę. Na kolejnych miejscach znalazły się: szkolenie i kursy zawodowe, zajęcia sportowe oraz szkolenia językowe. Wszystkie te benefity wiążą się z wydatkiem dla pracodawcy. Są jednak przywileje pracownicze, które nie obciążają budżetu firmy.
- Coraz częściej pracownicy podkreślają, jak ważna jest dla nich pewna elastyczność dotycząca czasu pracy. Oczekują, że jeśli ich stanowisko na to pozwala, a wszystkie zadania realizują w terminie, będą mogli w pewnym stopniu sami planować swój czas pracy - dodaje ekspertka Dominika Staniewicz. Jak widać lista pracowniczych oczekiwań jest długa, a pieniądze - choć istotne - to nie jedyny czynnik motywujący ich do działania i przywiązujący do pracodawcy. Warto by szefowie zaczęli z nich korzystać, bo zadowolony pracownik, to pracownik lojalny, efektywny, zaangażowany i kreatywny.
GV,JK,WP.PL