To przez nich nie zarabiamy milionów
Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy przyjrzeć się dokładnie czego oczekują od ciebie różne grupy osób w różny sposób związanych z twą pracą. Grup tych jest osiem - potrafisz je wymienić tak z marszu?
27.04.2012 | aktual.: 27.04.2012 12:14
Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy przyjrzeć się dokładnie czego oczekują od ciebie różne grupy osób w różny sposób związanych z twą pracą. Grup tych jest osiem - potrafisz je wymienić tak z marszu?
Wspomniane grupy to: akcjonariusze, pracownicy, dostawcy, klienci, konkurencja, instytucje finansowe, instytucje społeczne, społeczności regionalne.
Akcjonariusze to twoja najbliższa rodzina, osoby pozostające na twoim utrzymaniu. Jak akcjonariusze przedsiębiorstw, tak i akcjonariusze kariery, nie zawsze oczekują od ciebie maksymalnej ilości pieniędzy. Czasem ważna jest reputacja („mój ojciec jest dyrektorem” zamiast „mój ojciec to przedsiębiorca”), czasem ważny jest wolny czas (przez co odpada niewielki biznes czy zlecenie po godzinach).
Pracownicy to osoby, które coś dla ciebie robią. Czasem może to być ktoś z rodziny („ogródek przed domem to twoje zadanie”), czasem może być prawdziwy pracownik w firmie, członek twojego zespołu, który boi się, że gdy odejdziesz, przyjdzie ktoś, kto go nie zrozumie i zmieni jego pracę w bardzo nieprzyjemną rzecz.
Dostawcy dostarczają różne produkty, np. telewizję, internet, połączenie telefoniczne, czynsz. Oczekują zwykle uczciwości, terminowego wywiązywania się z płatności.
Klienci to osoby, dla których ty coś robisz, którym ty coś dostarczasz. Klientami są twoi przełożeni w firmie, prawdziwi klienci, którzy używają twoich produktów lub którzy konsumują twoje usługi. Oczekuję wysokiej jakości pracy, lecz jednocześnie szukają niskich cen. Mogą więc działać pozytywnie (np. w kierunku innowacji i zwiększenia współpracy) lub negatywnie (np. w kierunku obniżenia wynagrodzenia za twe usługi).
Konkurencja to inni pracownicy – którzy są na takim samym poziomie co ty (np. specjalista, menedżer) oraz ci którzy są na niższym poziomie niż ty (i przez to chcą zająć twoje stanowisko). Konkurencja może wymuszać poświęcanie dodatkowego czasu na wykonywanie obowiązków lub przeznaczanie go na działania niedające wymiernego efektu zawodowego lecz wzmacniającego twoją pozycję w firmie. Konkurencji może też zależeć, żebyś pozostał lub pozostała na obecnym stanowisku - prezentują więc inne opcje jako negatywne, a podkreślają bezpieczeństwo i korzyści obecnego stanu spraw.
Instytucje finansowe to firmy i osoby, którym jesteś winien lub winna pieniądze: kredyt, konto w banku, hipoteka. Zwykle wymagają pewnego poziomu dochodów miesięcznie i różnych zabezpieczeń, które zwykle należy zapewnić wydatkiem pieniędzy.
Instytucje społeczne to firmy i osoby, które znajdują się w twojej sieci znajomości i które mają jakąś opinię na twój temat. Może więc to być grupa kolegów z siłowni, teściowa, znajomi przedsiębiorcy. Mogą oni inspirować do podjęcia działań ku zmianie sytuacji i polepszenia kariery, ale mogą też podcinać skrzydła.
Społeczności regionalne to grupy osób, które mieszkają na tym samym terenie co ty: mieszkańcy bloku mieszkalnego, mieszkańcy ulicy, mieszkańcy osiedla. Społeczności regionalne mają raczej wpływ negatywny niż pozytywny np. niemile widziane jest wykręcanie się od podwózki dzieci do szkoły, wspólnych pikników czy zrzutki na odśnieżanie chodnika przed posesją.
Zrób analizę
Trudno określić, która grupa odgrywa największą rolę w przypadku twej kariery zawodowej. Niby akcjonariusze są kluczowi, ale finansowe wymagania dostawców potrafią zepsuć najlepsze plany. Wszystko wyjaśni się, gdy przygotujesz taką analizę dla siebie - kto jest kim i czego konkretnie od ciebie oczekuje. Jeśli nie masz teraz czasu, zapisz sobie ten artykuł i skorzystaj z niego później.
Mirosław Sikorski/AS
Inspiracją tekstu jest książka "Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem" Adriany Paliwody-Matiolańskiej (Wydawnictwo C.H. Beck, 2009). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.